Van een bijbaan in een hotel naar een Traineeship Online Marketing; dat is best een verandering! Inmiddels ben ik alweer ruim twee maanden aan de slag bij Rocket Digital en ik vertel graag hoe ik het traineeship tot nu toe heb ervaren.
Een aantal maanden geleden heeft Instagram zijn gehele lay-out aangepast, maar daar bleef het niet bij. Naast de vernieuwde lay-out, is er ook een nieuwe functie toegevoegd: Instagram Guides. Een tool waarmee je locaties, producten en posts kan bundelen in een gids. In deze blog lees je alles over deze functie én hoe je Instagram Guides in kan zetten voor jouw bedrijf.
Sinds enkele maanden is het mogelijk om binnen Google Analytics een nieuwe property aan te maken, genaamd Google Analytics 4 (GA4). Met de komst van GA4 hebben er een aantal wijzigingen plaatsgevonden die het verzamelen van data veranderd hebben. Steeds vaker rijst de vraag wat GA4 nou oplevert, en wat het verschil is met de vorige versie van Google Analytics (die je overigens nog steeds kunt gebruiken). Genoeg reden voor ons om hier een blog over te schrijven!
Zoekwoorden binnen Google Ads bevatten een matchtype. Iedereen die met Google Ads werkt kent de matchtypes Exact, Phrase en Broad. Met deze matchtypes kun je als adverteerder controle uitoefenen in welke mate een zoekopdracht binnen Google gematcht mag worden aan een zoekwoord in de campagne, waarna er een vertoning kan optreden.
Op 4 februari 2021 heeft Google Ads een update aangekondigd (officiële aankondiging) voor de matchtypes Phrase en Broad Match Modifier. In dit blogartikel leggen we uit welke wijziging Google gaat doorvoeren en welke consequentie dit heeft voor adverteerders.
“Dit is het kantoor waar we normaal gesproken met de hele club werken, hier lunchen we en dit is onze vergaderruimte”. Ik keek even rond in de stille kantoortuin.
Helaas werkt ook hier iedereen, zoals bijna heel Nederland, thuis in verband met de corona epidemie. Het blijft toch spannend om bij een nieuwe werkgever te starten. Maar dit is bizar én spannend. Kennismaken en kletsen met je kersverse collega’s tijdens de lunch, het zit er eerst even niet in. “Hoe leer ik mijn collega’s dan kennen en hoe zal het inwerktraject gaan”, vraag ik mijzelf af.
Eind 2020 introduceerde Microsoft een nieuw analysetool: Microsoft Clarity. Deze gratis tool biedt website eigenaren de mogelijkheid om screen recordings en heatmaps van website bezoeken te maken. Functies die we herkennen van applicaties zoals Hotjar.
Een groot voordeel ten opzichte van Hotjar is dat Clarity standaard van alle pagina’s heatmaps en recordings maakt. Op die manier heb je data vanaf de installatie en niet pas vanaf het moment dat je besluit op een specifieke pagina in te zoomen.
Het gebruik van slimme bied strategieën, zogenaamde smart bidding, wordt door veel adverteerders onder ons veelvuldig toegepast. Het effectief gebruik kunnen maken van het algoritme van Google klinkt als muziek in de oren: wie weet nou immers meer dan Google zelf? Om de voordelen van smart bidding nog verder te bevorderen gaat Google ons verder helpen met het geven van nieuwe suggesties: broad matching van zoekwoorden binnen smart bidding.
Vaak deden we het met een omweg, vaak kostte het meer moeite dan nodig. Google heeft naar ons geluisterd. Ze hebben een nieuwe add-on gelanceerd voor Google Spreadsheet waarmee gemakkelijk data uit Google Ads geïmporteerd kan worden.
De prestatieplanner is een handige en gratis tool van Google. Iedereen met een Google Ads account kan de tool gebruiken. Met de tool kan je eenvoudig plannen voor toekomstige advertentie uitgaven maken. Hierbij kan je van vooraf zien hoe de wijzigingen in het budget van invloed kunnen zijn op de belangrijkste statistieken binnen de campagne.
Ontzettend trots zijn we op de drie jubilea die we dit jaar mogen vieren!
Julius, Tim en Erik zijn in 2015 bij Rocket Digital begonnen. Bedankt voor alle mooie jaren en op naar de komende 5 jaar!
Zondagavond 15 maart. Enkele minuten na de persconferentie van Mark Rutte en consorten dringt het besef door dat alle maatregelen een enorme impact zullen hebben op de bedrijfsvoering van onze opdrachtgevers. En daarmee in potentie ook op ons.
Sommige bedrijven binnen onze klantenportefeuille worden direct geraakt, zoals sportclubs en reisorganisaties. Andere bedrijven indirect door de forse impact van alle maatregelen op de gehele economie.
In dit blog een verslag van de impact van het Coronavirus op ons, onze opdrachtgevers en de kansen die wij zien. Want die zijn er zeker.
Het landschap van de online retail verandert. En snel ook. Niet dat dit ooit stil heeft gestaan, dus als eigenaar van een webshop weet je waarschijnlijk niet beter. De coronacrisis heeft je webshop misschien ook wel beïnvloed, ten goede of juist niet. Ben je op zoek naar nieuwe kanalen die je kunt ontsluiten om je bereik te vergroten, dan zijn er meer giganten dan Google die je daarbij kunnen helpen. Denk aan marketplaces.
In 2017 kon men in de Verenigde Staten al beschikken over de vacaturetool Google for Jobs, maar sinds enkele dagen beschikken wij in Nederland nu ook over deze vacaturetool! Binnen Google for Jobs staan honderdduizenden vacatures van de lokale markt die eenvoudig te vinden zijn in de zoekresultaten. Naast het feit dat het hierdoor eenvoudiger wordt om vacatures te vinden, biedt dit tegelijkertijd een enorme kans om als adverteerder het vacaturebereik te vergroten. Om jou als adverteerder op weg te helpen met Google for Jobs leggen wij in deze blog uit wat Google for Jobs precies is én hoe je hiermee aan de slag kunt!
Contentmarketeers opgelet! Er circuleren honderden programma’s en tools rond die je vertellen hoe je je content kunt optimaliseren. Maar vertellen ze allemaal hetzelfde? Gebruiken ze allemaal gelijke data? Wij weten het ook niet. Wat we wel weten, is dat Google bezig is met iets nieuws. Search Console Insights is momenteel een gesloten bèta en richt zich op inzicht in de prestaties van content. Onze glazen bol is stuk, maar we verwachten er veel van!
Pinterest maakt een enorme groei door. Vorig jaar is het aantal actieve gebruikers met 26% gestegen naar 335 miljoen. 83% van deze gebruikers heeft wel eens een aankoop gedaan nadat ze iets op Pinterest gezien hebben. Om deze verkoop nog meer te stimuleren heeft Pinterest een nieuwe functie toegevoegd: Shopping. Deze functie was al eerder beschikbaar in Amerika, maar is nu ook in Nederland te gebruiken. Wat kun je precies met deze nieuwe functie en hoe werkt het? Wij leggen het je uit!
Nadat wij eerder deze maand een bericht geplaatst hebben over een update van de Responsive Search Ads, zijn deze week de Slimme Shopping Campagnes aan de beurt. Google heeft recent een nieuwe en interessante functie toegevoegd aan de Slimme Shopping campagnes. Lees hier welke.
Eind 2018 schreven we al over de destijds nieuwe responsive search ads in Google Ads. Een van de minpunten aan dat advertentietype was dat je geen gebruik kon maken van dynamische advertentie elementen, althans verder dan de keyword insert ging het niet. Recent heeft Google de responsive search ads een update gegeven die wel meer mogelijkheden toevoegt, namelijk locatie invoegen en aftellen.
In navolging op de grote aankondiging van Google om gratis productvermeldingen uit te rollen in de Google Shopping-tab, gaat Google gratis productvermeldingen verder uitrollen naar de zoekresultaten.