Blog

Facebook Attribution: cross-device tracking op een hoger niveau

6 december 2018 Erik Dijkman

Zowel cross device tracking als attributie is een grote uitdaging voor veel marketeers. Dit komt doordat het voor veel webanalytics tools nauwelijks mogelijk is een gebruiker te herkennen op verschillende apparaten.

Facebook realiseert zich dit ook en gaat hier verandering in brengen. Onlangs hebben ze Facebook Attribution, of Facebook Toeschrijving, gelanceerd; een nieuwe tool van Facebook waarmee je meer inzicht krijgt in de stappen die mensen nemen om tot een conversie te komen.

Wat is Facebook Attribution precies en wat kun je als marketeer met deze tool? Je leest het in dit blog!

Google vernieuwt zoekbalk

6 december 2018 Jacobien van Klinken

Google heeft de zoekbalk geupdated. Op desktop is de zoekbalk is nu rond in plaats van hoekig. En – minstens zo interessant – de zoekbalk is sticky gemaakt. Zo blijft ‘ie bovenaan de pagina staan, ook als je onder op de pagina tussen de resultaten bent. De verwachting is dat hierdoor het aantal zoekopdrachten zal stijgen. Wij zijn benieuwd!

Uitsluiten mobile apps voor adwords

Mobile apps en interstitials nog steeds uitsluiten in AdWords?

30 november 2018 Tim Kolvenbag

Nog niet zo lang geleden berichtten we al dat de aloude uitsluiting van plaatsingen als adsenseformobileapps.com in de toekomst niet meer werken voor het uitsluiten van apps. Google heeft het inmiddels nog een stukje makkelijker voor ons gemaakt. We kunnen nu enkel nog gehele apparaten uit sluiten.

device opties display

Een goede ontwikkeling, aldus Google, want zo pak je een stuk meer vertoningsvolume. Zijn we nu dan alle controle over app vertoningen kwijt? Gelukkig nog niet.

Mobile-first index

Google Search Console update: mobile-first indexing

28 november 2018 Jacobien van Klinken

Begin dit jaar is Google begonnen met de uitrol van de mobile-first index. Indien beschikbaar, gebruikt Google Search Console nu mobile-first indexing data. Maar wat is mobile-first precies? En is jouw website klaar voor mobile-first? In dit blog lees je het!

Nieuw advertentieformat Google Ads

Optimaal presteren met responsieve zoekadvertenties

23 november 2018 Tim Kolvenbag

Er zijn de laatste tijd aardig wat ontwikkelingen gaande rondom de advertentie formaten voor zoekadvertenties. Zo werd eind augustus de nog uitgebreidere zoekadvertentie door Google geïntroduceerd,  waarop Microsoft al snel volgde met Bing Ads. Inmiddels is Google al bezig met de volgende stap: responsieve zoekadvertenties. Ben je hem al tegengekomen in Google Ads? Dan heb je mazzel, de responsieve zoekadvertenties bevinden zich nog in bèta-fase en zijn zodoende nog niet in elk account geactiveerd.

Bing Ads

Bing Ads ondersteunt nu ook uitgebreide tekstadvertenties

22 november 2018 Jacobien van Klinken

Bing Ads kan natuurlijk niet achterblijven na de uitrol van de uitgebreidere uitgebreide tekstadvertenties van Google Ads eind augustus dit jaar. Net voor de start van holiday season zijn de nieuwe formats sinds deze week ook beschikbaar in Bing Ads!

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights’ update

15 november 2018 Jacobien van Klinken

Google PageSpeed Insights (PSI) is een welbesproken tool die je kunt gebruiken om de snelheid van je website te testen. Google heeft de tool flink geupdated, in dit blog zijn de grootste wijzigingen op een rij gezet.

Hostnet ready for launch

12 november 2018 Pieter Majoor

Met trots verwelkomen wij Hostnet aan boord bij Rocket Digital!

In oktober van dit jaar zijn we de samenwerking aangegaan met één van de grootste hostingproviders van Nederland: Hostnet. De missie van Hostnet is om ondernemende mensen te helpen hun dromen en ambities te realiseren met de beste online oplossingen. Daarbij onderscheidt Hostnet zich in service door 7 dagen per week voor klanten klaar te staan. We zijn dan ook trots op de samenwerking met dit ambitieuze en succesvolle bedrijf!

google shopping regels voor merchant center

Google Shopping feed optimaliseren in het Merchant Center

12 oktober 2018 Tim Kolvenbag

Om optimaal te kunnen presteren in Google Shopping is het van belang dat je met een goede productfeed werkt. Door het gebruik van een feed die op de juiste zoektermen geoptimaliseerd is zorg je ervoor dat jouw Google Shopping advertenties bij die termen naar voren kan komen. Handige tools om dit mogelijk te maken zijn bijvoorbeeld DataFeedWatch of Channable. Maar niet iedere adverteerder heeft het budget, of de behoefte aan de verregaande mogelijkheden, die die pakketten te bieden hebben. Om de shopping feed toch te optimaliseren biedt Google zelf een mooie tussenoplossing met de regels in het Merchant Center (MC).

Google Ads uitgebreide tekstadvertentie

Google Ads breidt uitgebreide tekstadvertenties uit

6 september 2018 Jacobien van Klinken

Eind augustus heeft Google uitgebreide tekstadvertenties nog meer uitgebreid. Expanded text ads (ETA) bevat nu niet twee maar drie velden voor de kop en maar liefst twee beschrijvingsregels. Daar bovenop mogen deze beschrijvingen nu elk 90 tekens bevatten in plaats van 80. In het kort, adverteerders hebben nu 270 tekens om hun boodschap te communiceren in advertentieteksten, waar dit voorheen maximaal 140 was. Google verwacht hiermee dat adverteerders 15% meer klikken zullen generen.

Google Shopping

Google CSS partner: Comparison Shopping Services

24 augustus 2018 Pieter Majoor

Comparison Shopping Services (CSS)

UPDATE: 5 oktober 2018

Google heeft het partnerprogramma Comparison Shopping Services (CSS) geïntroduceerd. CSS is een partnerprogramma waarbij andere ‘vergelijkers’ meer ruimte krijgen binnen de Google Shopping resultaten.

Om onze klanten te laten profiteren van het forse financiële voordeel van CSS (zie hieronder meer info) hebben we vanuit Rocket Digital een eigen vergelijkingswebsite gelanceerd. Met deze website voldoen we aan alle gestelde eisen vanuit Google en zijn we officieel Comparison Shopping Partner.

Google CSS partner

Fors financieel voordeel CSS

Het nieuwe partnerprogramma is groot nieuws binnen Google Shopping land. Webshops die hun aanbod via een CSS partner op Google Shopping publiceren kunnen rekenen op een fors financieel voordeel.

Zo wordt er voor Shopping campagnes via een CSS geen CPC-marge van 20 procent in rekening gebracht, waardoor er sprake is van lagere klikprijzen (of een betere concurrentiepositie en meer klikken wanneer CPC-biedingen ongewijzigd blijven).

Daarnaast wordt er een percentage van de gemaakte klikkosten teruggestort in het AdWords account (als klikbudget).

Kickback regeling t/m oktober 2018

  • Adverteerders die in 30 dagen tijd tussen de €500 – €2.500 uitgaven in Google Shopping, krijgen 20% van de klikkosten teruggestort.
  • Adverteerders die in 30 dagen tijd tussen de €2.500 – €10.000 uitgaven in Google Shopping, krijgen 25% van de klikkosten teruggestort.
  • Adverteerders die in 30 dagen tijd meer dan €10.000 uitgaven in Google Shopping, krijgen 30% van de klikkosten teruggestort. De terugstorting bedraagt maximaal €32.000.

Kickback regeling november & december 2018

  • De kickback eindigt op 31 december 2018. Het vernieuwde incentive programma is dus enkel van toepassing op de maanden november en december 2018.
  • De kickback is verlaagd naar 5%.
  • De kickback wordt niet meer berekent over afgelopen 30 dagen, maar over afgelopen kalendermaand.
  • De maximale terugstorting is verhoogd van 32.000 euro naar 100.000 dollar.

Aanleiding Comparison Shopping Services

Medio 2017 heeft de Europese Commissie een megaboete van 2,42 miljard euro opgelegd. Google zou de populariteit van onder anderen de prijsvergelijker Google Shopping een voorsprong geven op concurrenten, waardoor andere aanbieders zijn benadeeld. Het Comparison Shopping Services programma is het antwoord van Google op de uitspraak van de Europese Commissie.

Ook adverteren via een Google Shopping CSS?

Onze Google Shopping opdrachtgevers zijn overgezet op onze Google CSS partner website. Wil je ook adverteren via ons CSS en maximaal profiteren van de kickback en 20% CPC voordeel? Neem contact met ons op.

Header van artikel 'bye bye adsenseformobileapps.com'

Bye bye adsenseformobileapps

2 augustus 2018 Erik Dijkman

Er is nogal wat verwarring omtrent de wijziging die Google Ads gisteravond aankondigde. Hierin staat dat vanaf september 2018 mobiele apps niet langer uitgesloten kunnen worden door adsenseformobileapps.com toe te voegen als uitsluiting.

Betekent dit dat we mobiele apps helemaal niet meer uit kunnen sluiten van Display campagnes? In dit artikel bespreken we wat er is gewijzigd en wat de gevolgen zijn voor de Display campagnes.

Google Tag Manager Basics

Google Tag Manager – de Basics

19 juli 2018 Marieke Schulenburg

Zie jij soms door de bomen het bos niet meer en kun je niet altijd even makkelijk de weg vinden in de Google Tag Manager?

Don’t worry, deze handleiding helpt je een heel eind op weg!

Google Shopping updates 2018

Google Shopping Updates 2018

18 juli 2018 Julius Langenberg

Elk jaar brengt Google wijzigingen aan in de Google Shopping-productspecificaties. Dit jaar heeft Google gekozen om een aantal beleidsregels te versoepelen. Deze wijzigingen zijn op 25 juni 2018 ingegaan. Hieronder een handig overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

Adwords scripts 2018

5 AdWords scripts die je in 2018 gebruikt moet hebben

10 juli 2018 Tim Kolvenbag

Voor Google Adwords is een gigantische hoeveelheid scripts beschikbaar. Hoewel die hoeveelheid scripts ervoor zorgt dat voor een aantal heel specifieke problemen een script de oplossing biedt, kan het ook zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zo kan je zomaar een van de onderstaande toppers, die voor vrijwel elk account meerwaarde kunnen bieden, missen. In dit blog behandelen we een vijftal bekende (en minder bekende) must use AdWords scripts die zeker het proberen waard zijn.

Google marketing live 2018

Google Marketing Live 2018: nieuwste Ads en Analytics innovaties

10 juli 2018 Erik Dijkman

Afgelopen dinsdag presenteerde Google tijdens het Google Marketing Live event zijn nieuwste innovaties op het gebied van Ads en Analytics. Heb je Google Marketing Live gemist? Hieronder kan je het evenement bekijken. Heb je geen tijd om hier 90 minuten naar te kijken? Lees dan de belangrijkste updates in dit artikel.

Rocket Digital en de NFK gaan samenwerken

18 juni 2018 Arjan Klaassen

Vanaf komende zomer gaat Rocket Digital de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties helpen bij diverse online activiteiten. Deze koepelorganisatie vertegenwoordigt twintig verschillende kankerpatiëntenorganisaties. De NFK werkt vanuit patiëntperspectief aan een betere kwaliteit van leven, een betere kwaliteit van zorg en een betere toegankelijkheid van zorg voor (ex-)kankerpatiënten. Vanuit Rocket Digital gaan wij onder andere de online vindbaarheid verbeteren. Daarnaast zullen wij een ondersteunende factor zijn in de ontwikkeling van een nieuwe website, die na de zomer live gaat.

Wij zijn erg verheugd om met de NFK samen te werken en kijken uit naar de komende ontwikkelingen.

NFK over Rocket Digital:

“Wij zijn erg blij met deze toekomstbestendige samenwerking, samen zorgen we ervoor dat NFK ook online een sterk merk wordt. Tot nu toe heeft Rocket Digital ons met goede raad en daad bijgestaan én weten zij ook nog eens snel te schakelen.”

inspelen-op-vakantiegeld-met-online-marketing

Vakantiegeld uitkering – hoe speel je hier op in?

8 juni 2018 Jacobien van Klinken

Voor velen een moment om naar uit te kijken: de uitkering van het vakantiegeld. Zo om en nabij 8% bovenop je bruto jaarsalaris. Hatseflats! Voor ons online marketeers minstens zo interessant. Hoewel het koopgedrag van je doelgroep op lange termijn niet perse zal veranderen, is er natuurlijk wel een behoorlijke plotselinge toename in koopkracht.