Google for Jobs: officieel gelanceerd in Nederland!

28 augustus 2020

In 2017 kon men in de Verenigde Staten al beschikken over de vacaturetool Google for Jobs, maar sinds enkele dagen beschikken wij in Nederland nu ook over deze vacaturetool! Binnen Google for Jobs staan honderdduizenden vacatures van de lokale markt die eenvoudig te vinden zijn in de zoekresultaten. Naast het feit dat het hierdoor eenvoudiger wordt om vacatures te vinden, biedt dit tegelijkertijd een enorme kans om als adverteerder het vacaturebereik te vergroten. Om jou als adverteerder op weg te helpen met Google for Jobs leggen wij in deze blog uit wat Google for Jobs precies is én hoe je hiermee aan de slag kunt!

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is als het ware de vacaturesite van Google. Dit kun je vergelijken met Google Shopping. Waar je binnen Google Shopping producten getoond krijgt via een afbeelding die voldoen aan de door jou opgegeven zoekterm, zal Google for Jobs dit doen middels vacatures. Bevat de zoekterm bijvoorbeeld ‘vacatures Utrecht’, dan zal de volgende widget verschijnen en aanbieders van relevante vacatures tonen:

Google-for-jobs

Google for Jobs vacature weergave

In het geval van de bovenstaande afbeelding was de zoekterm met ‘vacatures Utrecht’ behoorlijk generiek. De widget van Google for Jobs biedt vervolgens mogelijkheden om verder te filteren op basis van bijvoorbeeld datum, sector en dienstverband. Hiermee specificeert Google de zoekopdracht zodat de vacatures die voor jou relevant zijn worden getoond.

Hoe werkt Google for Jobs?

Om als adverteerder te worden opgenomen binnen Google for Jobs stelt Google eisen aan de opmaak van de vacature en de vacaturepagina. Dit is als het ware een vorm van SEO optimalisatie. De adverteerders die hun vacatures op de juiste manier opmaken zullen hoog ranken binnen de zoekresultaten van Google for Jobs.

Google indexeert vacatures op basis van structured data. Het inzetten van dergelijke data bevorderd de indexatie via Google, waardoor Google de vacature beter kan koppelen aan een zoekopdracht die relevant is voor de vacature. Dit kan via het implementeren van de HTML-code die te vinden is binnen de JobPosting handleiding voor Google. Dit is een vrij technisch aspect en is helaas niet geschikt voor alle CMS. Deze HTML-code moet echter wel worden ingevuld waardoor het voldoet aan een aantal vereisten. Wat deze eisen precies zijn lees je in de volgende paragraaf.

Ranken binnen Google for Jobs

Uiteraard wil jij als adverteerder bovenaan staan in de zoekresultaten. Zoals benoemd zijn er een aantal aspecten van belang om goed te kunnen ranken binnen Google for Jobs.

1. Optimaliseer de structured data

Om de vacatures daadwerkelijk getoond te krijgen in Google for Jobs is het noodzakelijk om het HTML-code fragment in te vullen en te implementeren op de website. Hierbinnen dienen de volgende aspecten te worden ingevuld in zowel de vacaturetekst als de structured data, alvorens Google de vacature goed kan indexeren:

2. Zorg voor een goede sitemap

Google gebruikt de sitemap om de vacatures te indexeren op de website. Door bijvoorbeeld een aparte sitemap aan te maken, speciaal voor vacatures, geef je bij Google aan dat alle informatie met betrekking tot vacatures in deze sitemap staat. Hierdoor is Google altijd op de hoogte van de laatste status van vacatures op de website; denk aan aantal vacatures, soort vacatures, etc.

3. Optimaliseer de vacaturetitel

Net als bij andere SEO werkzaamheden is het belangrijk om een zo sterk mogelijke concurrentiepositie in te nemen. Als jij hoog wilt ranken binnen de vacatures zul je deze goed moeten bijhouden. Is een vacature verlopen? Zorg dan dat deze ook daadwerkelijk wordt verwijderd van de website. Rank jij onder een aantal uitzendbureaus of vacaturebanken met jouw vacature? Probeer deze dan eens te specificeren. Verander bijvoorbeeld een titel als ‘Online marketeer Groningen’ naar ‘Junior online SEA marketeer Groningen’.

4. Pas de bekende SEO regels toe op Google for Jobs

Het benoemen van het ‘focus keyword’ van een pagina in de titel, META description en tekst bevorderd de SEO ranking binnen de zoekmachine van Google. Dit geldt ook binnen Google for Jobs. Heb jij dus een vacature met de titel ‘Junior online SEA marketeer Groningen’? Zorg dan dat deze zoekwoorden worden benoemd in de titel, META description en tekst. Google zal hierdoor beter weten waar de vacature over gaat en voor welke zoekopdrachten deze geschikt is.

5. Vergroot de zichtbaarheid

Binnen Google for Jobs is het mogelijk om je bedrijfslogo te koppelen aan de vacature. Deze zal getoond worden tussen de zoekresultaten:

Google-jobs

Google for Jobs bedrijfslogo weergave

Het koppelen van een bedrijfslogo is aan te raden. Middels jouw bedrijfslogo zul je opvallen tussen de honderden zoekresultaten die geen logo bevatten, en schep je hierbij een mate van herkenbaarheid.

Deze 5 aspecten zullen jou als adverteerder helpen met het tonen en ranken van de vacatures binnen Google for Jobs.

Hulp nodig?

Heb jij na het lezen van dit blog verder hulp nodig met het implementeren van Google for Jobs, of heb jij nog vragen? Neem gerust contact met ons op en wij helpen je graag!

Wil je daarnaast op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

volg ons op