Adverteren op Twitter 

28 december 2022

Twitter is een social kanaal, dat vaak over het hoofd wordt gezien bij het samenstellen van de social media strategie. En dat is jammer, want Twitter telt in Nederland meer dan 3,5 miljoen gebruikers, waarvan 2 miljoen gebruikers dagelijks actief zijn. Waarom zou je wél moeten kiezen voor adverteren op Twitter? Welke targeting en advertentie mogelijkheden biedt Twitter? In deze blog vertellen we je er alles over!

Doelgroep Twitter

In 2022 zijn 3,5 miljoen Nederlanders van 15 jaar of ouder lid van Twitter. Het grootste aandeel van de gebruikers is tussen de 25 en 34 jaar oud. Twitter wordt gebruikt door mensen om over hun interesses te praten, om actualiteiten te volgen, maar ook om nieuwe producten te ontdekken. Daarom gebruiken bedrijven Twitter voor marketing én voor klantenservice.

Advertentie mogelijkheden Twitter

Er bestaan binnen Twitter verschillende advertentiemogelijkheden, namelijk Uitgelichte Trends, Uitgelichte Accounts, Uitgelichte Tweets.

Met Uitgelichte Trends promoot je een hashtag die je in de trend wilt laten zien. De hashtag wordt dan dus als uitgelicht trend bovenaan in de sectie “trends in Nederland” vertoond, bij de door jou gekozen doelgroep. 

Met de Uitgelichte Accounts kan je je gehele account promoten om je aantal volgers te verhogen. De doelgroep die je instelt, krijgt jouw account dan voorgesteld onder de ‘Wie te volgen’ sectie.

De Uitgelichte Tweets zijn de meest gebruikelijke advertentiemogelijkheid via Twitter. Met deze optie vergroot je de interactie met je doelgroep. Tweets die je zelf kan opstellen worden dan gepromoot en komen op de tijdlijn van je doelgroep terecht.

Targeting mogelijkheden Twitter

Binnen Twitter bestaan er een tal van targeting mogelijkheden. Om de juiste doelgroep met een Twitter advertentie te bereiken, en daarmee de gewenste resultaten te behalen, is het instellen van de juiste targeting belangrijk. Wij lichten de targeting mogelijkheden hieronder voor je uit.

Demografische targeting

Demografische targeting bestaat uit targeting op basis van geslacht, leeftijd, locatie en taal. Met deze mogelijkheid kunnen dus heel gericht gebruikers uit een bepaalde regio of bepaalde leeftijdscategorie (tussen 13 en 54+) worden bereikt.

Targeting op Apparaat

Daarnaast biedt Twitter de mogelijkheid om gebruikers te targeten die gebruik maken van een specifiek besturingssysteem, apparaat, model of provider. Dit kan bijvoorbeeld relevant zijn als je een nieuwe app wilt promoten die alleen voor een bepaald besturingssysteem bedoeld is

Keyword targeting

Met keyword targeting kan je gebruikers targeten die op Twitter zoeken op bepaalde termen. Zo kan je bijvoorbeeld opgeven om de term “duurzaamheid” te targeten. Belangrijk om te weten is dat Twitter dan alle variaties op die term meeneemt in de targeting; dus ook meervoudsvormen en hashtags. Bij elke zoekterm wordt aangegeven wat de geschatte wereldwijde doelgroep omvang is. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om keywords uit te sluiten, als je specifiek gebruikers wilt uitsluiten die op bepaalde termen zoeken binnen Twitter. Met keyword targeting kan dus heel specifiek de juiste doelgroep worden bereikt.

Volger dubbelgangers

Met de targeting optie ‘volger dubbelgangers’ kunnen gebruikers worden bereikt die vergelijkbare interesses als volgers van een account hebben. Door een specifieke gebruikersnaam van een account in te stellen voor targeting, zal de advertentie worden getoond aan de (look-a-like) volgers van deze Twitteraar. Met deze optie is het dus ook mogelijk om je eigen Twitter account in te vullen en daarmee je eigen volgers en gebruikers die overeenkomen met je volgers te targeten.

Interesse Categorie

Targeting op basis van interesse categorie is gebaseerd op (re)tweets van gebruikers, wie ze volgen en waar ze op klikken. Twitter kijkt hierbij dus naar de activiteit van een gebruiker en waar de gebruiker geïnteresseerd in is. De mogelijkheden binnen interesse targeting zijn enorm: Twitter biedt zo’n 25 interesse categorieën met 350 sub-topics op basis waarvan interesse targeting kan worden ingesteld.

Films en TV programma’s

Met deze targeting optie is het mogelijk om mensen te bereiken die interactie hebben gehad met een bepaald tv-programma of film; voor tijdens of na een uitzending. Dit kan interessant zijn als een bepaald product die je wilt promoten te maken heeft met een bepaalde TV show of serie.

Evenementen

Evenementen komen tot leven op Twitter. Over grote evenementen wordt vaak veel gesproken en getweet. Met deze targeting mogelijkheid target je iedereen die interesse toont in een specifiek event.

Aangepaste doelgroep

Tot slot bestaat de mogelijkheid om zelf een doelgroep samen te stellen op basis van lijst-, website- of app-activiteit. Een hele interessante targeting optie, aangezien je dus gebruikers die al eerder interesse hebben getoond in jouw organisatie opnieuw bereikt, ook wel retargeting genoemd. De aangepaste doelgroepen kunnen handmatig worden aangemaakt in de audience manager.

Campagne instellingen Twitter

De hierboven besproken uiteenlopende targeting mogelijkheden maakt Twitter dus een erg interessant kanaal. Zoals bij elk kanaal, is het ook bij Twitter van belang om te bepalen wat het doel is van je campagne. Twitter biedt verschillende keuzes voor campagne doelstellingen; verdeeld in het genereren van merkbekendheid, overweging tot interactie en conversies. 

Na het kiezen van een doelstelling en het instellen van de campagnenaam, kunnen de advertentiegroepen worden ingesteld. Op advertentiegroepniveau kan zowel een looptijdbudget of een dagbudget toegevoegd worden. Na het kiezen van de biedstrategie, kan de doelgroep worden gedefinieerd middels de eerder genoemde targeting instellingen. Tot slot kan bepaald worden op welke plaatsingen je de advertentie getoond wilt hebben (Tijdlijn, profielen, zoekresultaten en/of antwoorden).

Het enige wat nog rest is het aanmaken van één of meerdere Twitter advertenties. De advertentietekst mag uit maximaal 280 tekens bestaan. Daarnaast biedt Twitter de mogelijkheid om een enkele video of afbeelding toe te voegen aan je advertentie, ofwel een carrousel van 2 tot 6 afbeeldingen of video’s. Voeg de gewenste media toe en je campagne is klaar om live te gaan! 

Hulp nodig bij adverteren op Twitter?

Wellicht is Twitter ook een interessant kanaal voor jouw bedrijf om op te gaan adverteren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust eens contact met ons op. Dit kan via ons contactformulier of via 050 700 1535.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op