Alles wat je wilt weten over adverteren op TikTok

17 november 2021

In september dit jaar heeft TikTok een mijlpaal bereikt met 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd. Dat is een toename van 45% ten opzichte van vorig jaar! We kunnen dus wel zeggen dat TikTok steeds populairder wordt. Met 836.000 Nederlanders die de app dagelijks gebruiken, is TikTok een zeer interessant kanaal om op te gaan adverteren.

TikTok is niet langer alleen voor jongeren

Hoewel meer dan de helft van de gebruikers op TikTok jonger is dan 25 jaar, trekt de app ook steeds meer oudere gebruikers aan. Met name door het vele thuiswerken zijn veel ouderen ook geïnteresseerd geraakt in TikTok. Daardoor wordt de content op TikTok ook wat volwassener. Het is dan ook niet gek dat steeds meer bedrijven zich afvragen: “Zou adverteren op TikTok wat voor ons zijn?”

Waarom moet je als bedrijf starten met adverteren op TikTok?

  1. Je kan een nieuw publiek aanspreken. Het gebruik van Facebook onder jongeren is de afgelopen 5 jaar met meer dan 70% afgenomen. Door te adverteren op TikTok bereik je klanten die bijvoorbeeld geen Facebook (meer) gebruiken.
  2. Doordat er t.o.v. Facebook en Instagram weinig adverteerders op TikTok te vinden zijn, is het nog een relatief goedkoop kanaal om op te adverteren.  
  3. Door de specifieke targeting mogelijkheden op TikTok (bijv. geslacht, leeftijd en interesses) zijn jouw advertenties zichtbaar bij een relevante doelgroep.

Wat zijn de huidige beperkingen van adverteren op TikTok?

Omdat adverteren op TikTok in Nederland nog in de kinderschoenen staat, zijn er nog een aantal beperkingen te noemen. Zo is het momenteel nog niet mogelijk om specifieke locaties in Nederland te targeten, maar alleen Nederland als geheel. Daarom is TikTok op dit moment het meest geschikt voor bedrijven die een doelgroep hebben door het hele land. Daarnaast is het minimale dagbudget voor een TikTok campagne €20, waardoor je op maandbasis €600 besteed. Echter is het niet nodig om een maand lang campagne te voeren.

Verschillende soorten advertenties

TikTok biedt verschillende advertentieformaten aan. Hieronder een overzicht met de populairste formats die beschikbaar zijn in Nederland.

TikTok In-Feed Ads

De naam van dit type ads doet het al vermoeden, In-Feed advertenties wat inhoudt dat deze advertenties voorbij komen in je tijdlijn. Bij TikTok advertising is dit momenteel de meest gebruikte soort van adverteren, omdat deze vorm van adverteren het meeste lijkt op de normale TikToks. Het enige verschil tussen een In-Feed ad en een gewone TikTok is dat gebruikers kunnen doorklikken naar de toegevoegde landingspagina. Tevens is dit de voordeligste vorm van adverteren op TikTok. Voor de beste prestaties wordt een TikTok van 15 seconden geadviseerd.

In-Feed Ad

TikTok Tile Experiences Ads

Deze vorm van TikTok advertising betreft een soort In-Feed video’s. Het verschil is dat Tile Experiences ads zijn gericht op het uitlichten van meerdere producten. Onderaan de TikTok video verschijnen de uitgelichte producten in zogenoemde ‘tiles’. Wanneer er op deze tiles wordt geklikt, wordt er doorverwezen naar de website. Met Tile Experiences kunnen dus verschillende producten in detail worden uitgelicht in een TikTok advertentie.

TikTok Brand Takeover Ads

Een Brand Takeover ad komt tevoorschijn wanneer iemand de TikTok app opent. Met deze vorm van adverteren trek je bij het openen van de app direct de aandacht met een Giphy of video van 5 seconden. Een extra bonus is dat de gebruiker deze ad niet kan skippen! Maar, een Brand Takeover kan maar door één merk worden gedaan per branche gedurende 24 uur. Een voordeel hiervan is dat gedurende deze 24 uur jij de enige bent! Dit is ideaal om brand awareness te creëren.

TikTok Top View Ads

Dit type ad lijkt veel op de TikTok Brand Takeover ad. Deze ad wordt ook getoond wanneer iemand de app opent. Het verschil is echter dat deze ad wordt vertoond op de ‘voor jou’ pagina en daarnaast ziet een TikTok Top View advertentie eruit als een gewone TikTok. Een ander verschil is dat je bij een Top View ad langere video’s kan gebruiken dan bij een Brand Takeover ad.

Top View Ad

Dynamic Showcase Ads

Onlangs kondigde TikTok Dynamic Showcase Ads (DSA’s) aan, waarmee adverteerders gepersonaliseerde TikTok-advertenties kunnen maken op basis van een productcatalogus. Dit type advertentie is ideaal om te gebruiken voor het retargeten van mensen die al interesse hebben getoond in jouw bedrijf en is vooral interessant voor e-commerce bedrijven.

Zie jij kansen om TikTok in te zetten voor jouw bedrijf? 

Wil jij graag TikTok inzetten voor jouw bedrijf en kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan via ons contactformulier of via 050 700 1535.

volg ons op