Blog

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights’ update

15 november 2018 Jacobien van Klinken

Google PageSpeed Insights (PSI) is een welbesproken tool die je kunt gebruiken om de snelheid van je website te testen. Google heeft de tool flink geupdated, in dit blog zijn de grootste wijzigingen op een rij gezet.

Hostnet ready for launch

12 november 2018 Pieter Majoor

Met trots verwelkomen wij Hostnet aan boord bij Rocket Digital!

In oktober van dit jaar zijn we de samenwerking aangegaan met één van de grootste hostingproviders van Nederland: Hostnet. De missie van Hostnet is om ondernemende mensen te helpen hun dromen en ambities te realiseren met de beste online oplossingen. Daarbij onderscheidt Hostnet zich in service door 7 dagen per week voor klanten klaar te staan. We zijn dan ook trots op de samenwerking met dit ambitieuze en succesvolle bedrijf!

google shopping regels voor merchant center

Google Shopping feed optimaliseren in het Merchant Center

12 oktober 2018 Tim Kolvenbag

Om optimaal te kunnen presteren in Google Shopping is het van belang dat je met een goede productfeed werkt. Door het gebruik van een feed die op de juiste zoektermen geoptimaliseerd is zorg je ervoor dat jouw Google Shopping advertenties bij die termen naar voren kan komen. Handige tools om dit mogelijk te maken zijn bijvoorbeeld DataFeedWatch of Channable. Maar niet iedere adverteerder heeft het budget, of de behoefte aan de verregaande mogelijkheden, die die pakketten te bieden hebben. Om de shopping feed toch te optimaliseren biedt Google zelf een mooie tussenoplossing met de regels in het Merchant Center (MC).

Google Shopping

Google CSS partner: Comparison Shopping Services

24 augustus 2018 Pieter Majoor

Comparison Shopping Services (CSS)

UPDATE: 5 oktober 2018

Google heeft het partnerprogramma Comparison Shopping Services (CSS) geïntroduceerd. CSS is een partnerprogramma waarbij andere ‘vergelijkers’ meer ruimte krijgen binnen de Google Shopping resultaten.

Om onze klanten te laten profiteren van het forse financiële voordeel van CSS (zie hieronder meer info) hebben we vanuit Rocket Digital een eigen vergelijkingswebsite gelanceerd. Met deze website voldoen we aan alle gestelde eisen vanuit Google en zijn we officieel Comparison Shopping Partner.

Google CSS partner

Fors financieel voordeel CSS

Het nieuwe partnerprogramma is groot nieuws binnen Google Shopping land. Webshops die hun aanbod via een CSS partner op Google Shopping publiceren kunnen rekenen op een fors financieel voordeel.

Zo wordt er voor Shopping campagnes via een CSS geen CPC-marge van 20 procent in rekening gebracht, waardoor er sprake is van lagere klikprijzen (of een betere concurrentiepositie en meer klikken wanneer CPC-biedingen ongewijzigd blijven).

Daarnaast wordt er een percentage van de gemaakte klikkosten teruggestort in het AdWords account (als klikbudget).

Kickback regeling t/m oktober 2018

  • Adverteerders die in 30 dagen tijd tussen de €500 – €2.500 uitgaven in Google Shopping, krijgen 20% van de klikkosten teruggestort.
  • Adverteerders die in 30 dagen tijd tussen de €2.500 – €10.000 uitgaven in Google Shopping, krijgen 25% van de klikkosten teruggestort.
  • Adverteerders die in 30 dagen tijd meer dan €10.000 uitgaven in Google Shopping, krijgen 30% van de klikkosten teruggestort. De terugstorting bedraagt maximaal €32.000.

Kickback regeling november & december 2018

  • De kickback eindigt op 31 december 2018. Het vernieuwde incentive programma is dus enkel van toepassing op de maanden november en december 2018.
  • De kickback is verlaagd naar 5%.
  • De kickback wordt niet meer berekent over afgelopen 30 dagen, maar over afgelopen kalendermaand.
  • De maximale terugstorting is verhoogd van 32.000 euro naar 100.000 dollar.

Aanleiding Comparison Shopping Services

Medio 2017 heeft de Europese Commissie een megaboete van 2,42 miljard euro opgelegd. Google zou de populariteit van onder anderen de prijsvergelijker Google Shopping een voorsprong geven op concurrenten, waardoor andere aanbieders zijn benadeeld. Het Comparison Shopping Services programma is het antwoord van Google op de uitspraak van de Europese Commissie.

Ook adverteren via een Google Shopping CSS?

Onze Google Shopping opdrachtgevers zijn overgezet op onze Google CSS partner website. Wil je ook adverteren via ons CSS en maximaal profiteren van de kickback en 20% CPC voordeel? Neem contact met ons op.

Header van artikel 'bye bye adsenseformobileapps.com'

Bye bye adsenseformobileapps

2 augustus 2018 Erik Dijkman

Er is nogal wat verwarring omtrent de wijziging die Google Ads gisteravond aankondigde. Hierin staat dat vanaf september 2018 mobiele apps niet langer uitgesloten kunnen worden door adsenseformobileapps.com toe te voegen als uitsluiting.

Betekent dit dat we mobiele apps helemaal niet meer uit kunnen sluiten van Display campagnes? In dit artikel bespreken we wat er is gewijzigd en wat de gevolgen zijn voor de Display campagnes.

Google Tag Manager Basics

Google Tag Manager – de Basics

19 juli 2018 Marieke Schulenburg

Zie jij soms door de bomen het bos niet meer en kun je niet altijd even makkelijk de weg vinden in de Google Tag Manager?

Don’t worry, deze handleiding helpt je een heel eind op weg!

Google Shopping updates 2018

Google Shopping Updates 2018

18 juli 2018 Julius Langenberg

Elk jaar brengt Google wijzigingen aan in de Google Shopping-productspecificaties. Dit jaar heeft Google gekozen om een aantal beleidsregels te versoepelen. Deze wijzigingen zijn op 25 juni 2018 ingegaan. Hieronder een handig overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

Adwords scripts 2018

5 AdWords scripts die je in 2018 gebruikt moet hebben

10 juli 2018 Tim Kolvenbag

Voor Google Adwords is een gigantische hoeveelheid scripts beschikbaar. Hoewel die hoeveelheid scripts ervoor zorgt dat voor een aantal heel specifieke problemen een script de oplossing biedt, kan het ook zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zo kan je zomaar een van de onderstaande toppers, die voor vrijwel elk account meerwaarde kunnen bieden, missen. In dit blog behandelen we een vijftal bekende (en minder bekende) must use AdWords scripts die zeker het proberen waard zijn.

Google marketing live 2018

Google Marketing Live 2018: nieuwste Ads en Analytics innovaties

10 juli 2018 Erik Dijkman

Afgelopen dinsdag presenteerde Google tijdens het Google Marketing Live event zijn nieuwste innovaties op het gebied van Ads en Analytics. Heb je Google Marketing Live gemist? Hieronder kan je het evenement bekijken. Heb je geen tijd om hier 90 minuten naar te kijken? Lees dan de belangrijkste updates in dit artikel.

Rocket Digital en de NFK gaan samenwerken

18 juni 2018 Arjan Klaassen

Vanaf komende zomer gaat Rocket Digital de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties helpen bij diverse online activiteiten. Deze koepelorganisatie vertegenwoordigt twintig verschillende kankerpatiëntenorganisaties. De NFK werkt vanuit patiëntperspectief aan een betere kwaliteit van leven, een betere kwaliteit van zorg en een betere toegankelijkheid van zorg voor (ex-)kankerpatiënten. Vanuit Rocket Digital gaan wij onder andere de online vindbaarheid verbeteren. Daarnaast zullen wij een ondersteunende factor zijn in de ontwikkeling van een nieuwe website, die na de zomer live gaat.

Wij zijn erg verheugd om met de NFK samen te werken en kijken uit naar de komende ontwikkelingen.

NFK over Rocket Digital:

“Wij zijn erg blij met deze toekomstbestendige samenwerking, samen zorgen we ervoor dat NFK ook online een sterk merk wordt. Tot nu toe heeft Rocket Digital ons met goede raad en daad bijgestaan én weten zij ook nog eens snel te schakelen.”

inspelen-op-vakantiegeld-met-online-marketing

Vakantiegeld uitkering – hoe speel je hier op in?

8 juni 2018 Jacobien van Klinken

Voor velen een moment om naar uit te kijken: de uitkering van het vakantiegeld. Zo om en nabij 8% bovenop je bruto jaarsalaris. Hatseflats! Voor ons online marketeers minstens zo interessant. Hoewel het koopgedrag van je doelgroep op lange termijn niet perse zal veranderen, is er natuurlijk wel een behoorlijke plotselinge toename in koopkracht.

In-market doelgroepen voor search ads

29 mei 2018 Tim Kolvenbag

In-market doelgroepen voor search advertenties, tijdens de Google Marketing Next van vorig jaar werd het al aangekondigd. Inmiddels is het zover, via de vernieuwde AdWords interface is het mogelijk de in-market doelgroepen toe te passen op je search campagnes.

Cookiebot: de eerste AVG cookie banner

25 mei 2018 Erik Dijkman

Als je dit artikel leest sta je waarschijnlijk voor de uitdaging om je cookie banner AVG compliant te maken. Geen zorgen. We gaan je daarbij helpen! Dit doen we met behulp van Cookiebot; een AVG cookie banner die we gebruiken voor het plaatsen van onze cookies. Enjoy!

Abiant kiest voor Rocket Digital

16 mei 2018 Jacobien van Klinken

En daar zijn we trots op! Met maar liefst 11 vestigingen is Abiant Uitzendgroep een van de grootste uitzendorganisaties in Noord-Nederland. Dagelijks zijn er ruim 2000 uitzendmedewerkers namens Abiant aan de slag, in variërende regio’s, sectoren, en opleidingsniveaus. Abiant is een nuchtere partij, waarin waarden als persoonlijkheid en betrokkenheid centraal staan. Dat zijn waarden die passen bij Rocket Digital. De samenwerking is reeds gestart, de eerste stappen zijn gezet en we hebben er alle vertrouwen in dat we samen nog veel meer uit online marketing gaan halen!

Abiant over Rocket Digital:

Vanuit Abiant Uitzendgroep vinden wij Rocket Digital een prettige, nuchtere partij om mee samen te werken. Dankzij Rocket Digital worden onze Google AdWords campagnes snel en efficiënt online geplaatst en zijn wij op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

 

De nieuwe onmisbare features in DataFeedWatch

2 mei 2018 Arjan Klaassen

DataFeedWatch heeft onlangs een flink aantal updates uitgebracht ten behoeve van een betere en vooral efficiëntere feed optimalisatie. Naast deze updates volgen er een aantal bèta’s die de komende tijd getest kunnen worden door de gebruikers. Dit blog biedt een uitgebreid overzicht van de belangrijkste en meest waardevolle updates die DataFeedWatch uit gaat brengen.

AVG-checklist

Google Analytics privacy-vriendelijk instellen: 6 stappen

13 april 2018 Jacobien van Klinken

Als organisatie word je er mee plat gegooid: de ePrivacy Verordening. Deze nieuwe cookiewet stelt dat cookies vanaf mei 2018 alleen zijn toegestaan, wanneer de bezoeker er bewust en vrijwillig toestemming voor heeft gegeven, óf de geplaatste cookies puur functioneel van aard zijn óf enkel dienen voor het bijhouden van webstatistieken. Deze laatste voorwaarde geldt niet perse voor een derde partij zoals Google. What?! Geen paniek, gelukkig kunnen we Google Analytics privacy-vriendelijk instellen. In dit blog lees je hoe!

AVG-checklist

AVG-checklist: jouw website in 7 stappen AVG-ready

30 maart 2018 Erik Dijkman

Met deze AVG-checklist ben je op de goede weg om jouw website te laten voldoen aan de nieuwe regelgeving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of General Data Protection Regulation (GDPR). Deze nieuwe Europese privacy wetgeving is vanaf 25 mei 2018 van toepassing.

De AVG/GDPR heeft – zoals je waarschijnlijk al weet – betrekking op de gegevensverwerking van de gehele organisatie, zowel naar binnen als naar buiten toe. In dit artikel concentreren we ons op de gevolgen voor websites en bieden we je een AVG-checklist met zeven stappen waar je naar moet kijken om jouw website AVG-ready te maken.

Optimaliseren met Google Optimize

Google Optimize voor beginners

23 maart 2018 Tim Kolvenbag

Voor het uitvoeren van A/B tests zijn verschillende tools op de markt. Bekende tools zijn bijvoorbeeld VWO, Optimizely en sinds 2017 Google Optimize. In dit blog gaan we verder in op het gebruik van Google Optimize.

Het is je wellicht opgevallen dat websites zoals Booking.com of Coolblue continu in ontwikkeling zijn. Soms veranderen er kleine dingen, zoals een knopkleur, en soms grotere dingen zoals de aanduiding van een menuknop. Wanneer je op een van deze sites aan het browsen bent is de kans groot dat je in een zogenaamde A/B test terechtgekomen bent. Bij een A/B test worden twee of meer varianten van een pagina naast elkaar getest op een vooraf bepaalde hypothese. Door op basis van je resultaten steeds verder door te testen kan je ervoor zorgen dat je website zijn doel, zoals productverkopen of genereren van leads, steeds beter dient.