Google Marketing Live 2018: nieuwste Ads en Analytics innovaties

10 juli 2018

Afgelopen dinsdag presenteerde Google tijdens het Google Marketing Live event zijn nieuwste innovaties op het gebied van Ads en Analytics. Heb je Google Marketing Live gemist? Hieronder kan je het evenement bekijken. Heb je geen tijd om hier 90 minuten naar te kijken? Lees dan de belangrijkste updates in dit artikel.

Vorig jaar kondigde Google ook een aantal grote veranderingen aan, zoals de nieuwe AdWords interface en Google Attribution. Alle veranderingen van vorig jaar nog eens teruglezen? Lees dan ons blog Google Marketing Next 2017.

In dit artikel delen we een aantal van de belangrijkste innovaties die Google presenteerde tijdens Google Marketing Live.

1. Cross device rapporten en remarketing in Analytics

Met de cross device rapporten in Google Analytics heb je een nog groter inzicht in het websitegedrag van je klanten. Elke interactie die een klant met je website heeft gehad is nu inzichtelijk, inclusief de verschillende apparaten die de klant heeft gebruikt in het conversiepad. Heel gaaf!

De Cross Device rapporten vind je onder de naam ‘Verschillende apparaten’ onder Doelgroepen. De rapporten voor Verschillende apparaten zijn alleen beschikbaar in User-ID-dataweergaven. Wil je de cross device rapporten zien, dan moet je eerst de functie User-ID instellen en een User-ID-dataweergave maken in je account.

Analytics verschillende paden rapport

Er zijn drie cross device rapporten beschikbaar, namelijk:

Apparaatoverlap: in dit rapport zie je hoe vaak een desktop, tablet of mobiel apparaat wordt gebruikt om je website te bekijken, en hoeveel overlap er is tussen de verschillende apparaten. Je kan nu dus zien hoeveel gebruikers je website op een desktop én op een mobiel apparaat hebben bekeken tijdens hun conversiepad.

Apparaatpaden: in dit rapport zie je de laatste typen apparaten (maximaal vijf) die zijn gebruikt voorafgaand aan een conversie. Hieronder een voorbeeld van het rapport:

Google Analytics apparaatpaden

Acquisitie-apparaat: in dit rapport zie je het verband tussen acquisitie en conversie. Met andere woorden: op welk apparaat heeft de gebruiker kennis gemaakt met je website? Per apparaat zie je hoeveel gebruikers dit zijn en hoeveel omzet is gegenereerd.

2. Responsive search ads

Misschien wel de grootste verandering op het gebied van zoekcampagnes sinds de lancering van de Expanded Text Ads in 2016. Responsive search ads is een nieuw advertentieformat dat is gedreven door machine learning. Deze nieuwe functie is al enige tijd in bèta, maar zal de komende maanden beschikbaar zijn voor alle Engelstalige AdWords accounts. Voor Nederlandse accounts zal deze functie ergens in Q4 van 2018 beschikbaar zijn.

Wat zijn responsive search ads? Met responsive search ads kan Google dynamisch verschillende combinaties van koppen en beschrijvingen weergeven en de advertentieweergave optimaliseren op basis van de best presterende combinaties. Welke de best presterende combinatie is zal afhangen van de context van de gebruiker. Google kijkt o.a. naar de zoekopdracht, het apparaat, het browsegedrag en andere signalen. Adverteerders kunnen tot 15 verschillende koppen en 4 beschrijvingen opgeven.

AdWords Responsive search ads

Het nieuwe advertentieformat kan tot 90% meer tekst bevatten dan de huidige tekstadvertenties. Responsive tekst ads kunnen tot drie koppen van 30 tekens bevatten en tot twee beschrijvingsregels van 90 tekens. Hieronder een voorbeeld van een Responsive Search Ad:

Responsive search ads Rocket Digital

Meer weten over responsive search ads? Lees dan dit interessante artikel van Wordstream: Google Responsive Search Ads: 13 Facts & Best Practices You Need to Know.

Wil je zelf eens testen met responsive search ads? Probeer dan de responsive search ad tool van Karooya.

3. Innovaties op het gebied van Google Shopping

Ook op het gebied van Shopping heeft Google grote innovaties aangekondigd. Veel van de innovaties zijn gericht op het vereenvoudigen en automatiseren van Shopping campagnes. Dit moet er onder andere voor zorgen dat steeds meer kleinschalige winkels AdWords in gaan zetten.

Een van de innovaties is Slimme Shopping campagnes. Slimme Shopping campagnes bevatten zowel Shopping- als display-advertenties (inclusief display remarketing). Door middel van machine learning zal Google bepalen waar en wanneer producten uit je feed worden gepromoot. Biedingen worden automatisch geoptimaliseerd met als doel om zoveel mogelijk omzet te genereren binnen het opgegeven dagbudget óf om een doel-ROAS te behalen. Meer informatie over Slimme Shopping campagnes vind je op deze AdWords Support pagina.

Adverteren met Shopping advertenties wordt nog eenvoudiger met de komst van Automated feeds. Met Automated feeds crawlt Google je website om vervolgens automatisch een productfeed te bouwen.

Naast Slimme Shopping campagnes en Automated feeds komt Google binnenkort met twee nieuwe doelen voor Slimme Shopping campagnes. Naast conversiewaarde maximaliseren en doel-ROAS kan je kiezen voor winkelbezoeken stimuleren en nieuwe klanten werven. Het doel winkelbezoeken stimuleren kan zeker interessant zijn voor bedrijven met fysieke winkels. Het wordt nog interessanter als je weet dat, volgens een studie van Google, 76% van de personen die zoeken naar een product of dienst in hun omgeving resulteert in een winkelbezoek binnen 24 uur.

4. Smart Campaigns

Sridhar Ramaswamy, de Senior Vice Precident van Google Ads, zei in zijn openingsspeech dat online adverteren voor iedereen moet werken. Dit is een van de doelen die Google voor zichzelf heeft gesteld. Ze willen dit bereiken door (onder andere) het creëren en beheren van campagnes te vereenvoudigen. Er zijn nog steeds veel kleine bedrijven die niet online adverteren. Of dit is omdat ze hier niet de kennis en capaciteit voor in huis hebben, óf omdat ze niet eens een website hebben (50% van alle MKB bedrijven in de Verenigde Staten hebben namelijk geen website). Hier wil Google verandering in brengen.

Een van de functies die Google heeft aangekondigd is Smart Campaigns. Smart Campaigns staat voor Eenvoud en is gericht op kleine en lokale ondernemers die geen marketingcapaciteit hebben en misschien zelfs geen website.

Smart Campaigns zijn vrijwel volledig geautomatiseerd: van het creëren van advertenties, het targeten van de juiste doelgroep tot het maken van relevante landingspagina’s. Google gebruikt je Google Mijn Bedrijf account en je website als input voor Smart Campaigns. Er zijn drie campagne doelstellingen beschikbaar voor Smart Campaigns: oproepen, websitebezoeken en routebeschrijvingen.

Smart Campaigns zijn voorlopig alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Eind 2018 zal dit type campagne ook voor Nederlandse account beschikbaar zijn.

5. Local Campaigns

Fysieke winkels kunnen hun geluk niet op. Eerder in het artikel heb je kunnen lezen dat fysieke winkels bezoeken aan hun winkel kunnen stimuleren met Slimme Shopping campagnes. Daarnaast komt Google met een nieuw type campagne waarmee je lokale conversies (zoals winkelbezoeken) kan stimuleren, namelijk: Local Campaigns.

Local Campaigns is een campagnetype – gedreven door machine learning – dat een bedrijf lokaal zal promoten op alle platformen behalve Google Shopping. Advertenties worden getoond op Google Zoeken, Google Maps, YouTube en het Display Netwerk. Net als bij Smart Campaigns zal de setup een kwestie van minuten zijn. Google gaat voor eenvoud en dat is ook hier weer te zien.

Bye, bye, bye

Innoveren betekent vernieuwen en dit heeft soms als gevolg dat je afscheid moet nemen van bestaande dingen. Zo zal de oude AdWords interface in de komende maanden, na een periode van meer dan 17 jaar, ophouden te bestaan.

Naast de oude interface nemen we ook afscheid van de naam Google AdWords. Op 24 juli 2018 wordt Google AdWords Google Ads. Dit nieuwe merk is volgens Google een betere vertegenwoordiging van het volledige scala van campagnetypen dat op dit moment beschikbaar is.

Niet alleen AdWords, maar ook DoubleClick is binnenkort verleden tijd. DoubleClick Search heet binnenkort Search Ads 360. De overige DoubleClick producten gaan verder onder de naam Display & Video 360.

Daarbovenop komt Google met een nieuw platform waar alle losse producten beschikbaar worden, genaamd Google Marketing Platform. In dit nieuwe platform vind je Analytics, Display & Video 360, Data Studio, Optimize, Surveys, Tag Manager en Search Ads 360.

Wil je meer weten over Google Marketing Platform of over een van de andere innovaties? Bel ons gerust, stel je vraag via onze Facebook pagina of kom eens langs voor een kop koffie!

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op