Adverteren op Pinterest

24 februari 2023

Pinterest is een interessant kanaal om op te gaan adverteren. In Nederland maken ruim 4 miljoen mensen gebruik van Pinterest en dit aantal neemt de jaren steeds meer toe. Ook al staat het platform vooral bekend om inspiratie op te doen, het is zeker interessant om producten of diensten via dit kanaal aan te bieden. In deze blog leggen we uit welke mogelijkheden er m.b.t. adverteren op Pinterest zijn en hoe je kunt starten met adverteren op Pinterest.

Social Media gebruik in Nederland (2022)

Pinterest in het algemeen

De gebruikers van Pinterest zijn met name mensen die op zoek zijn naar inspiratie in de breedste zin. Denk bijvoorbeeld aan inspiratie voor de inrichting van een huis, lekkere recepten, work-outs of kleding. Gebruikers van Pinterest bevinden zich in de oriënterende fase, waardoor je als adverteerder je producten al in een vroeg stadium bij deze gebruikers in beeld kan brengen. Dit zie je dan ook terug in de zoekopdrachten van gebruikers. 97% van de zoekopdrachten is namelijk merkloos. Als adverteerder kun je op de oriënterende behoefte aansluiten door je content hierop aan te passen. Deel leuke tips, inspirerende before and afters en andere ideeën. 

Advertenties kunnen op twee manieren vertoond worden:

  1. Op de startpagina van Pinterest zodra je de app of website opent.
  2. Tussen de zoekresultaten als je een zoekopdracht hebt uitgevoerd.

Een advertentie lijkt op een organische post, alleen wordt er onder de pin aangegeven dat de pin is gesponsord en door welke partij:

Voorbeeld gesponsorde pin

Een zakelijk account aanmaken

Het aanmaken van een zakelijk account is heel eenvoudig. Je kunt ervoor kiezen om een volledig nieuw account aan te maken of je persoonlijke account om te zetten naar een zakelijk account.
Het omzetten naar een zakelijk account kun je doen door rechtsboven in je scherm te kiezen voor de optie Omzetten naar zakelijk account.

Bij het inrichten van het account moet je om de volgende punten denken:

Pins aanmaken op Pinterest

Je kunt een nieuwe pin aanmaken door op Maken > Pin maken te klikken.

Om organisch gevonden te kunnen worden met je pin is het van belang dat je zoekwoorden in de kop, beschrijving en alt-tag verwerkt. Er zijn diverse tools waarmee je de zoekvolumes van Pinterest kunt bekijken, zoals keywordtool.io. Houd er daarnaast rekening mee om je titel minstens 50 tekens lang te maken en om een uitgebreide beschrijving toe te voegen waarin je zoekwoorden verwerkt.

Pins worden altijd verticaal vertoond. Houd voor de meeste en beste vertoningen dus rekening met de ideale beeldverhouding van 2:3 (oftewel 1000px breed x 1500px hoog).

Typen pins die je kunt aanmaken:

  1. Enkele afbeelding.
  2. Carrousel: Meerdere afbeeldingen waartussen geswipet kan worden. Bijvoorbeeld afbeeldingen met details of verschillende kleuren.
  3. Collage: Hierbij geef je meerdere afbeeldingen op, waar Pinterest zelf een collage van maakt.

Hoe maak je een campagne aan in Pinterest?

  1. Allereerst kies je het doel van de campagne. Dit kan merkherkenning, videoweergaven, overweging, conversies of catalogusverkopen zijn. 
  2. Stel een budget en planning in. 
  3. Bepaal welke doelgroep je wilt targeten. Pinterest biedt uitgebreide targeting mogelijkheden zoals:

4. Kies welke advertenties je wilt sponsoren. 

5. Publiceer de campagne.

Hulp nodig bij adverteren op Pinterest?

Pinterest kan ook voor jouw bedrijf een interessant kanaal zijn om op te gaan adverteren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust eens contact met ons op. Dit kan via ons contactformulier of via 050 700 1535.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op