AdWords check in 10 minuten!

17 augustus 2012

Welk AdWords account je ook onder de loep neemt, er liggen altijd kansen om deze te verbeteren. Denk aan het toevoegen van meer relevante zoekwoorden, het specifieker categoriseren van zoekwoorden in advertentiegroepen of het testen met nieuwe advertentie-uitingen. Een AdWords campagne is nooit af.

Een gevaar is dat je op een gegeven moment blindstaart op de grote hoeveelheid campagnes, adverentiegroepen en zoekwoorden. Samen met alle data kan dit ertoe leiden dat je veel rondklikt binnen een account zonder dat je echt goed inzicht krijgt in de kansen die er liggen.

Daarom hebben we een checklist opgesteld die je kunt nalopen om kansen binnen een AdWords account in korte tijd in kaart te brengen.

Check 1: Randvoorwaarden goed? (1 minuut)

Controleer als eerste of alle campagne-instellingen correct zijn ingesteld. Denk bijvoorbeeld aan de instelling ‘Locaties en talen’ en ‘Advertentieplanning’. Een foute instelling op dit niveau kan een enorme impact hebben op de gehele inhoud van de campagne; de zoekwoorden en advertentieteksten. Denk aan Nederlandse zoekwoorden en advertenties getarget op de Verenigde Staten.

Instellingen die we aanbevelen voor een Nederlandse campagne:

Check 2: Zoekwoorden beperkt door budget? (2 minuten)

In sommige AdWords campagnes wordt de weergave van advertenties beperkt door het dagbudget. Indien het verhogen van het dagbudget geen optie is dan kun je de zoekwoorden die goed converteren onderbrengen in een aparte campagne met een eigen budget. Deze woorden genereren business en mogen in geen geval afgeremd worden door zoekwoorden die minder goed of zelfs helemaal niet converteren.

Check 3: Resultaat belangrijkste woorden? (3 minuten)

Nu de instellingen en het budget gecontroleerd is kunnen we echt inzoomen op de zoekwoorden. Wil je de grootste kansen snel boven water halen, concentreer je dan op de 10 a 20 zoekwoorden die de meeste kosten en conversies gegenereerd hebben. Voor deze woorden zijn er twee opties:

Stap 1: Navigeer naar alle zoekwoorden in het account

Sitelinks

Stap 2: Sorteer alle zoekwoorden op kosten of conversies

Sorteer op alle kosten

Check 4: Veel ‘Broad’ zoekwoorden? (2 minuten)

Een zoekwoord in AdWords heeft altijd een zoekwoordoptie. Voor de volledigheid heb ik de opties hieronder uiteengezet. Bevat de campagne voornamelijk ‘Broad’ zoekwoorden? Grote kans dat de advertentie getoond wordt bij veel irrelevante zoekopdrachten. Dit heeft een negatieve invloed op de CTR (en dus Quality Score) en genereert bovendien irrelevante klikken (en dus kosten). Anderzijds kunnen er ook relevante zoekopdrachten tussen zitten die opgenomen kunnen worden als zoekwoord met een specifieke advertentie.

Zoekwoordopties:

Check 5: Wordt er getest met advertenties? (2 minuten)

Advertenties hebben een grote invloed op het resultaat van een advertentiegroep. Test dus altijd meerdere varianten! Doorgaans zijn slechts een aantal advertentiegroepen verantwoordelijk voor de meeste kosten en conversies. Een korte blik in deze advertentiegroepen wijst uit of er getest wordt met meerdere advertentieteksten.

Nog tijd over?

Check dan of elke campagne Sitelinks bevat. Sitelinks zijn de extra links die weergegeven worden bij sommige advertenties op positie 1, 2 of 3. Deze extra links bieden de mogelijkheid om extra zichtbaarheid te genereren en/of te deeplinken naar specifieke pagina’s. Een check is zo gedaan: Navigeer vanuit het campagne-overzicht naar ‘Advertentie-extensies’.

Sitelinks

Conclusie

Bovenstaande checks zullen snel inzicht geven in hoe je account ervoor staat. Grote kans dat de uitkomsten van de checks zullen leiden tot actiepunten die meer tijd vergen, zoals het implementeren van extra advertentieteksten of het opsplitsen van zoekwoorden in een aparte campagne. Deze checklist is hopelijk een handvat om snel en constructief een AdWords account te analyseren.

Vragen of meer weten over het checken van je AdWords account? Neem contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar pieter@rocketdigital.nl.

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op