Adverteren op Amazon: Welke mogelijkheden zijn er?

10 februari 2020

Vorige week kon je in ons blog al lezen hoe jij als verkoper kunt beginnen met het verkopen van producten op Amazon. Veel verkopers kiezen ervoor om hun producten te promoten via online advertenties om de verkoop ervan te stimuleren. Waar veel al ervaring hebben met o.a. Google Ads, is adverteren op Amazon voor de meesten nog onbekend. In dit blog helpen we jou als adverteerder een beter beeld te krijgen van adverteren op Amazon. We bespreken hierbij de 3 advertentietypen die je kunt gebruiken bij het adverteren via Amazon: sponsored products, sponsored brands en sponsored display.

Sponsored products

Het eerste advertentietype dat we bespreken zijn ‘sponsored products’. Sponsored products is een advertentietype waarin individuele producten worden gepromoot. Je kunt dit het beste vergelijken met advertenties zoals je ze ook op Google Shopping tegenkomt. De advertenties zijn zichtbaar binnen de zoekresultaten en de productdetail-pagina’s.

Sponsored products

De advertenties worden vertoond via zoektermen, waarbij je als adverteerder de keuze hebt uit exacte, zinsdeel of brede zoektermen. Door te klikken op de desbetreffende advertentie wordt de bezoeker doorgestuurd naar de productdetail-pagina.

productdetail pagina

De kosten die je hiervoor als adverteerder betaalt zijn op basis van CPC. Je betaalt als adverteerder dus alleen zodra er wordt geklikt op jouw advertentie.

Sponsored brands

Een tweede advertentietype is ‘sponsored brands’ advertenties. Via deze advertenties is het mogelijk om een verzameling van producten te promoten. Je kunt hiermee 3 of meer producten tonen in je advertentie. Ook dit advertentietype is zoekterm gedreven. Hierbij heb je echter alleen de keuze uit exacte en zinsdeel zoektermen. Zodra de ingevoerde zoekopdracht de advertentie ‘triggert’ wordt deze als een headline-banner getoond boven de lijst met getoonde zoekresultaten voor de ingevoerde zoekopdracht.

Sponsored brand advertentie

Bij dit advertentietype betaal je als adverteerder ook op basis van CPC en wordt de consument doorgestuurd naar een specifieke productdetail-pagina of een zogeheten ‘Storefront’: een speciaal ingerichte webshop voor geregistreerde merken binnen Amazon.

Sponsored display

Het grote verschil met deze vorm van adverteren en de twee voorgaande is het feit dat deze advertenties niet weergeven worden via zoekwoorden, maar verschijnen  op pagina’s van vergelijkbare producten of zelfs op de productpagina’s van concurrenten. Je selecteert hierbij als adverteerder één element uit een lange lijst van interesses en producten. Iedere campagne is hierbij gelimiteerd tot één specifiek element van targeting uit deze lijst. De advertenties worden vervolgens getoond op verschillende plaatsingen: onderaan de pagina met zoekresultaten, productpagina’s, klant-review pagina’s of bovenaan de aanbodpagina’s van Amazon.

Sponsored display

Een klik op een sponsored display advertentie leidt de gebruiker naar de specifieke productdetailpagina, of een andere (detail-)pagina naar keuze. Bij Sponsored display advertenties betaal je, net als bij de andere advertentietypen, op basis van CPC.

Meer weten?

Wil jij graag meer informatie over adverteren op Amazon of andere marketplaces? Neem dan contact met ons op, of schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op