Er is nogal wat verwarring omtrent de wijziging die Google Ads gisteravond aankondigde. Hierin staat dat vanaf september 2018 mobiele apps niet langer uitgesloten kunnen worden door adsenseformobileapps.com toe te voegen als uitsluiting.
Betekent dit dat we mobiele apps helemaal niet meer uit kunnen sluiten van Display campagnes? In dit artikel bespreken we wat er is gewijzigd en wat de gevolgen zijn voor de Display campagnes.
Dat er verwarring en onduidelijkheid is omtrent deze aankondiging blijkt wel uit de reacties op Twitter:
Wow – a terrible @adwords change. https://t.co/3zg7sg0ckt is being removed as an option. Either be anywhere on mobile, nowhere on mobile, or manage every app exclusion independently. That’s just annoying.
In alle eerlijkheid, de woordkeuze in de aankondiging van Google verdient geen schoonheidsprijs. Het is niet gek dat – wanneer je onderstaand bericht leest – je eerste reactie is: “OMG, are you serious?”.
Wat gaat er precies veranderen?
De vraag die veel mensen hebben na het lezen van de aankondiging is: “Moet ik mobiele apps straks één voor één en handmatig uitsluiten?”. Het antwoord hierop is: NEE! #Pfieuw.
Het proactief uitsluiten van mobiele apps en interstitial voor mobiele apps is vanaf september nog steeds mogelijk. Hoe je dit doet lees je straks.
Voordat we uitleggen hoe je dit instelt, eerst een kort overzicht van de wijzigingen. Vanaf september 2018 is het niet langer mogelijk om:
mobiele apps uit te sluiten door adsenseformobileapps.com te gebruiken als uitsluiting;
mobiele apps te targeten door adsensenseformobileapps.com toe te voegen als plaatsingstargeting.
banners niet als interstitial in mobiele apps te tonen door ‘GMob-non-interstitial voor mobiele apps’ te gebruiken als contentuitsluiting.
Let op:Zorg dat je vóór september wijzigingen aanbrengt in alle Display campagnes die beïnvloed worden door deze wijziging. Doe je dit niet, dan kan je een substantiële stijging aan vertoningen en kosten zien.
Aangezien niet iedereen zijn of haar advertenties wil tonen in mobiele apps, heeft Google er verstandig aan gedaan deze functionaliteit er niet compleet uit te slopen. In het volgende deel lees je hoe je mobiele apps uitsluit van vertoningen.
Mobiele Apps uitsluiten in Display campagnes
what about now, with latest update – how do we exclude https://t.co/SeL17y6Hdu and mobile apps on display?
Wil je display-advertenties niet weergeven in mobiele apps en interstitials? Doorloop dan de onderstaande stappen.
Klik in het navigatievenster op Display-campagnes en selecteer vervolgens de campagne die je wilt bewerken.
Klik in het paginamenu op Instellingen.
Klik op Aanvullende instellingen.
Klik op Apparaten en selecteer vervolgens Specifieke targeting voor apparaten instellen.
Verwijder de vinkjes naast ‘Mobiele app’, ‘Interstitial voor mobiele apps’, ‘Tablet-app’ en ‘Interstitial voor tablet-app’.
Klik op Opslaan en doorgaan.
En klaar ben je. Doe dit voor elke Display campagne en je campagnes zullen ook na september geen mobiele apps targeten.
Nieuw: Uitsluitend Mobiele Apps targeten
Heb je een Display campagne die erg goed presteert op mobiele apps? Of ben je benieuwd hoe je display campagne gaat presteren wanneer je mobiele apps target? Dan kan je vanaf nu een campagne maken waarin je uitsluitend Mobiele Apps target. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen is zorgen dat je de apparaat-instellingen als volgt instelt:
Wil je meer weten over deze wijziging? Bijvoorbeeld hoe je specifieke mobiele apps uitsluit? Lees dan dit artikel van Google of stel je vraag via onze Facebook pagina.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!