Pinterest is een interessant kanaal om op te gaan adverteren. In Nederland maken ruim 4 miljoen mensen gebruik van Pinterest en dit aantal neemt de jaren steeds meer toe. Ook al staat het platform vooral bekend om inspiratie op te doen, het is zeker interessant om producten of diensten via dit kanaal aan te bieden. In deze blog leggen we uit welke mogelijkheden er m.b.t. adverteren op Pinterest zijn en hoe je kunt starten met adverteren op Pinterest.
Pinterest in het algemeen
De gebruikers van Pinterest zijn met name mensen die op zoek zijn naar inspiratie in de breedste zin. Denk bijvoorbeeld aan inspiratie voor de inrichting van een huis, lekkere recepten, work-outs of kleding. Gebruikers van Pinterest bevinden zich in de oriënterende fase, waardoor je als adverteerder je producten al in een vroeg stadium bij deze gebruikers in beeld kan brengen. Dit zie je dan ook terug in de zoekopdrachten van gebruikers. 97% van de zoekopdrachten is namelijk merkloos. Als adverteerder kun je op de oriënterende behoefte aansluiten door je content hierop aan te passen. Deel leuke tips, inspirerende before and afters en andere ideeën.
Advertenties kunnen op twee manieren vertoond worden:
Op de startpagina van Pinterest zodra je de app of website opent.
Tussen de zoekresultaten als je een zoekopdracht hebt uitgevoerd.
Een advertentie lijkt op een organische post, alleen wordt er onder de pin aangegeven dat de pin is gesponsord en door welke partij:
Een zakelijk account aanmaken
Het aanmaken van een zakelijk account is heel eenvoudig. Je kunt ervoor kiezen om een volledig nieuw account aan te maken of je persoonlijke account om te zetten naar een zakelijk account. Het omzetten naar een zakelijk account kun je doen door rechtsboven in je scherm te kiezen voor de optie Omzetten naar zakelijk account.
Bij het inrichten van het account moet je om de volgende punten denken:
Het toevoegen van een omslag- en profielfoto.
Het invullen van het Over ons blok. Hiermee kun je kort vertellen wat jouw bedrijf doet en wat mensen kunnen verwachten.
Het invullen van je contactgegevens.
Aangeven welke van jouw borden je op je bedrijfspagina wilt laten vertonen.
Het claimen van je domein.
Het instellen van je conversiemeting.
(Eventueel) het toevoegen van je feed om een catalogus op te zetten.
Pins aanmaken op Pinterest
Je kunt een nieuwe pin aanmaken door op Maken > Pin maken te klikken.
Om organisch gevonden te kunnen worden met je pin is het van belang dat je zoekwoorden in de kop, beschrijving en alt-tag verwerkt. Er zijn diverse tools waarmee je de zoekvolumes van Pinterest kunt bekijken, zoals keywordtool.io. Houd er daarnaast rekening mee om je titel minstens 50 tekens lang te maken en om een uitgebreide beschrijving toe te voegen waarin je zoekwoorden verwerkt.
Pins worden altijd verticaal vertoond. Houd voor de meeste en beste vertoningen dus rekening met de ideale beeldverhouding van 2:3 (oftewel 1000px breed x 1500px hoog).
Typen pins die je kunt aanmaken:
Enkele afbeelding.
Carrousel: Meerdere afbeeldingen waartussen geswipet kan worden. Bijvoorbeeld afbeeldingen met details of verschillende kleuren.
Collage: Hierbij geef je meerdere afbeeldingen op, waar Pinterest zelf een collage van maakt.
Hoe maak je een campagne aan in Pinterest?
Allereerst kies je het doel van de campagne. Dit kan merkherkenning, videoweergaven, overweging, conversies of catalogusverkopen zijn.
Remarketing en vergelijkbare doelgroepen: Via Pinterest is het mogelijk om je huidige websitegebruikers te retargeten op Facebook. Daarnaast kun je klantenlijsten toevoegen en op basis hiervan vergelijkbare personen targeten.
Interesses. Net zoals in Google en Facebook maakt Pinterest gebruik van voorgedefinieerde interesse doelgroepen. Er zijn vergaande targeting mogelijkheden mogelijk op het gebied van o.a. interieur, kleding en bruiloften.
Een leuke extra optie is dat je naar Pinterest kunt sturen welke interesse doelgroepen je mist, zodat ze dit eventueel kunnen gaan toevoegen.
Zoektermen: Je kunt een lijst met zoektermen opgeven waar je op gevonden wilt worden. Pinterest adviseert om minstens 25 zoektermen op te nemen voor het beste resultaat.
Demografie: Ook kun je targeten op basis van demografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht, locatie, taal en apparaat.
4. Kies welke advertenties je wilt sponsoren.
5. Publiceer de campagne.
Hulp nodig bij adverteren op Pinterest?
Pinterest kan ook voor jouw bedrijf een interessant kanaal zijn om op te gaan adverteren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust eens contact met ons op. Dit kan via ons contactformulier of via 050 700 1535.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!