Klikken via tablets blijft groeien!

7 augustus 2012

Het aantal tablet-gebruikers groeit nog altijd fors. Het aantal gebruikers is in de eerste helft van 2012 gestegen naar 2,8 miljoen Nederlanders, ruim 1 miljoen meer vergeleken met eind 2011 (bron: GFK). Lees in dit artikel de impact van deze groei op de resultaten binnen Google AdWords.

Ook Google AdWords is begin 2011 ingesprongen op de forse groei van het aantal tablets. In mei 2011 is de targeting optie ‘Tablets met volledige browser’ geïntroduceerd (zie ook artikel op Marketingfacts). Met deze optie kunnen adverteerders AdWords campagnes specifiek targeten op tablets. Het betreft een instelling op campagne-niveau, te vinden onder ‘Netwerken en apparaten’.

Tablets met volledige browser

Groei klikken vanaf tablets

In onderstaande grafiek is het aandeel klikken gegenereerd via een tablet te zien in een willekeurige campagne die we beheren. Het aandeel klikken vanaf tablets op het totale aantal klikken neemt enorm toe. Vandaag de dag komt bijna 20% van alle klikken vanaf een tablet, daar waar het aandeel eind 2011 nog ruim 10% bedroeg.

Groei aandeel Tablets

En wat doen de andere metrics?

In dezelfde campagne zien we twee opvallende verschillen ten opzichte van de resultaten van ‘Desktop- en laptopcomputers’. De CPC (kosten per klik) is lager en de positie is hoger. Cijfers die in het voordeel spreken van de tablet! In het conversiepercentage zien we geen significant verschil. Met name deze metric zal erg afhankelijk zijn van het product en het functioneren van de website op een tablet.

Positie advertentie structureel hoger op tablets:

Positie PC vs Tablets

Positie advertentie structureel hoger op tablets:

CPC PC vs Tablets

Aparte campagnes voor tablets

Mensen zijn massaal gevallen voor tablets. Het aantal klikken vanaf een tablet is al tijden substantieel en het aandeel blijft groeien. Een grote en interessante groep gebruikers! Een tweede bevinding: De resultaten van tablets en desktop- en laptopcomputers verschillen van elkaar. Daarom adviseren we om aparte campagnes te creëren binnen Google AdWords voor tablets. Dit biedt voor de adverteerder één groot voordeel:

Door een aparte campagne voor tablets in te zetten worden de resultaten beter inzichtelijk in de AdWords interface. Een aparte campagne biedt tevens de mogelijkheid om actie te ondernemen op deze resultaten: Het instellen van een eigen dagbudget en unieke CPC-biedingen.

Zoeken op tablets

Google heeft eind vorige maand een nieuwe functionaliteit gelanceerd ten aanzien van zoeken op mobiele telefoons en tablets, genaamd ‘Handwrite’. Google gebruikers kunnen hun zoekopdracht letterlijk schrijven op het scherm. Onderstaande video demonstreert deze nieuwe functionaliteit, welke naar verwacht ook ten goede zal komen aan het aantal zoekopdrachten via tablets.

Vragen over het adverteren op tablets? Neem contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar pieter@rocketdigital.nl.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op