Het optimaliseren en monitoren van een of meerdere Google AdWords accounts kost veel tijd en inspanning. Google AdWords scripts maakt het mogelijk om een deel van je AdWords werkzaamheden te automatiseren, waardoor je veel tijd kunt besparen. AdWords scripts maakt gebruik van JavaScript en de mogelijkheden zijn enorm. Zelfs voor mensen met weinig tot geen JavaScript kennis zijn er tal van AdWords scripts die het beheren van Google AdWords accounts een stuk eenvoudiger maken. In dit artikel vier van onze favoriete AdWords scripts voor beginners.
Let op: alle scripts zijn geschreven voor losse accounts en werken niet voor MCC accounts. De scripts zijn eenvoudig te installeren zonder al te veel aanpassingen. Is dit je eerste kennismaking met AdWords scripts en wil je weten hoe je een script installeert? Op deze pagina voer je binnen een minuut een AdWords script uit.
1. Account Anomaly Detector
Wanneer je Google AdWords account relatief minder presteert wil je hier zo snel mogelijk op kunnen schakelen. Een probleem in de facturering of een afgekeurde advertentie kan als gevolg hebben dat het AdWords account geen of minder vertoningen pakt dan de voorgaande periode. Met behulp van dit AdWords script ontvang je per mail een alert als je account minder goed presteert.
Het script werkt als volgt: stel je voor dat het script wordt uitgevoerd op donderdag 4 augustus om 14:00. Het script zal – gezien de mogelijke vertraging van drie uur – de data verzamelen tot en met 11:00. Vervolgens verzamelt het script de data van de 26 donderdagen daarvoor en vergelijkt het de gemiddelden hiervan met de data van donderdag 4 augustus. Wanneer de prestaties teveel afwijken ontvang je per mail een alert.
De setup is als volgt:
Maak een spreadsheet aan in Google Drive. Gebruik hiervoor de Account Anomaly Detector template. Voeg een geldig e-mail adres toe. Pas desgewenst de overige criteria aan.
Maak in Google AdWords een nieuw script aan en voeg de code van het Account Anomaly Detector script toe. Vergeet niet de SPREADSHEET_URL te updaten met de URL van je eigen spreadsheet.
Voeg een planning toe en run het script elk uur of elke dag.
2. URL checker
Bezoekers naar een 404 pagina sturen is het laatste wat je als adverteerder wilt. Voor een website waar regelmatig nieuwe pagina’s worden toegevoegd, vernieuwd of aangepast, is het niet ondenkbaar dat een advertentie leidt naar een 404 pagina. Het is voor elke adverteerder een uitdaging om het AdWords account af te stemmen op een steeds veranderende website. Het Link Checker script biedt hierin een uitkomst en controleert de werking van alle URL’s op de website. Zodra het script een 404 pagina detecteert ontvang je hier een e-mail van.
Hieronder de setup in drie stappen:
Maak een spreadsheet aan in Google Drive. Gebruik hiervoor de Link Checker template. Pas desgewenst de overige criteria aan.
Maak in Google AdWords een nieuw script aan en voeg de code van het Link Checker script toe. Update YOUR_EMAIL_HERE met een geldig e-mail adres en update de SPREADSHEET_URL met de URL van je eigen spreadsheet.
Voeg een planning toe en run het script – afhankelijk van de hoeveelheid te controleren URL’s – elk uur of elke dag.
3. Pauzeer alle campagnes wanneer het budgetlimiet is bereikt
Er zijn diverse AdWords adverteerders die werken met een beperkt maandbudget. Helaas biedt Google AdWords niet de mogelijkheid om alle campagnes in een account te pauzeren zodra het account zijn budgetlimiet heeft bereikt. Het AdWords script van Michael Climer maakt dit wel mogelijk. Het script pauzeert alle gelabelde campagnes wanneer het maandbudget is bereikt en stuurt een e-mail naar het opgegeven e-mailadres. Op de eerste dag van elke nieuwe maand worden de gelabelde campagnes weer geactiveerd.
Maak in Google AdWords een nieuw script aan en voeg de code toe van het script van Michael Climer. Pas het maandelijkse budget aan en voeg een geldig e-mailadres toe.
Label alle campagnes die gepauzeerd moeten worden als het maandbudget is bereikt met “Monthly Budget”.
Voeg een planning toe en run het script elke dag om 0:00 uur.
4. Kwaliteitsscore meten
Het meten van de kwaliteitsscore wordt veelvuldig gedaan door middel van AdWords scripts. Er zijn veel scripts beschikbaar die de kwaliteitsscore meten. Een van de meest populaire scripts – die zeker de moeite waard zijn om te testen – zijn die van Russel Savage. Onze favoriet is het Quality Score Tracker script van Martin Roettgerding. Zijn script is eenvoudig te installeren en meet de kwaliteitsscore van alle zoektermen. Daarnaast maakt het script een dashboard met waardevolle inzichten:
De setup is als volgt:
Maak in Google AdWords een nieuw script aan en voeg de code van het Quality Score Tracker script toe.
Voeg een planning toe en run het script elke dag; bij voorkeur om 1:00 ‘s nachts.
Veel succes met het instellen van de scripts!
Hulp nodig? Neem gerust contact op via erik@rocketdigital.nl.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!