Het einde van Gemiddelde Positie

28 februari 2019

Een statistiek die al sinds het begin van Google Ads bestaat – de Gemiddelde Positie – gaat per september 2019 verdwijnen. Waarom de Gemiddelde Positie verdwijnt en wat de gevolgen hiervan zijn, lees je in dit blog.

screenshot van Google AdWords uit 2005

Waarom Gemiddelde Positie gaat verdwijnen

De Gemiddelde Positie bestaat al meer dan vijftien jaar. Door de jaren heen heeft deze statistiek een andere betekenis gekregen. In de beginjaren van Google Ads werden advertenties enkel boven of rechts van de organische resultaten weergegeven. Bij een Gemiddelde Positie van 2 kon je stellen dat je advertentie gemiddeld op de tweede plek van de zoekresultaten werd weergegeven. De Gemiddelde Positie van een advertentie stond dus gelijk aan de fysieke positie op de pagina met zoekresultaten.  

Deze vergelijking kan je al jaren niet meer maken. Tegenwoordig kan een advertentie met een Gemiddelde Positie van 1 namelijk onder de organische resultaten zijn weergegeven. De Gemiddelde Positie is een waarde die aangeeft welke positie je advertentie heeft in vergelijking met andere advertenties. Veel adverteerders maken echter nog steeds de fout door de Gemiddelde Positie te zien als de plek op de pagina met zoekresultaten waar de advertentie is weergegeven. Dit is een van de redenen waarom Google deze statistiek niet langer zal aanbieden.

Het verdwijnen van de Gemiddelde Positie betekent niet dat je als adverteerder niet langer kan zien hoe prominent je advertenties aanwezig zijn op Google.nl. Om hier een beeld van te krijgen kan je vier nieuwe statistieken raadplegen, die een aantal maanden geleden zijn geïntroduceerd. Deze statistieken geven aan hoe vaak je advertentie bovenaan de pagina of boven de organische resultaten is weergegeven. In vergelijking met Gemiddelde Positie geven deze statistieken een veel beter beeld over waar je advertenties worden getoond.

Wat voor gevolgen heeft dit?

Gelukkig heb je als adverteerder nog even de tijd om de gevolgen van deze wijziging in kaart te brengen en waar nodig aanpassingen te doen. Het verdwijnen van de Gemiddelde Positie kan gevolgen hebben voor je geautomatiseerde regels, rapportages, scripts of spreadsheets. Een van de scripts die per september niet langer werkt is het Real-Time Position Bidding script van Brainlabs.

Ben je ook benieuwd naar ander online marketing nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste online marketing ontwikkelingen!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

 

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

advertentietegoed-google-facebook

440 miljoen gratis advertentietegoed voor MKB-bedrijven

Google Ads advertentietegoed voor kleine en middelgrote bedrijven Google stelt ruim 800 miljoen dollar ter beschikking om bedrijven te helpen de uitdagingen als gevolg van […]

volg ons op