14 Calculated Metrics in Google Analytics voor E-commerce

13 november 2015

Een langverwachte functie is nu beschikbaar in Google Analytics: calculated metrics. Hiermee kun je op basis van bestaande metrics je eigen metrics maken. Calculated metrics, in de Nederlandse interface beter bekend als ‘berekende statistieken’, is nog in bèta maar zal de komende tijd uitgerold worden over alle accounts. In dit artikel een overzicht met 14 Calculated Metrics in Google Analytics voor E-commerce.

Overzicht: welke calculated metrics komen aan bod?

Hoe maak je calculated metrics?

calculated-metrics-weergave2

 

calculated-metrics-nieuwe-metric
calculated-metrics-toevoegen

Per weergave zijn 5 calculated metrics beschikbaar. Google Analytics Premium gebruikers kunnen 50 metrics toevoegen per weergave. Bij het aanmaken van een calculated metric vul je de volgende velden in:

Naam: Geef je calculated metric een naam
Externe naam: Deze wordt na het invullen van de naam automatisch ingevuld. De externe naam wordt gebruikt als unieke aanduiding van de berekende statistiek bij zoekopdrachten via API.
Opmaaktype: Kies hier een van de vijf mogelijkheden: zwevend, geheel getal, valuta, tijd, percentage.
Formule: creëer hier de formule van bestaande metrics. Hierbij kun je gebruik maken van:

Wanneer je een calculated metric hebt aangemaakt kun je hem toevoegen aan aangepaste rapporten en widgets. Ze zijn niet inzichtelijk in de standaard rapporten van Google Analytics.

14 voorbeelden van Calculated Metrics voor e-commerce

Hieronder een aantal voorbeelden gericht op e-commerce. Sommige van deze voorbeelden maken gebruik van Google Analytics doelen. Deze dienen eerst geconfigureerd te worden, voordat de calculated metric gemaakt kan worden. Let er daarnaast op dat je de gegevens van het aangepaste rapport of widget filtert, zodat de calculated metric gebruik maakt van de juiste data.

1. Effective Revenue Share (ERS)

Naam: ERS
Opmaaktype: Percent
Formule: {{Kosten}} / {{Opbrengst}}
Opmerking: deze metric laat zien hoeveel procent van de omzet je kwijt bent aan online advertising kosten. Een ERS van 20% betekent dat je €0,20 besteed voor elke €1,00 aan omzet.

2. Checkout Abandonment Rate (CAR)

Naam: CAR
Opmaaktype: Percent
Formule: 1 – ( {{Doel 1 (Checkout – Succespagina)}} / {{Doel 2 (Checkout – start)}} )
Opmerking: dit is het percentage mensen die ergens in het checkout proces zijn afgehaakt.

3. Totale Adwords Kosten

Naam: Totale Adwords Kosten
Opmaaktype: Valuta
Formule: {{Kosten}} * 1.1
Opmerking: met deze metric zijn niet alleen de Adwords kosten, maar ook de kosten van het bureau dat de Adwords campagnes beheert inzichtelijk.

4. Return On Investment (ROI)

Naam: ROI
Opmaaktype: Percent
Formule: ( {{Opbrengst}} – {{Kosten}} + 800 ) / ( {{Kosten}} + 800 )
Opmerking: rendement op investering (ROI) meet de verhouding tussen de advertentiekosten en de winst. In dit voorbeeld hebben we naast de Adwords kosten nog een bedrag aan bureaukosten meegenomen in de berekening.

5. Totale Adwords Opbrengt

Naam: Totale Adwords Opbrengt
Opmaaktype: Valuta
Formule: {{Opbrengst}} + {{Doel 10 (Waarde doel 10)}}
Opmerking: deze metric is nuttig voor websites die waardes geven aan harde en zachte conversies. Met deze formule kan je zien wat de Adwords opbrengst is van alle gewenste doelen.

6. Winst

Naam: Winst
Opmaaktype: Valuta
Formule: ( {{Opbrengst}} * 0.40 ) – {{Kosten}}
Opmerking: websites die werken met een vaste marge, kunnen met deze metric de winst inzichtelijk krijgen.

7. Cost per Acquisition (CPA)

Naam: CPA
Opmaaktype: Valuta
Formule: {{Kosten}} / {{Transacties}}
Opmerking: met deze metric zie je welk bedrag je betaald per transactie. Een handige metric voor adverteerders die een CPA biedstrategie hebben.

8. Checkout Succes Rate (CSR)

Naam: CSR
Opmaaktype: Percent
Formule: {{Doel 1 (Checkout – Succespagina)}} / {{Doel 2 (Checkout – start)}}
Opmerking: soortgelijke metric als de checkout abandonment rate, met het verschil dat je hier de succesratio van je checkout proces in kaart brengt in plaats van het verlatingspercentage.

9. Sessies / klikken

Naam: Sessies / klikken
Opmaaktype: Zwevend
Formule: {{Sessies}} / {{Klikken}}
Opmerking: met deze metric kun je niet specifiek zien of je campagnes goed zijn getagd, maar krijg je wel een indicatie. Campagnes waar de ratio hoger is dan het gemiddelde, kan wijzen op fouten in de tagging.

10. Omzet – Verzendkosten – BTW

Naam: Omzet – Verzendkosten – BTW
Opmaaktype: Valuta
Formule: {{Opbrengst}} – {{Btw}} – {{Verzending}}
Opmerking: wanneer de opbrengst in je Analytics account inclusief BTW en verzendkosten is, kan je met deze metric de opbrengst zonder BTW en verzendkosten inzichtelijk maken.

11. Gemiddelde orderwaarde (Geen BTW/Verzendkosten)

Naam: Gemiddelde orderwaarde (Geen BTW/Verzendkosten)
Opmaaktype: Valuta
Formule: ( {{Opbrengst}} – {{Btw}} – {{Verzending}} ) / {{Transacties}}
Opmerking: deze metric meet de gemiddelde orderwaarde, waarbij de BTW en verzendkosten van de opbrengst zijn afgehaald. Deze metric is alleen te gebruiken bij accounts die hun opbrengst inclusief BTW en verzendkosten hebben.

12. Omzet per Adwords klik

Naam: Omzet per Adwords klik
Opmaaktype: Valuta
Formule: {{Opbrengst}} / {{Klikken}}
Opmerking: naast de kosten per klik kun je nu ook de opbrengst per klik in kaart brengen.

13. Omzet per sessie

Naam: Omzet per sessie
Opmaaktype: Valuta
Formule: {{Opbrengst}} / {{Sessies}}
Opmerking: deze metric meet de opbrengst per sessie.

14. Gebeurtenissen per Adwords klik

Naam: Gebeurtenissen per Adwords klik
Opmaaktype: Zwevend
Formule: {{Totale gebeurtenissen}} / {{Klikken}}
Opmerking: website die gebeurtenissen meten, kunnen met deze metric het totaal aantal gebeurtenissen per klik zien.

Gerelateerde berichten

Google Tag Manager Basics

Vernieuwd: Google Tag Manager – de Basics

Inhoud (Google Tag Manager: de Basics Hoofdstuk 1: Wat is de Google Tag Manager? Hoofdstuk 2: Google Tag Manager instellen Hoofdstuk 3: Google Tag Manager […]

Facebook Attribution: cross-device tracking op een hoger niveau

Wat is Facebook Attribution? Facebook Attribution is een nieuwe webanalytics tool gericht op het (beter) in kaart brengen van het conversiepad van een klant. Volgens […]

volg ons op