5 SEO-tips tijdens de coronacrisis

1 april 2020

We kunnen er voorlopig nog niet omheen, en daarom nog een blog over hoe je het beste om kunt gaan met de coronacrisis. Vorige week gaven we tips voor campagnebeheer (SEA). Vandaag kijken we naar de best practices voor SEO. Deze tips zijn in eerste instantie gericht op gezondheidsorganisaties, maar toepasbaar voor eigenlijk alle bedrijven.

1. Bekijk hoe je gebruikers je website vinden en zien

Test een aantal veel voorkomende (corona-gerelateerde) zoekopdrachten en bekijk hoe je website wordt vertoond in de zoekresultaten. Probeer verschillende zoektermen en varianten. Kijk ook naar de suggesties die Google doet, terwijl je een zoekopdracht intypt. Of bekijk de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina met resultaten. Op deze speciaal door Google ingerichte Google Trends-pagina kun je zien wat de zoektrends zijn rond corona in Nederland. Internationale statistieken vind je hier.

Controleer daarnaast of je website op zowel desktop als mobiel goed wordt weergegeven. Een groot deel van alle zoekopdrachten gebeurt tegenwoordig op mobiel. Google heeft deze maand zelfs aangekondigd volledig over te gaan op mobiel indexeren (vanaf september 2020). Je kunt deze tool van Google gebruiken om te controleren of je website mobiel-vriendelijk is.

2. Bekijk hoe je rankt op belangrijke zoekopdrachten

Dit kun je terugvinden in Google Analytics (mits deze is gekoppeld aan Search Console). Je kunt dit vinden via Acquisitie > Search Console > Zoekopdrachten. Je kunt zoekopdrachten filteren door het veld rechts-bovenin de tabel in te vullen met een (deel van een) relevante zoekopdracht. Mocht Search Console niet gekoppeld zijn, kun je dit ook rechtstreeks in de Search Console doen.

Zoek vervolgens naar twee situaties:

  1. Sorteer de tabel op “vertoningen” om te zien op welke top-zoekopdrachten je rankt. Kijk vervolgens naar de positie en CTR van deze zoekopdrachten. Staat je website gemiddeld wel op de eerste pagina (t/m positie 10), maar heb je een lage CTR? Kijk dan of je de tekst (en titels!) op deze pagina relevanter kunt maken.  
  2. Zoek naar zoekopdrachten met een hoge CTR, maar lage positie. Blijkbaar is dit een interessante pagina voor zoekers. In dit geval kan het zijn dat Google moeite heeft je pagina te matchen aan de juiste opdrachten. Bekijk je titels en content en zorg dat je relevante en vaak voorkomende opdrachten toevoegt. Breid je tekst dus wat uit.

    Let op: voorkom “keyword stuffing”, zorg dat je teksten goed leesbaar zijn en focus je op de lezer van de pagina.

3. Breid je content uit of verbeter deze

In lijn met de tips in het vorige punt: zorg dat je content up-to-date is en relevant voor je bezoekers. Kijk naar je content, titels en meta-tags.

Bij teksten over Corona geeft Google de tip dat gebruikers over het algemeen “normale” termen gebruiken, geen exacte medische termen. Ook hierbij kun je gebruik maken van Google Trends om te zien welke voor jouw bedrijf relevante termen veel worden gebruikt.

4. Bekijk de top zoekopdrachten in de taal van je website

Teruggrijpend op punt 1; bekijk Google Trends om te onderzoeken welke zoekopdrachten mensen gebruiken. Op deze pagina kun je jouw regio selecteren (rechts-bovenin). Hier kun je vervolgens:

De Google Trends-pagina’s over Corona die waarschijnlijk het meest interessant zijn voor jou:

5. Voeg FAQ structured data toe en update Event structured data

Structured data is een stukje code aan de “achterkant” van je website. Dit vertelt zoekmachines wat belangrijke stukjes informatie zijn op je pagina en maakt het makkelijker om deze informatie goed en uitgebreid te vertonen in de zoekresultaten.

Een belangrijke tip voor nu is het toevoegen van FAQ structured data. Hiermee worden veel-gestelde vragen makkelijker opgepikt in de zoekresultaten. Zo kun je je klanten beter informeren over veranderingen vanwege Corona, bijvoorbeeld. Voorbeeld van hoe dit eruit kan zien in de zoekresultaten:

Extra winst is dat je website hiermee ook een stapje zet richting voice-ready.

Bekijk tot slot ons blog over structured data voor (door Corona) geannuleerde evenementen om de status van je events optimaal te communiceren.

Vind je het lastig om je teksten te controleren voor SEO, of weet je niet hoe je het toevoegen / updaten van structured data moet aanpakken? Dan helpen we je daar graag bij!

Neem contact op!

Gerelateerde berichten

Google Shoping

Gratis productvermeldingen van Google Shopping verder uitgebreid

In navolging op de grote aankondiging van Google om gratis productvermeldingen uit te rollen in de Google Shopping-tab, gaat Google gratis productvermeldingen verder uitrollen naar de zoekresultaten.

Schema.org markup voor geannuleerde events in verband met het Coronavirus

Structured data voor (door Corona) geannuleerde evenementen

Structured data – wat is dat ook nog maar? Met structured data (gestructureerde gegevens) verrijk je bestaande content met een zogenaamde mark-up. Deze mark-up plaats […]

volg ons op