Conversies meten met Lightspeed

26 mei 2021

Onder onze klanten, maar ook landelijk gezien, is Lightspeed een van de meest gebruikte e-commerce platformen. De conversies in Google Analytics worden met een simpel vinkje en het opgeven van de UA-code netjes doorgemeten. Wil je echter conversies doormeten voor je marketingplatforms dan zal je nog een paar extra stappen moeten zetten. In dit blog nemen we je mee in het instellen van de conversies voor de meest voorkomende kanalen.

Code op bedankpagina Lightspeed

Via de instellingen binnen Lightspeed is het mogelijk om een stukje of stukjes script toe te voegen aan de bedankpagina. Dat kan door vanuit het backend de volgende opties te kiezen in het menu:

Instellingen > WEB INSTELLINGEN > Web extra’s

Op die pagina krijg je een veld te zien met de kop Tracking code binnen dat vak kan je de gewenste code plakken.

Iets wat op dat moment nog mist is de waarde van de conversie. Door simpelweg de conversiecode te plaatsen krijg je wel het aantal conversies, maar weet je nog niet wat dat dan waard is geweest. Gelukkig biedt Lightspeed een hele reeks variabelen die je in dit veld kan gebruiken om bijvoorbeeld die waarde aan de code mee te geven.

Veelgebruikte variabelen voor het doormeten van conversies zijn de onderstaande:

Daarnaast kan je ervoor kiezen de bestelde producten met de gewenste informatie door te sturen. Dat is bijvoorbeeld handig als je de winkelwagengegevens beschikbaar wil hebben in Google Ads. Voor de volledige lijst met variabelen kan je de support pagina van Lightspeed raadplegen.

Google Ads conversies doormeten in Lightspeed

Om conversies in Google Ads door te meten wordt aangeraden om de algemene sitetag in de <head> van iedere pagina te plaatsen. Mocht je dat niet hebben, dan kan je ook de algemene sitetag in het veld met de trackingcode plaatsen.

Naast de algemene sitetag moet vervolgens de gebeurtenistag geladen worden om de conversie te tellen. Die code ziet er in de basis als onderstaande uit:

<script>
gtag('event', 'conversion', {
      'send_to': 'AW-12345678/ABCD_ABCDEFG,
      'value': 1.0,
      'currency': 'EUR',
      'transaction_id': ''
  });
</script>

De send_to bevat de informatie over het account waar de conversie naartoe verstuurd moet worden. De andere velden komen je wellicht al bekend voor van de eerder genoemde variabelen.

Om je conversiewaarde exclusief BTW voor een Nederlandse site (waar alleen met Euro’s betaald wordt) door te meten zou de code er als onderstaande uit komen te zien:

<script>
gtag('event', 'conversion', {
      'send_to': 'AW-12345678/ABCD_ABCDEFG',
      'value': {{ order.information.price_excl }},
      'currency': 'EUR',
      'transaction_id': '{{ order.information.number }}'
  });
</script>

Uiteraard moet de rode tekst vervangen worden door de waarden van de eigen conversie. Als je meerdere valuta’s accepteert kan je de daarvoor geschikte variabele gebruiken.

Resultaten Microsoft Ads meten in Lightspeed

Voor Microsoft Ads doorloop je in de basis dezelfde stappen. Je pakt de basiscode zoals Microsoft dit in het veld conversies aanlevert en past deze aan met de variabelen uit Lightspeed.

In de basis zal je code er ongeveer als onderstaande uit komen te zien. Waarbij de rode waarde vervangen dient te worden door de eigen account id.

<script>(function(w,d,t,r,u){var f,n,i;w[u]=w[u]||[],f=function(){var o={ti:"1234567890"};o.q=w[u],w[u]=new UET(o),w[u].push("pageLoad")},n=d.createElement(t),n.src=r,n.async=1,n.onload=n.onreadystatechange=function(){var s=this.readyState;s&&s!=="loaded"&&s!=="complete"||(f(),n.onload=n.onreadystatechange=null)},i=d.getElementsByTagName(t)[0],i.parentNode.insertBefore(n,i)})(window,document,"script","//bat.bing.com/bat.js","uetq");</script>

<script>
   window.uetq = window.uetq || [];
   window.uetq.push('event', '', {'revenue_value': {{ order.information.price_excl }}, 'currency': 'EUR'}); 
</script>

Facebook conversies meten in Lightspeed

Ook voor Facebook kan je het basisscript gebruiken zoals Facebook dat aanlevert en deze invullen met de gewenste variabelen. En ook hier geldt dat de rode waarde aangepast dient te worden voor het eigen account id.

<script>
  !function(f,b,e,v,n,t,s)
  {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod?
  n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)};
  if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0';
  n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0;
  t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0];
  s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script',
  'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js');
  fbq('init', '123456789');
  fbq('track', 'PageView');
  fbq('track', 'Purchase', {
    value: {{ order.information.price_excl }},
    currency: 'EUR',
  });
</script>

Als de basiscode voor het tracken van pageviews geïnstalleerd is kan die regel uit de bovenstaande code weggelaten worden.

Conversiedata voor de Google Tag Manager

Alle eerder genoemde codes zijn al gericht op specifieke platformen. In sommige gevallen is het ook wel prettig om de waardes binnen de Google Tag Manager beschikbaar te hebben. Daarmee zou je ook de eerder genoemde conversies via dat platform kunnen laten lopen. Om dat voor elkaar te krijgen kan je gebruikmaken van dataLayers. Deze kan je met GTM uitlezen en vervolgens in een conversietag weer inladen.

Loop je tegen uitdagingen aan met de conversiemeting van je Lightspeed shop? Of wil je simpelweg je online campagnes verbeteren? Neem dan contact met ons op om uit te vinden hoe wij je verder helpen.

volg ons op