1. Bekijk hoe je gebruikers je website vinden en zien
Test een aantal veel voorkomende (corona-gerelateerde)
zoekopdrachten en bekijk hoe je website wordt vertoond in de zoekresultaten. Probeer
verschillende zoektermen en varianten. Kijk ook naar de suggesties die Google
doet, terwijl je een zoekopdracht intypt. Of bekijk de gerelateerde
zoekopdrachten onderaan de pagina met resultaten. Op deze
speciaal door Google ingerichte Google Trends-pagina kun je zien wat de
zoektrends zijn rond corona in Nederland. Internationale statistieken vind je hier.
Controleer daarnaast of je website op zowel desktop als
mobiel goed wordt weergegeven. Een groot deel van alle zoekopdrachten gebeurt
tegenwoordig op mobiel. Google heeft deze maand zelfs aangekondigd volledig
over te gaan op mobiel indexeren (vanaf september 2020). Je kunt deze tool van Google
gebruiken om te controleren of je website mobiel-vriendelijk is.
2. Bekijk hoe je rankt op belangrijke zoekopdrachten
Dit kun je terugvinden in Google Analytics (mits deze is
gekoppeld aan Search Console). Je kunt dit vinden via Acquisitie > Search
Console > Zoekopdrachten. Je kunt zoekopdrachten filteren door het veld rechts-bovenin
de tabel in te vullen met een (deel van een) relevante zoekopdracht. Mocht
Search Console niet gekoppeld zijn, kun je dit ook rechtstreeks in de Search
Console doen.
Zoek vervolgens naar twee situaties:
- Sorteer de tabel op “vertoningen” om te zien op welke top-zoekopdrachten je rankt. Kijk vervolgens naar de positie en CTR van deze zoekopdrachten. Staat je website gemiddeld wel op de eerste pagina (t/m positie 10), maar heb je een lage CTR? Kijk dan of je de tekst (en titels!) op deze pagina relevanter kunt maken.
- Zoek naar zoekopdrachten met een hoge CTR, maar lage positie. Blijkbaar is dit een interessante pagina voor zoekers. In dit geval kan het zijn dat Google moeite heeft je pagina te matchen aan de juiste opdrachten. Bekijk je titels en content en zorg dat je relevante en vaak voorkomende opdrachten toevoegt. Breid je tekst dus wat uit.
Let op: voorkom “keyword stuffing”, zorg dat je teksten goed leesbaar zijn en focus je op de lezer van de pagina.
3. Breid je content uit of verbeter deze
In lijn met de tips in het vorige punt: zorg dat je content
up-to-date is en relevant voor je bezoekers. Kijk naar je content, titels en
meta-tags.
Bij teksten over Corona geeft Google de tip dat gebruikers
over het algemeen “normale” termen gebruiken, geen exacte medische termen. Ook
hierbij kun je gebruik maken van Google Trends om te zien welke voor jouw
bedrijf relevante termen veel worden gebruikt.
4. Bekijk de top zoekopdrachten in de taal van je website
Teruggrijpend op punt 1; bekijk Google Trends om te
onderzoeken welke zoekopdrachten mensen gebruiken. Op deze pagina kun je jouw
regio selecteren (rechts-bovenin). Hier kun je vervolgens:
- Zoeken op datum;
- Zoeken naar de meeste voorkomende zoekopdrachten
en trends;
- Zoeken naar specifieke opdrachten of onderwerpen
én deze vergelijken;
- De belangrijkste gerelateerde
zoekopdrachten bekijken;
- Gerelateerde zoekopdrachten of -onderwerpen verder
onderzoeken, door hierop door te klikken.
De Google Trends-pagina’s over Corona die waarschijnlijk het
meest interessant zijn voor jou:
5. Voeg FAQ structured
data toe en update Event structured data
Structured data is een stukje code aan de “achterkant” van
je website. Dit vertelt zoekmachines wat belangrijke stukjes informatie zijn op
je pagina en maakt het makkelijker om deze informatie goed en uitgebreid te
vertonen in de zoekresultaten.
Een belangrijke tip voor nu is het toevoegen van FAQ
structured data. Hiermee worden veel-gestelde vragen makkelijker opgepikt in de
zoekresultaten. Zo kun je je klanten beter informeren over veranderingen
vanwege Corona, bijvoorbeeld. Voorbeeld van hoe dit eruit kan zien in de
zoekresultaten:
Extra winst is dat je website hiermee ook een stapje zet richting
voice-ready.
Bekijk tot slot ons blog over structured
data voor (door Corona) geannuleerde evenementen om de status van je events
optimaal te communiceren.
Vind je het lastig om je teksten te controleren voor SEO, of weet je niet hoe je het toevoegen / updaten van structured data moet aanpakken? Dan helpen we je daar graag bij!
Neem contact op!