Advertising ontwikkelingen: dit gebeurde er in de zomer van 2016

24 augustus 2016

De grootste veranderingen in AdWords en Analytics zijn afgelopen mei – tijdens de jaarlijkse Google Performance Summit – ongetwijfeld niemand ontgaan. Collega Tim Kolvenbag heeft de belangrijkste ontwikkelingen van de Summit in een eerder blog op een rij gezet. Ook in de maanden daarna zijn er op het gebied van advertising een aantal belangrijke ontwikkelingen gepresenteerd. Tijd voor een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in juli en augustus!

AdWords komt met een kwaliteitsscore van 0

Alle nieuwe zoekwoorden en zoekwoorden met weinig vertoningen of klikken krijgen vanaf de week van 12 september 2016 een kwaliteitsscore van nul. Een kwaliteitsscore van nul wordt als ‘–’ aangegeven. Hiermee vervangt de nul de huidige score van zes. Sinds juli 2015 was dit de standaard kwaliteitsscore voor zoekwoorden met weinig vertoningen en klikken. Alle rapporten en geautomatiseerde regels met een filter voor de kolom kwaliteitsscore zullen de score van nul automatisch negeren. Lees de volledige documentatie om te begrijpen welke impact deze wijziging heeft voor rapporten, geautomatiseerde regels en scripts en update ze vóór 12 september.

Geconverteerde klikken verdwijnt na 15 jaar

Sinds 2001 rapporteerde Google AdWords conversies met de statistiek ‘geconverteerde klikken’. In die periode was Google alleen in staat om te rapporteren welke klik tot ten minste één conversie heeft geleid. Destijds kon Google niet aangeven om hoeveel conversies en welke conversies het ging. Door de jaren heen is de conversiemeting van Google AdWords steeds geavanceerder geworden en zijn ze in staat om vrijwel alle conversies te meten en rapporteren. Met ingang van 21 september 2016 is het niet langer mogelijk om op ‘Geconverteerde klikken’ te bieden. Alle biedstrategieën op basis van doel-CPA of Verbeterde CPC worden automatisch geüpdatet en gaan gebruikmaken van de statistiek ‘Conversies’.

Google raadt aan om vóór 21 september 2016 de instellingen voor conversieacties en biedingsinstellingen te wijzigen.

AdWords Account Health Score

Google is aan het testen met de Account Health Score voor zoekcampagnes. De functie – momenteel in bèta – is afgeleid van Wordstream’s AdWords Performance Grader, die deze functie al langer aanbiedt. De Account Health Score geeft je account een score van 0 tot 100% en biedt gedetailleerde aanbevelingen om deze score te verbeteren.

Hieronder een aantal screenshots van Search Engine Land:

adwords-account-health-score
account-health-score-campaigns-adwords
adwords-account-health-score-for-search

Bing Ads lanceert Verbeterde CPC

Alle adverteerders die de UET tag hebben toegevoegd aan hun website en conversietracking hebben ingesteld in Bing Ads kunnen vanaf augustus gebruik maken van de biedstrategie Verbeterde CPC. De biedstrategie is een exacte kopie van de verbeterde CPC van AdWords. Bing Ads zal je maximum CPC-bod real-time aanpassen en tot 30% meer bieden op advertentieveilingen waarvan de kans groter is op een conversie en tot 100% lager bieden op advertentieveilingen waarvan de kans kleiner is op een conversie. In de officiële blogpost van Bing Ads lees je hoe je gebruik kan maken van de nieuwe biedstrategie.

AdWords Prijsextensie (bèta)

In juli stelde Google de prijsextensie beschikbaar voor alle accounts. Met de prijsextensie kun je onder een mobiele tekstadvertentie additionele informatie tonen over bijvoorbeeld je producten en diensten, en hoeveel ze kosten. De prijsextensie wordt momenteel alleen weergegeven op de eerste positie in de zoekresultaten en is voor nu alleen beschikbaar in het Engels. Alle details en mogelijkheden lees je hier.

prijsextensie google adwords

Google beperkt de Zoekwoordplanner

De Zoekwoordplanner is een gratis AdWords-tool voor nieuwe en ervaren adverteerders. Het is een tool waar je ideeën opdoet voor zoekwoorden, advertentiegroepen en campagnes. Sinds de eerste week van augustus heeft Google wijzigingen aangebracht in de tool en is de tool niet meer volledig gratis. Nieuwe adverteerders en adverteerders die weinig uitgeven zien vanaf heden beperkte zoekvolume data. Ook externe tools die gebruik maken van de Google API zien deze beperkte data vanaf het moment dat ze de data te vaak opvragen.

zoekwoordplanner-adwords zoekwoordplanner-adwords-beperkt

Naast bovenstaande updates kwam Google nog met een aantal wijzigingen en/of uitbreidingen:

Juli

– Campagneconcepten en -experimenten nu ook beschikbaar voor Display.

– Vanaf 6 september 2016 worden conversies via verschillende apparaten automatisch opgenomen in de kolom ‘Conversies’.

– AdWords Editor 11.5 ondersteunt Expanded Text Ads.

Augustus

– Remarketinglijsten voor zoekadvertenties kunnen ook worden weergegeven op websites voor Zoekpartners.

– Expanded Text Ads beschikbaar voor alle accounts.

Belangrijke data om te noteren:

– vanaf 6 september: Cross device conversies worden automatisch opgenomen in de kolom ‘Conversies’.

– vanaf 12 september: Zoekwoorden met weinig vertoningen of klikken krijgen een kwaliteitsscore van nul.

– 21 september: Google neemt afscheid van de statistiek ‘geconverteerde klikken’.

Gerelateerde berichten

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

Adwords scripts 2018

5 Google Ads scripts die je in 2020 gebruikt moet hebben

De vijf Google Ads scripts die je moet proberen Heatmaps Bodaanpassing per uur van de dag Getallen vanaf bestemmingspagina’s in je advertentie gebruiken Automatiseren uitsluitingen […]

volg ons op