10 weken na de lancering van mijn Traineeship

26 maart 2021

Van een bijbaan in een hotel naar een Traineeship Online Marketing; dat is best een verandering! Inmiddels ben ik alweer ruim twee maanden aan de slag bij Rocket Digital en ik vertel graag hoe ik het traineeship tot nu toe heb ervaren.

Eerste werkdag

In januari ben ik gestart met het traineeship Online Marketing bij Rocket Digital. Naast mijn Master Marketing wil ik graag meer ervaring opdoen in de praktijk, omdat de studie zich erg op theorie richt. Aangezien ik altijd veel heb gewerkt naast mijn studie was ik ervan overtuigd dat dit goed te combineren zou zijn en zo vertrok in begin januari naar het kantoor van Rocket voor mijn eerste werkdag.

Ondanks dat vrijwel alle collega’s thuiswerken in deze corona tijd mag ik wel naar kantoor komen. Als nieuwe collega zonder ervaring met online marketing is het lastig om de juiste begeleiding vanuit huis te krijgen. Daarom zijn we iedere dag met twee of drie collega’s op kantoor, zodat er altijd iemand is om iets aan te vragen als ik ergens niet uitkom.

Bootcamps en certificaten

De eerste weken van het traineeship stonden in het teken van bootcamps en het behalen van diverse certificaten. Iedere dag stonden één of twee bootcamps over een specifiek onderwerp uit de online marketing op de planning. Hierbij kreeg ik één-op-één uitleg van een collega, waarbij je gemakkelijk vragen kunt stellen. Verder is het fijn om op deze manier toch je collega’s wat te leren kennen, gezien het feit dat je elkaar niet op kantoor tegenkomt. Mijn bootcamps stonden voornamelijk in het teken van onderwerpen omtrent SEA, zodat ik dit eerst goed onder de knie zou krijgen alvorens andere onderwerpen zoals SEO en Socials aan bod zouden komen.

Naast de bootcamps was er tijd om Google certificaten te halen. Denk hierbij aan certificeringen voor Google Analytics en Google Ads, waarbij de theorie uit de bootcamps verder werd toegelicht en getoetst.  Inmiddels heb ik het Google Analytics en de Search, Display, Shopping en Video certificaten van Google Ads behaald. 

Meewerken met opdrachtgevers

Om het geleerde uit de bootcamps toe te passen kon ik vanaf de eerste week al meewerken aan verschillende opdrachtgevers van collega’s. Zo leer je stap voor stap hoe de verschillende programma’s waarmee gewerkt wordt in elkaar zitten en valt de kennis uit de bootcamps steeds meer op zijn plek.

De taken en werkzaamheden worden steeds meer uitgebreid. In het begin bestond het werk voornamelijk uit het inrichten van Google Ads campagnes, maar dit is steeds meer uitgebreid naar het analyseren van campagneresultaten, het bijwonen van klant meetings en het schrijven van content; een mooie afwisseling!

Door het toenemende aantal werkzaamheden worden je planning skills op de proef gesteld. Het is een kwestie van goed je tijd indelen om voldoende aan iedere opdrachtgever te kunnen werken en deadlines te halen. Er komen natuurlijk altijd nog extra dingen tussendoor, zoals een vraag van een opdrachtgever of een telefoontje. Gelukkig zijn collega’s altijd bereid om te helpen en tips te geven over time management.

Op naar de toekomst!

Inmiddels is het alweer tien weken geleden dat ik ben gestart bij Rocket Digital. Hierop terugkijkend is het ongelofelijk hoeveel ik in deze korte tijd al heb geleerd. Mijn verwachtingen zijn echt overtroffen door het feit dat je vanaf het begin van het traineeship al daadwerkelijk mee mag werken aan opdrachtgevers. Daarnaast is het online marketing gebied enorm interessant en valt er nog genoeg te leren.

Voor de komende tijd is er een planning opgesteld met opdrachtgevers die ik in mijn portfolio op kan nemen. Ik ben enorm enthousiast over de tijd die ik tot nu toe heb gehad bij Rocket en ben benieuwd wat de toekomst nog gaat brengen!

volg ons op