Met 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers is Snapchat vooral onder jongeren en volwassenen tot 30 jaar een populair social media platform. De app werd 2011 gelanceerd en focuste zich aan het begin uitsluitend op het versturen van foto’s, korte video’s en berichten die direct na het openen verwijderd worden. Daarnaast was Snapchat de eerste app met een story functie waardoor je een foto of video kon posten die na 24 uur verdwijnt. Inmiddels beschikt de app ook over een Discover page, waarop nieuws en relevante content voor de gebruiker getoond wordt. Afgelopen jaar is het aantal Snapchat gebruikers met 23% flink gegroeid, daarom is het een interessant kanaal voor bedrijven om in aanraking te komen met jonge doelgroepen op zowel landelijk, als op lokaal niveau.
Hoe adverteer je op Snapchat?
Bedrijven kunnen kiezen tussen verschillende soorten Snapchat advertenties. Hieronder een overzicht over de beschikbare advertentie-types.
Single Image/Video Ads
Gebruikers komen Single Image/Video Ads tegen wanneer ze de story’s van hun vrienden bekijken. De advertenties kunnen bestaan uit tekst, foto’s of korte video’s en lijken op normale story’s. Het is ook mogelijk om gebruikers vanuit de advertentie naar een website, langere video of landingspagina te verwijzen als ze de advertentie naar boven ‘swipen’. Single Image/Video Ads zijn de goedkoopste en meest gebruikte advertentie-types die op Snapchat beschikbaar zijn. Het minimale dagbudget voor een Ad campagne is 5€, je besteedt dus minimaal 155€ per maand.
Collection Ads
Net als bij andere social media kanalen kun je ook bij Snapchat een product feed uploaden waardoor je op jouw specifieke producten en diensten kan adverteren. Collection Ads bestaan uit vier kleinere tiles die elk één product onder de aandacht brengen en de gebruiker bij een tik op de tile direct naar de productpagina doorverwijzen.
Story Ads
Naast het plaatsen van advertenties tussen story’s kunnen adverteerders ervoor kiezen om een tile op de Discover pagina te vullen. Gebruikers die op de tile tikken, krijgen gelijk meerdere advertenties achter elkaar te zien. Zo zijn bedrijven minder beperkt door de korte zichtbaarheid van de video’s/foto’s en kunnen ze hun producten door middel van storytelling promoten.
Geo-filters
Nadat je een foto gemaakt hebt op Snapchat, kun je hem personaliseren door middel van verschillende filters die je over de foto kan leggen. Door Geo-filters in te zetten als advertentiemiddel komen bedrijven dus op een heel persoonlijke manier in contact met hun doelgroepen. De beschikbare filters zijn meestal afhankelijk van de locatie van de gebruiker waardoor bedrijven Geo-filters kunnen gebruiken om bijvoorbeeld hun fysieke winkel of een event te adverteren. De kosten voor Geo-filters zijn afhankelijk van het tijdstip en de radius waarin de filter beschikbaar is.
Lenses
In tegenstelling tot geo-filters zijn lenses niet statisch; ze bewegen met de gebruiker mee en passen zich aan zijn of haar gezicht of omgeving aan. Daardoor zijn ze de meest persoonlijke manier van adverteren. Bedrijven kunnen lenses inzetten om bijvoorbeeld een nieuwe film, een groot event of nieuw product te adverteren. Dit advertentie-type is één van de duurste opties voor adverteren op Snapchat. Het is dus minder geschikt voor kleinere bedrijven en wordt ook minder vaak ingezet dan andere advertentie-types.
Wat zijn de voordelen van Snapchat advertising?
Voor adverteerders biedt Snapchat advertising een aantal voordelen ten opzichte van andere social media platforms.
Snapchat biedt heel specifieke targeting-opties aan waardoor adverteerders hun doelgroepen beter kunnen bereiken. Naast vooraf bepaalde doelgroepen kunnen bedrijven custom doelgroepen aanmaken op basis van leeftijd, geslacht, locatie en interesses. In tegenstelling tot TikTok, kun je bij Snapchat ook op bepaalde regio’s adverteren, waardoor dit kanaal ook voor lokale bedrijven interessant is.
Op Snapchat kun je vooral jongere doelgroepen tussen de 13 en 30 bereiken. Dit kan natuurlijk ook een nadeel zijn voor bedrijven met oudere doelgroepen, maar aangezien jongeren de laatste jaren minder actief zijn op grote platforms als Facebook, is Snapchat een goed alternatief om alsnog in contact te komen met deze groepen.
Door de verschillende advertentie-types is Snapchat een interactief en persoonlijk advertentie-platform. Hoewel Instagram inmiddels ook gesponsorde filters aanbiedt om foto’s te bewerken, is Snapchat de voorrijder van deze manier van adverteren. Volgens het bedrijf zelf worden wereldwijd één biljoen filters per dag bekeken. Het potentiële bereik van gesponsorde filters is dus aanzienlijk.
Welke beperkingen heeft Snapchat advertising?
Elk voordeel heeft zijn nadeel, en zo zijn er ook beperkingen voor het adverteren op Snapchat.
In tegenstelling tot Facebook of Instagram advertenties, kunnen gebruikers op Snapchat niet door middel van likes of comments op advertenties reageren. Hierdoor kunnen bedrijven geen direct contact met gebruikers opbouwen en ontbreekt de user engagement.
Snapchat advertising is niet geschikt voor langere tekstadvertenties. Het is mogelijk om koppen en korte zinnen aan advertenties toe te voegen, maar de focus ligt duidelijk op foto’s en video’s.
Er is geen mogelijkheid voor gebruikers om advertenties te bewaren of op te slaan. Aangezien er op Snapchat geen feeds of timelines bestaan, kunnen bedrijven hun advertenties ook niet op de lange termijn posten.
Zie jij kansen om Snapchat in te zetten voor jouw bedrijf?
Wil jij met Snapchat advertenties aan de slag en kan je hier hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan via onderstaand contactformulier of via 050 700 1535.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!