Excelleren met extensies – Deel 1

22 april 2016

Adwords advertentie-extensies; iedereen die een beetje bekend is met Google AdWords heeft er vast wel eens van gehoord. Advertentie-extensies zijn niet nieuw, sommige varianten bestaan al enige jaren. Toch zien we nog vaak accounts waarbij advertentie-extensies niet, of niet efficiënt worden ingezet. In deel 1 van dit blog een opfriscursus omtrent advertentie-extensies. In deel 2 gaan we de verschillende varianten en toepassingen stap-voor-stap bespreken.

Wat zijn advertentie-extensies?


Advertentie-extensies zijn eigenlijk uitbreidingen van de tekstadvertenties waarmee je extra informatie kunt tonen aan een potentiële bezoeker. Hierdoor weet een potentiële bezoeker nog beter wat hij/zij kan verwachten op de landingspagina, dit maakt het nog aantrekkelijker om op je advertentie te klikken.

Advertentie-extensies kunnen gratis worden toegevoegd aan je AdWords campagne. Indien een extensie clickable is dan wordt deze klik op de gebruikelijk manier in rekening gebracht, op CPC-basis dus. Een uitzondering hierop zijn automatisch gegenereerde extensies, ook bij een klik zijn deze volledig gratis. Waarom Google klikken op dit type extensie niet in rekening brengt? Uit case studies is gebleken dat de overall click-through-ratio van de advertentie toeneemt wanneer er extensies worden getoond. Indirect profiteert Google dus wel degelijk van automatisch gegenereerde extensies.

Hoe werken advertentie-extensies?


Je kunt alle mogelijke extensies toevoegen die relevant zijn voor jouw advertentie of business. Hoewel we dit ook ten zeerste aanraden betekent dit niet dat je extensies ook altijd weergegeven worden, laat staan allemaal tegelijkertijd. Of extensies wel/niet vertoond worden is afhankelijk van aantal factoren.

Allereerst wordt er gekeken naar de adrank; dit is een combinatie van je bod, de kwaliteit van je advertentie en de bestemmingspagina, en het verwachte effect van de extensies. AdWords vereist een minimale adrank alvorens er advertentie-extensies getoond kunnen worden.

Ook de advertentiepositie op de zoekresultatenpagina is van invloed, sommige varianten worden zelfs alleen weergegeven in de bovenste zoekresultaten. Boven de organische resultaten is daarnaast maar een beperkte ruimte beschikbaar, Google zal dus de best presterende en meest bruikbare combinatie tonen.

Waarom zetten we advertentie-extensies in?


Door middel van advertentie-extensies verbeter je de zichtbaarheid van je AdWords advertentie, deze wordt simpelweg prominenter weergegeven. Logischerwijs beïnvloedt dit de click-through-ratio, en laat dat nou net één van de belangrijkste factoren zijn in de berekening van je kwaliteitsscore!

Naast de positieve impact die extensies op je click-through-ratio hebben verhogen ze ook het gebruikersgemak voor een (potentiële) bezoeker. Al vóór de klik kun je een bezoeker voorzien van relevante informatie over je product, dienst of website. Ook kun je bezoekers de mogelijkheid geven om direct op een voor hun relevante pagina te landen.

Wat veel mensen niet weten is dat extensies ook invloed kunnen hebben op je advertentiepositie. De Ad Rank (kwaliteitsscore * CPC bod) houdt zoals eerder gezegd rekening met een 3e component; de verwachte impact van je advertentie-extensies. Wanneer twee concurrenten op hetzelfde zoekwoord bieden, en het bod en de kwaliteitsscore is gelijk, dan wordt de advertentie met extensies doorgaans op een hogere positie getoond.

Naamloos
Op welke advertentie klik jij eerder?

Geen advertentie-extensies toevoegen is simpelweg achterblijven ten opzichte van de concurrentie. Daarom gaan we in deel 2 van dit blog dieper in op de verschillende soorten extensies en de toepassingen!

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op