Bye bye adsenseformobileapps

2 augustus 2018

Er is nogal wat verwarring omtrent de wijziging die Google Ads gisteravond aankondigde. Hierin staat dat vanaf september 2018 mobiele apps niet langer uitgesloten kunnen worden door adsenseformobileapps.com toe te voegen als uitsluiting.

Betekent dit dat we mobiele apps helemaal niet meer uit kunnen sluiten van Display campagnes? In dit artikel bespreken we wat er is gewijzigd en wat de gevolgen zijn voor de Display campagnes.

Dat er verwarring en onduidelijkheid is omtrent deze aankondiging blijkt wel uit de reacties op Twitter:

Wow – a terrible @adwords change. https://t.co/3zg7sg0ckt is being removed as an option. Either be anywhere on mobile, nowhere on mobile, or manage every app exclusion independently. That's just annoying.

— Brad Geddes (@bgtheory) 1 augustus 2018

I remember when excluding “https://t.co/Ew9U7qtDgG” became a ubiquitous best practice for Adwords management.

This is going to be a painful change for anyone using GDN.

C’mon Google. https://t.co/poe4rP1ktO

— Luke Alley 🚵 (@LukeAlley) 2 augustus 2018

In alle eerlijkheid, de woordkeuze in de aankondiging van Google verdient geen schoonheidsprijs. Het is niet gek dat – wanneer je onderstaand bericht leest – je eerste reactie is: “OMG, are you serious?”.

adsenseformobileapps.com

Wat gaat er precies veranderen?

De vraag die veel mensen hebben na het lezen van de aankondiging is: “Moet ik mobiele apps straks één voor één en handmatig uitsluiten?”. Het antwoord hierop is: NEE! #Pfieuw.

Het proactief uitsluiten van mobiele apps en interstitial voor mobiele apps is vanaf september nog steeds mogelijk. Hoe je dit doet lees je straks.

Voordat we uitleggen hoe je dit instelt, eerst een kort overzicht van de wijzigingen. Vanaf september 2018 is het niet langer mogelijk om:

Gerelateerde berichten

Nieuw advertentieformat Google Ads

Optimaal presteren met responsieve zoekadvertenties

Maar wat zijn responsieve zoekadvertenties dan? Bij responsieve zoekadvertenties geef je geen gehele advertenties meer op zoals je van oudsher gewend bent. Wat je wel […]

google shopping regels voor merchant center

Google Shopping feed optimaliseren in het Merchant Center

Waar begin je met het optimaliseren van je shopping feed? Voordat je begint met het optimaliseren van titels, beschrijvingen etc. is het prettig om de […]