5 Google Ads scripts die je in 2020 gebruikt moet hebben

17 januari 2020

Voor Google Ads is een gigantische hoeveelheid scripts beschikbaar. Hoewel die hoeveelheid scripts ervoor zorgt dat voor een aantal heel specifieke problemen een script de oplossing biedt, kan het ook zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zo kan je zomaar een van de onderstaande toppers, die voor vrijwel elk account meerwaarde kunnen bieden, missen. In dit blog behandelen we een vijftal bekende (en minder bekende) must use Ads scripts die zeker het proberen waard zijn.

De vijf Google Ads scripts die je moet proberen

  1. Heatmaps
  2. Bodaanpassing per uur van de dag
  3. Getallen vanaf bestemmingspagina’s in je advertentie gebruiken
  4. Automatiseren uitsluitingen
  5. N-grams

1. Heatmap script

Met behulp van het heatmap script kan je een overzichtelijke uitdraai maken van je campagneprestaties per uur van de dag. De standaard versie van dit script laat zien waar je zwaartepunten liggen qua vertoningen, klikken, doorklikratio, conversieratio, CPA en conversies. Het is echter ook mogelijk om hier zelf berekende statistieken aan toe te voegen. Zo zijn de ERS, ROAS en gemiddelde waarde per conversie erg interessante toevoegingen voor een e-commerce partij. Op regel 45 van het script zie je de standaard berekende statistieken al staan. Om de ROAS in de heatmap te krijgen voeg je hier “ConversionValue/Cost” aan toe. Wil je slechts enkele campagnes, bijvoorbeeld je shopping of non-brand campagnes, analyseren? Dat kan door op regel 72 of 79 onderdelen van campagnenamen als filter te gebruiken.

Onderstaand is een voorbeeld te zien van een heatmap van het conversieratio. Voor deze partij blijkt het interessant te zijn om van maandag t/m zaterdag de biedingen tussen 8 uur ‘s ochtends en 5 uur ‘s middags te verhogen, terwijl de converteerders zondagochtend blijkbaar nog niet in bestelmodus zitten. Het heatmap script is een creatie van Brainlabs, en kan je hier terugvinden.

Conversieratio heatmap met behulp van adwords script

In het tabblad bidding multipliers vindt je suggesties voor de bodaanpassing per uur per dag. Dit wordt gebaseerd op de afwijking van het conversieratio van het gemiddelde conversieratio. Als er geen afwijkingen in het gemiddelde waarde per conversie zijn kan je dit tabblad zo meenemen naar het volgende script.

2. Bodaanpassing per uur van de dag

Wanneer je campagnes niet op ieder uur van de dag gelijk presteren, wat zeer aannemelijk is, dan is het interessant om hier je biedingen op aan te passen. Met behulp van dit script is het mogelijk om je biedingen vanuit een spreadsheet per uur van de dag aan te passen. Dit spreadsheet maakt gebruik van dezelfde structuur als de heatmap spreadsheet, hierdoor kan je de resultaten van het bidding multipliers makkelijk plakken. Mochten de resultaten per uur verschillen tussen mobiel en desktop dan is het mogelijk om verschillende bodaanpassers in te stellen per apparaatcategorie. Wanneer je campagne gebruikmaakt van een van de smartbidding strategieën van Google, dan is dit script niet meer nodig. De tijd zal dan namelijk al meegenomen worden bij het bepalen van het bod.

Bonusscript: Om te testen wat het aanpassen van je biedingen doet met de resultaten, kan je gebruik maken van een A/B testscript. Dat script biedt de mogelijkheid campagnes op basis van label om het uur met elkaar af te wisselen.

3. Getallen vanaf bestemmingspagina’s in je advertentie

Soms wil je dynamische elementen gebruiken in je advertentieteksten. Een handige optie daarvoor zijn de advertentieaanpassersgegevens die je via een Google Spreadsheet kan updaten, maar in sommige gevallen is het nog handiger om gebruik te maken van een script. Met behulp van het script van de Nederlander Marthijn Hoiting is dit mogelijk. Dit script scant de broncode van de landingspagina opzoek naar een in het script gedefinieerd onderdeel. Vervolgens is het mogelijk om alle loze onderdelen van het gevonden stukje code er vanaf te halen zodat je bijvoorbeeld alleen de prijs of de hoeveelheid voorraad over houdt.

productprijs in advertentietekst met behulp van adwords scripts

4. Automatiseren uitsluitingen

Dit script is bijvoorbeeld handig om je DSA en Google Shopping campagnes mee af te bakenen. Stel je verkoopt kleding, maar je merkt dat je sportshirts advertentiegroep in sommige gevallen ook op generieke t-shirt zoekopdrachten geactiveerd wordt, dan kan dit script uitkomst bieden. Voor dit script geef je namelijk in een spreadsheet aan welke onderdelen je in elk geval in een zoekopdracht terug wilt zien. In het geval van de sportshirtjes zal je hier termen zoals sport, voetbal, tennis etc. in kunnen zetten. Je kan het zelfs nog specifieker maken, door een advertentiegroep voor enkel voetbalshirtjes te maken en dan termen zoals voetbal en/of clubnamen te vereisen.

Het script plus de uitleg is terug te vinden op automatingadwords.com

5. N-grams

Met behulp van het N-gram dat dit script genereert is het mogelijk om de veelgebruikte zoektermen te analyseren. Dat kan je dan doen op basis van losse woorden en terugkomende combinaties. Op die manier kan je een flinke stap verder gaan dan door simpelweg het zoektermenrapport te openen. Voorbeeld: woorden die voornamelijk voorkomen in zoektermen met een laag volume zullen niet snel op de radar verschijnen. Dat terwijl al die zoekopdrachten bij elkaar best een flinke kostenpost kan vertegenwoordigen. Met behulp van dit script zal je daar wel achter komen. Ander praktijkvoorbeeld zijn de termen zoals goedkoop, online of namen van concurrenten. Grote kans dat je deze met behulp van filters al een opgezocht hebt in je zoektermrapporten, maar met behulp van dit script heb je het snel inzichtelijk.

Het N-gram script plus uitleg is terug te vinden bij Brainlabs.

Gerelateerde berichten

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

Google Ads Search

Het einde van Gemiddelde Positie

Waarom Gemiddelde Positie gaat verdwijnen De Gemiddelde Positie bestaat al meer dan vijftien jaar. Door de jaren heen heeft deze statistiek een andere betekenis gekregen. […]

volg ons op