4 winning RLSA strategieën

24 maart 2016

De tijd dat je enkel op keywords kunt targeten ligt al geruime tijd achter ons. Remarketing for Search (RLSA) is een voorbeeld van een geavanceerde targetingmethode, welke adverteerders in staat stelt om te targeten op mensen die je website al eens bezocht hebben. De resultaten die we boeken met RLSA zijn kortweg verbluffend. Tegelijkertijd zien we dat de mogelijkheden lang niet altijd ten volle benut worden. In dit blog 4 “winning” RLSA strategieën.

Strategie 1: Bied meer of minder op basis van bezoek & gedrag

Hoe presteren mensen die je website al eens bezocht hebben en – in de uren/dagen/weken na dit bezoek – nogmaals in Google zoeken op zoektermen die voor de adverteerder relevant zijn? Op deze vraag krijg je antwoord door lijsten aan te maken gebaseerd op bezoek en gedrag. Enkele voorbeelden van doelgroep-lijsten:

Dergelijke lijsten kunnen gecreëerd worden in Google Analytics. Indien AdWords en Analytics goed gekoppeld is, worden de lijsten automatisch beschikbaar binnen Google AdWords. De lijsten kunnen vervolgens toegevoegd worden aan de bestaande campagnes en advertentiegroepen. Vervolgens krijg je inzicht in de prestaties van de groep mensen die je gedefinieerd hebt, en heb je de mogelijkheid om meer of minder te bieden.

Mensen die tijdens hun bezoek slechts 1 pagina bekeken hebben zijn mogelijk minder interessant om nogmaals prominent te benaderen zodra ze gaan zoeken. Mensen die veel interactie laten zien (time on site, aantal bekeken pagina’s) en daarmee een grote mate van interesse, zijn mogelijk zeer interessant om gedurende hun oriëntatie maximaal te bereiken.

Strategie 2: Adverteer op generieke keywords

Is adverteren op generieke zoektermen te duur? Converteert het onvoldoende? Met RLSA kun je adverteren op generieke termen waarbij je de advertentie enkel toont aan mensen die je website reeds bezocht hebben.

Voorbeeld: Een fashion shop verkoopt dames schoenen. Het adverteren op generieke termen als “schoenen”, “hoge hakken” en “pumps” levert een negatieve ROI op. Door een separate RLSA campagne te creëren kan wel geadverteerd worden op deze termen, waarbij de advertentie enkel getoond wordt aan mensen die al een grote mate van interesse getoond hebben in het aanbod van de betreffende fashion shop.

Strategie 3: Houdt je klanten aan boord

Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant. Stel; een persoon heeft naar volle tevredenheid een reis geboekt bij reisorganisatie A. Een jaar later start deze persoon weer een oriëntatie binnen Google naar een mooie vakantie. Deze persoon is weer volledig ‘in de markt’, waarbij reisorganisatie A mogelijk een streepje voor heeft door de positieve ervaring van een jaar geleden. Reisorganisatie A wil deze klant uiteraard behouden, om (1) de nieuwe boeking binnen te halen en (2) de relatie met deze klant verder uit te bouwen.

Het kan zeer interessant zijn om doelgroep-lijsten aan te maken van bestaande klanten, en deze met een goede/relevante advertentie – welke zeer prominent gepositioneerd is – op te vangen.

Strategie 4: Toon een nog specifiekere advertentie

Het kan erg interessant zijn om je advertentie te specificeren op basis van het gedrag dat een persoon eerder heeft laten zien op de website. Stel; een autodealer biedt bezoekers de mogelijkheid om een brochure te downloaden, offerte aan te vragen en een proefrit in te plannen. Mensen die reeds een brochure of offerte aangevraagd hebben, kunnen – zodra ze wederom gaan zoeken – aangespoord worden om een proefrit in te gaan plannen of een bezoek aan de showroom te brengen.

Laat het niet liggen!

Indien je de juiste paden weet te bewandelen dan kost het relatief weinig tijd om een basis RLSA strategie te implementeren. De lijsten kunnen gecreëerd worden in Google Analytics, bij “Property” > “Doelgroepdefinities” > “Doelgroepen”. De aangemaakte doelgroepen kunnen vervolgens met behulp van de AdWords Editor bulksgewijs geïmplementeerd worden in alle campagnes en advertentiegroepen. En let op; zorg dat de lijsten geïmplementeerd worden met de targeting-instelling “Alleen bieden” (i.p.v. “Targeten en bieden”) indien je de advertentie ook wilt tonen aan mensen die je website nog niet eerder bezocht hebben.

Hulp nodig bij het uitrollen van een een winning RLSA strategie? De koffie staat altijd klaar!

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op