AdWords Conversion Optimizer

30 juli 2014

De SEA Campagne Manager Vs. AdWords Automatisering; op papier lijkt het een gewonnen strijd! De AdWords Conversion Optimizer gaat twentyfourseven aan de slag met het optimaliseren van CPC-biedingen op basis van historische conversiedata. Dit in tegenstelling tot handmatige optimalisaties van de Campagne Manager, waar de frequentie stukken lager ligt. Maar hoe ontwikkelen de resultaten zich in de praktijk na het activeren van de Conversion Optimizer? Is het inderdaad een mooi stukje techniek of is het de theorie die indruk maakt?

CPA-bod

Na het activeren van de Conversion Optimizer stel je een maximaal CPA-bod in. Let op: Het afrekenmodel is (nog steeds) op basis van kosten per klik (CPC). Aan de hand van historische gegevens van de campagne bepaalt de Conversion Optimizer automatisch het beste equivalente CPC-bod. Het advies is om het CPA-bod bij aanvang niet al te veel af te laten wijken van het door AdWords aanbevolen CPA-bod. Doe je dit wel, dan is de kans groot dat de Conversion Optimizer niet in staat is de CPC goed te optimaliseren, met teleurstellende resultaten als gevolg.

Vereisten Conversion Optimizer

Er zijn een aantal restricties ten aanzien van de Conversion Optimizer:

Hoe in te stellen?

De Conversion Optimizer is te activeren bij “Instellingen” > “Biedstrategie”.

Instellen Conversion Optimizer

Resultaten

We hebben de Conversion Optimizer getest. De campagne die we geselecteerd hebben draait al geruime tijd stabiel én genereert ruim 500 conversies per maand (daar waar 15 vereist zijn). Genoeg data waar AdWords mee uit de voeten kan! Om AdWords goed z’n werk te laten doen hebben we de target-CPA ingesteld die AdWords aanbeveelt.

De resultaten:

Ontwikkeling CPC voor-na conversion optimizer

Geef de Conversion Optimizer de tijd

De stijging van het conversiepercentage met 31% is indrukwekkend. Daar staat tegenover dat de CPA ook is gestegen als gevolg van de forse CPC stijging. Daarnaast betalen we nog altijd meer per conversie dan we als maximale CPA ingesteld hebben. We zien in bovenstaande grafiek dat de CPC flink flucueert, waar we uit kunnen concluderen dat AdWords tracht de resultaten verder te verbeteren.

We geven de tool de tijd om te leren en optimaliseren. Mogelijk zien we op lange termijn een goede balans tussen conversievolume en CPA. Meer weten? Neem gerust contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar pieter@rocketdigital.nl.

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op