Klikaandeel voor Google Search

21 februari 2019

Google introduceert klikaandeel voor search campagnes! Vorige week is Google gestart met het uitrollen ervan voor Google Search. Je vindt de statistiek in Google Ads onder Concurrentiestatistieken.

Wat is klikaandeel?

Het klikaandeel, ook wel click share, is het aantal klikken dat je daadwerkelijk hebt ontvangen, ten opzichte van het maximum aantal klikken dat je had kunnen ontvangen. Ofwel:

Klikaandeel = klikken / totaal aantal geschikte klikken

We kennen de handige metric al vanuit Google Shopping. Sinds 2015 kunnen we klikaandeel analyseren voor Shopping campagnes. En nu ook voor search campagnes:

Google Ads Search Klikaandeel

Het maximum aantal klikken dat je had kúnnen ontvangen, hangt van twee factoren af: advertentieprominentie en hoeveel advertentieweergaven je voor een bepaalde zoekopdracht genereert. Dit wordt weer beïnvloed door de bekende factoren advertentierelevantie, advertentiekwaliteit en – natuurlijk – je maximum CPC-bod.

Het heeft dus eigenlijk veel weg van vertoningspercentage.

Vertoningspercentage?

Het vertoningspercentage (VP) is het percentage vertoningen dat jouw advertenties hebben ontvangen gedeeld door het totale aantal vertoningen dat de advertenties hadden kunnen ontvangen (ook wel: ‘geschikte vertoningen’).

Vertoningspercentage = vertoningen / totaal aantal geschikte vertoningen

Anders gezegd: Google kijkt voor het vertoningspercentage naar alle zoekopdrachten waarvoor je advertentie in aanmerking kwam en naar hoe vaak je advertentie daadwerkelijk is getoond.

De resultaten van het klikaandeel kun je met de vertoningspercentagegegevens vergelijken. Het vertoningspercentage vertelt wat het aantal geschikte vertoningen voor de advertentie is en klikaandeel vertelt je hoeveel klikken je voor het aantal geschikte vertoningen had kunnen krijgen.

Waar vind ik klikaandeel?

Gegevens omtrent klikaandeel is beschikbaar op campagne-, advertentiegroep-, productgroep-, en zoekwoordniveau. De statistiek is te vinden via Kolommen aanpassen > Concurrentiestatistieken > Klikaandeel.

Waarom is klikaandeel interessant?

Een hoog vertoningspercentage is fijn, maar geen garantie voor veel klikken. Klikaandeel kun je gebruiken om inzicht te krijgen in hoe dicht in de buurt je komt van het maximumaantal klikken dat je kunt krijgen – en dus hoeveel potentiële klikken je laat liggen. Klikaandeel is interessant, omdat zelfs als je absoluut gezien meer klikken ontvangt dan de periode ervoor, het zo kan zijn dat je eigenlijk verhoudingsgewijs meer klikken verliest.

Huh?

Dat zit zo. Het aantal advertentieveilingen waarvoor je advertenties in aanmerking komen, kan toenemen. Door bijvoorbeeld een toename in zoekvolume voor de producten (of diensten) waar je voor adverteert, advertentiekwaliteit of door Google’s advertentiesysteem zelf. Maar een stijging in vertoningen is geen garantie voor een evenredige stijging in klikken. Dus zelfs als je stijging ziet in het absolute aantal klikken, kun je dalen in klikaandeel. Met andere woorden: er wordt verhoudingsgewijs vaker op de advertenties van je concurrenten geklikt dan op die van jou. En dat willen we natuurlijk niet!

Geen paniek bij kleine fluctuaties

Goed om rekening mee te houden is dat het zowel het vertoningspercentage als het klikaandeel kijkt naar alle advertentieveilingen waaraan je advertenties hebben deelgenomen of waarin je advertentie concurrerend was. Google stelt:

… Zo kunnen advertentieveilingen worden opgenomen waarin uw advertentie zou kunnen worden weergegeven bij tweemaal het huidige bod, maar kunnen veilingen worden uitgesloten waarin uw advertentie naar schatting een biedingsstijging van 1000 procent nodig heeft om te worden weergegeven.

We hoeven niet direct te panikeren bij kleine schommelingen, aldus Google. Het is normaal dat het aantal veilingen waarin Google je advertenties concurrerend acht nog wel eens wijzigt. Good to know 🙂

Heb jij de nieuwe kolom al in Google Ads gezien? Nee? Misschien een goed idee om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Zo ben je altijd op de hoogte van de laatste online marketing ontwikkelingen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief


Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

advertentietegoed-google-facebook

440 miljoen gratis advertentietegoed voor MKB-bedrijven

Google Ads advertentietegoed voor kleine en middelgrote bedrijven Google stelt ruim 800 miljoen dollar ter beschikking om bedrijven te helpen de uitdagingen als gevolg van […]