Optimaal presteren met responsive search ads

23 november 2018

Er zijn de laatste tijd aardig wat ontwikkelingen gaande rondom de advertentie formaten voor zoekadvertenties. Zo werd eind augustus de nog uitgebreidere zoekadvertentie door Google geïntroduceerd,  waarop Microsoft al snel volgde met Bing Ads. Inmiddels is Google al bezig met de volgende stap: responsive search ads. Ben je hem al tegengekomen in Google Ads? Dan heb je mazzel, de responsive search ads bevinden zich nog in bèta-fase en zijn zodoende nog niet in elk account geactiveerd.

Maar wat zijn responsive search ads dan?

Bij responsive search ads geef je geen gehele advertenties meer op zoals je van oudsher gewend bent. Wat je wel doet is het opgeven van losse elementen. Zo heb je de mogelijkheid om 10 verschillende titel- en vier verschillende beschrijvingselementen toe te voegen. Vervolgens gaat Google zelf bezig met het samenvoegen en rouleren van deze onderdelen. Google zal de verschillende samenstellingen gaan testen op allerlei onderdelen. Het doel hiervan is dat Google afhankelijk van de omstandigheden (profiel van degene die de zoekopdracht uitvoert, tijd van de dag, zoekopdracht etc.) de optimale advertentie voor weet te schotelen.

Okee, en hoe maak ik ze dan?

Als de responsive search ads beschikbaar zijn binnen je account kan je ze simpelweg vinden onder de + knop bij je advertentie overzicht.

Responsieve zoekadvertenties aanmaken

Vervolgens kan je alle elementen opgeven die je wil gebruiken.

Responsieve zoekadvertenties in de interface

Werk je liever in de Google AdWords Editor? (Ja, die heet nog zo) Dan is het ook mogelijk om daar aan je responsive search ads te werken. Sterker nog, zelfs als je account niet deelneemt aan de bèta is het mogelijk om je advertenties hier alvast klaar te zetten. Uploaden kan dan helaas nog niet. Je kan het nieuwe format dan bovenaan het advertenties klapmenu vinden.

Responsive text ads in de editor

Een tot zover onbekend onderdeel was de pin optie. Wanneer je een titel element op positie 1 vast pint dan zal dit element alleen daar getoond kunnen worden. Dat betekend overigens niet dat andere onderdelen niet meer op positie 1 vertoond kunnen worden!

In de titel zei je iets over optimaal?

Hoe je de advertenties in de basis plaatst is niet zo heel lastig. De uitdaging zit hem er natuurlijk in om de advertenties vervolgens ook zo goed mogelijk te laten presteren. Daarvoor heeft Google zelf een aantal tips geformuleerd.

In het kort komt het erop neer dat het belangrijk is om variatie aan te brengen in de gebruikte elementen. Een andere tip die losstaat van de content van wat je invult als titels en beschrijvingen is om er een standaard ETA naast te houden. Doordat het een bèta betreft kan het zijn dat de advertentie niet voor elke vertoning in aanmerking komt.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op