Nieuwe functie in Google Ads: Beeldextensies

2 juli 2021

Zie jij af en toe ook een afbeelding verschijnen bij een search advertentie op Google? Dat zijn de nieuwe beeldextensies! Met deze extensie kun je relevante afbeeldingen tonen bij je search advertenties. Deze functie is eerst als bèta uitgerold voor een aantal accounts in Nederland, maar is inmiddels bij (bijna) alle accounts te gebruiken. Wil je meer weten over deze nieuwe functie? Lees dan onze blog.

Wat zijn beeldextensies?

Wereldwijd geven consumenten de voorkeur aan visuele content wanneer ze online winkelen. Om aan deze behoefte te voldoen, heeft Google een nieuwe functie toegevoegd om search advertenties visueel aantrekkelijker te maken, namelijk beeldextensies. Wanneer je beeldextensies inschakelt, wordt er een kleine afbeelding vertoond naast de search advertenties. Deze afbeelding is bedoeld om de boodschap van de advertentie te versterken. Een advertentie met een beeldextensie ziet er als volgt uit:


Bij een aantal van onze klanten was deze functie al uitgerold als Bèta, waardoor we deze functie al een langere tijd hebben kunnen testen. De eerste resultaten zijn positief. Het doorklikratio bij vertoning van de extensie is een stuk hoger dan zonder de extensie.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van beeldextensies?

Het gebruiken van beeldextensies biedt verschillende voordelen.

Allereerst zorgen beeldextensies ervoor dat de search advertentie meer opvalt. Advertenties voorzien van een afbeelding trekken meer de aandacht dan advertenties zonder afbeelding. Beeldextensies zorgen er dus voor dat je opvalt tussen alle andere advertenties.

Daarnaast kunnen beeldextensies zorgen voor relevanter verkeer. Het kan soms lastig zijn om een dienst of product te omschrijven in maximaal 180 tekens. Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden. Door bijvoorbeeld een afbeelding van een dienst toe te voegen krijgen potentiële klanten vaak een veel beter beeld van wat jouw bedrijf doet. Dit zorgt voor relevantere klikken, waardoor je mediabudget op een efficiëntere manier besteed wordt.

Zitten er bepaalde voorwaarden aan het gebruik van beeldextensies?

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je gebruik wilt maken van beeldextensies:

Hoe gebruik je beeldextensies?

  1. Indien je toegang hebt tot deze extensies, dan kun je dit gemakkelijk inschakelen onder ‘extensies’.
  2. Klik op de blauwe + en klik op beeldextensies.
  3. Klik op extensie toevoegen en selecteer de te gebruiken afbeeldingen. Je kunt afbeeldingen op twee manieren toevoegen: 1. Door het scannen van de website. Google gaat dan zelf op zoek naar afbeeldingen die vanuit je website kunnen worden toegevoegd. 2. Door de afbeeldingen handmatig te uploaden.
  4. Klik op opslaan.

Het kan een aantal dagen duren voordat je beeldextensies goedgekeurd zijn en daadwerkelijk vertoond worden. Wanneer je beeldextensies vertoond worden, is het belangrijk om de performance goed in de gaten te houden. Test met verschillende afbeeldingen en bekijk welke afbeeldingen zorgen voor de hoogste CTR.

Aan de slag met beeldextensies

Wil jij graag beeldextensies toevoegen aan jouw search advertenties en kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan via ons contactformulier of via 050 700 1535.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op