Google Merchant Center upgrades: Wereldwijde aanwezigheid tijdens de feestdagen.

15 november 2019

Begin november heeft Google shopping-advertenties beschikbaar gemaakt in meer dan 50 nieuwe markten. Dit brengt het totale aantal beschikbare markten voor shopping-advertenties op 95, waardoor jij als adverteerder jouw wereldwijde aanwezigheid kunt uitbreiden, wat als geroepen komt nu de feestdagen naderen!

Product feed upgrade

Met de upgrades van Google Merchant Center is het nu mogelijk om één product feed weer te geven in meerdere landen, daar waar je voorheen per land een product feed moest aanmaken. Het enige wat je hiervoor moet doen is de verzendinstellingen instellen voor landen waarin je adverteert en de locatietargeting instellen in Google Shopping.

Als je bijvoorbeeld een product feed in het Duits upload voor Duitsland, kan deze product feed automatisch worden weergegeven in andere Duitstalige landen, zoals Zwitserland en Oostenrijk, mits je de verzend- en locatietargeting instelt.

Automatische afbeeldingsverbeteringen

De nieuwe versie van Google Merchant Center beschikt daarnaast over eenvoudigere navigatie, duidelijkere workflows en meer programma-insights. Dit alles zorgt ervoor het nu eenvoudiger is om producten te beheren. Het is sinds deze upgrades van Google Merchant Center namelijk mogelijk om automatische afbeeldingsverbeteringen in te schakelen. Deze functie verwijderd promotionele overlays op productafbeeldingen waardoor deze voldoen aan het Merchant Center-beleid, en daardoor niet worden afgekeurd:

Automatische afbeeldingsverbeteringen
Automatische afbeeldingsverbeteringen

Google platforms

Voorheen werd de data in het Merchant Center hoofdzakelijk gebruikt voor shoppingadvertenties. Daar is met de upgrades van het Merchant Center verandering in gekomen.

Het is nu namelijk mogelijk om als adverteerder jouw product feed aan te melden op ‘platforms van Google’. Hierdoor zien mensen informatie over jouw producten, zoals prijs en beschikbaarheid, via verschillende contactpunten op Google. Hiermee kan de productinformatie ook vertoond worden in de organische zoekresultaten en in Google afbeeldingen. Deze functie is gratis voor alle online adverteerders, maar op dit moment alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten en India.

De verwachting is dat deze functie eind dit jaar beschikbaar is voor de andere landen in het Merchant Center.

Waar kun je deze functie vinden? Ga in het Merchant Center naar het tabblad Groei > Programma’s beheren > Platforms van Google.

Google platforms

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

volg ons op