Welk AdWords account je ook onder de loep neemt, er liggen altijd kansen om deze te verbeteren. Denk aan het toevoegen van meer relevante zoekwoorden, het specifieker categoriseren van zoekwoorden in advertentiegroepen of het testen met nieuwe advertentie-uitingen. Een AdWords campagne is nooit af.
Een gevaar is dat je op een gegeven moment blindstaart op de grote hoeveelheid campagnes, adverentiegroepen en zoekwoorden. Samen met alle data kan dit ertoe leiden dat je veel rondklikt binnen een account zonder dat je echt goed inzicht krijgt in de kansen die er liggen.
Daarom hebben we een checklist opgesteld die je kunt nalopen om kansen binnen een AdWords account in korte tijd in kaart te brengen.
Check 1: Randvoorwaarden goed? (1 minuut)
Controleer als eerste of alle campagne-instellingen correct zijn ingesteld. Denk bijvoorbeeld aan de instelling ‘Locaties en talen’ en ‘Advertentieplanning’. Een foute instelling op dit niveau kan een enorme impact hebben op de gehele inhoud van de campagne; de zoekwoorden en advertentieteksten. Denk aan Nederlandse zoekwoorden en advertenties getarget op de Verenigde Staten.
Instellingen die we aanbevelen voor een Nederlandse campagne:
Locatie: Nederland.
Talen: Alle talen. Met deze instelling wordt de advertentie ook weergegeven indien iemand vanuit Nederland zoekt op een Nederlandse zoekterm, maar de instelling van de Google-interface op bijvoorbeeld Engels heeft staan.
Netwerken: Google zoeken & zoekpartners. Voor het Display netwerk adviseren we om een aparte campagne te creëren.
Advertentieplanning: Overwegend adviseren we ‘Advertenties 24 uur per dag, 7 dagen per week weergeven’. Toon een advertentie zodra er vraag is (een zoekopdracht) naar je product of dienst! Uitzondering in deze is wanneer uit een analyse blijkt dat bepaalde dagen of dagdelen substantieel beter/slechter converteren.
Check 2: Zoekwoorden beperkt door budget? (2 minuten)
In sommige AdWords campagnes wordt de weergave van advertenties beperkt door het dagbudget. Indien het verhogen van het dagbudget geen optie is dan kun je de zoekwoorden die goed converteren onderbrengen in een aparte campagne met een eigen budget. Deze woorden genereren business en mogen in geen geval afgeremd worden door zoekwoorden die minder goed of zelfs helemaal niet converteren.
Nu de instellingen en het budget gecontroleerd is kunnen we echt inzoomen op de zoekwoorden. Wil je de grootste kansen snel boven water halen, concentreer je dan op de 10 a 20 zoekwoorden die de meeste kosten en conversies gegenereerd hebben. Voor deze woorden zijn er twee opties:
Heeft een zoekwoord goede conversieresultaten behaald maar is de positie laag? Het is interessant om een hogere positie in te nemen door het CPC-bod te verhogen, en daarmee meer klikken/conversies te genereren.
Heeft een zoekwoord veel kosten gemaakt en weinig of geen conversies? Verlaag het CPC-bod om de kosten te verlagen.
Stap 1: Navigeer naar alle zoekwoorden in het account
Stap 2: Sorteer alle zoekwoorden op kosten of conversies
Check 4: Veel ‘Broad’ zoekwoorden? (2 minuten)
Een zoekwoord in AdWords heeft altijd een zoekwoordoptie. Voor de volledigheid heb ik de opties hieronder uiteengezet. Bevat de campagne voornamelijk ‘Broad’ zoekwoorden? Grote kans dat de advertentie getoond wordt bij veel irrelevante zoekopdrachten. Dit heeft een negatieve invloed op de CTR (en dus Quality Score) en genereert bovendien irrelevante klikken (en dus kosten). Anderzijds kunnen er ook relevante zoekopdrachten tussen zitten die opgenomen kunnen worden als zoekwoord met een specifieke advertentie.
Zoekwoordopties:
Exact: [Ford Focus]. De advertentie wordt enkel weergegeven bij zoekopdracht ‘Ford Focus’ en sterk gelijkende varianten.
Phrase: “Ford Focus”. De advertentie wordt weergegeven zodra de zoekopdracht het gehele zoekwoord bevat, bijvoorbeeld ‘nieuwe Ford Focus‘ en ‘Ford Focus 2012′
Broad Match Modified: +Ford +Focus. De advertentie wordt getoond zodra het woord ‘Ford’ en ‘Focus’ in de zoekopdracht staan, bijvoorbeeld ‘nieuwe Ford TDI Focus review’.
Broad: Ford Focus. De advertentie wordt ook weergegeven bij zoekopdrachten die Google relevant acht, dit zou bijvoorbeeld ‘Ford Mondeo’ of ‘Nieuwe Ford’ kunnen zijn.
Check 5: Wordt er getest met advertenties? (2 minuten)
Advertenties hebben een grote invloed op het resultaat van een advertentiegroep. Test dus altijd meerdere varianten! Doorgaans zijn slechts een aantal advertentiegroepen verantwoordelijk voor de meeste kosten en conversies. Een korte blik in deze advertentiegroepen wijst uit of er getest wordt met meerdere advertentieteksten.
Nog tijd over?
Check dan of elke campagne Sitelinks bevat. Sitelinks zijn de extra links die weergegeven worden bij sommige advertenties op positie 1, 2 of 3. Deze extra links bieden de mogelijkheid om extra zichtbaarheid te genereren en/of te deeplinken naar specifieke pagina’s. Een check is zo gedaan: Navigeer vanuit het campagne-overzicht naar ‘Advertentie-extensies’.
Conclusie
Bovenstaande checks zullen snel inzicht geven in hoe je account ervoor staat. Grote kans dat de uitkomsten van de checks zullen leiden tot actiepunten die meer tijd vergen, zoals het implementeren van extra advertentieteksten of het opsplitsen van zoekwoorden in een aparte campagne. Deze checklist is hopelijk een handvat om snel en constructief een AdWords account te analyseren.
Vragen of meer weten over het checken van je AdWords account? Neem contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar pieter@rocketdigital.nl.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!