Nieuwe functies responsive search ads

22 juli 2020

Eind 2018 schreven we al over de destijds nieuwe responsive search ads in Google Ads. Een van de minpunten aan dat advertentietype was dat je geen gebruik kon maken van dynamische advertentie elementen, althans verder dan de keyword insert ging het niet. Recent heeft Google de responsive search ads een update gegeven die wel meer mogelijkheden toevoegt, namelijk locatie invoegen en aftellen.

Inmiddels zijn er een drietal dynamische elementen te gebruiken vanuit de responsive search ads.

dynamische elementen responsive search ads

Locatie invoegen

Een erg interessante nieuwe functie is het dynamisch invoegen van de locatie van de gebruiker. Met deze functie kan je de plaats, staat of het land van de gebruiker dynamisch invoegen in de advertentie.

Voor de gewone expanded search ads waren daar wel trucjes voor met behulp van een feed in de bedrijfsgegevens, maar voor de RSA’s was dit niet mogelijk.

Deze functie werkt op basis van de onderstaande syntaxis. Maar als je hem via de online interface invoert wordt na het { teken door de verschillende stappen heen geloodst.

{LOCATION(Niveau):standaardtekst}

Locatie invoegen in responsive search ads

Voor meer informatie kan je het hulpbestand van Google raadplegen.

Aftellen naar tijdstip/dag

Deze functie is al bekend van de standaard advertenties, maar is nu ook te gebruiken in de responsive search ads. Met deze functie vul je een datum en tijd in en zal je advertentietekst aftellen naar dat moment. Dit is bijvoorbeeld handig als je een sale hebt dat op een bepaald moment afloopt. Zo kan je in de advertentietekst een stukje urgentie toevoegen.

Net als bij het dynamisch invullen van de locatie kan je ook hier de stappen na de { volgen in de online interface. Werk je liever in de editor of via Excel, dan kan je met onderstaande syntaxis werken.

{COUNTDOWN(yyyy-MM-dd HH:mm:ss,daysBefore)}

Aftellen in responsive search ads
volg ons op