Google Shopping wijzigt handhaving voor unieke product-ID’s

22 augustus 2019

Google wijzigt de handhaving voor UPI’s in Google Shopping. Voorkom dat jouw advertenties worden afgekeurd of minder goed worden uitgeserveerd. Zorg dat er vóór 30 september 2019 juiste GTIN’s, MPN’s en bijbehorende merken zijn ingesteld.

Unieke Product ID’s (UPI) maakt het mogelijk dat Google producten herkent en zo volledig mogelijke informatie biedt in de vergelijkingen. De UPI’s zijn Global Trade Item Numbers (GTIN’s), Manufacturer Part Numbers (MPN’s) en merknamen.

Wat verandert er concreet?

Ontbrekende GTIN

Een fabrikant is verplicht een GTIN aan elk product mee te geven. Deze codes zouden er altijd moeten zijn; echter worden deze niet altijd meegestuurd door de fabrikant. 

Het Google Merchant Center herkent de producten. Er moet dus een GTIN zijn om goedgekeurd te worden.

[MPN] en [brand] zijn niet (meer) voldoende en [identifier exists] zal niet helpen. Producten die wel een [MPN] en [brand] hebben kunnen alsnog worden afgekeurd.

Geen GTIN? Deze kun je opzoeken

Heb je producten zonder GTIN? Via www.barcodelookup.com kun je GTIN codes opzoeken. Er is ook een API beschikbaar.

Zorg dat de juiste UPI’s zijn ingesteld!

Voorkom dat jouw advertenties worden afgekeurd of (ongemerkt) minder goed worden uitgeserveerd. Zorg dat er vóór 30 september 2019 juiste GTIN’s, MPN’s en de bijbehorende merken zijn ingesteld.

Ondersteuning nodig met Google Shopping? Neem contact met ons op. We helpen graag. En als je graag op de hoogte blijft van het laatste online marketing nieuws, schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

volg ons op