AdWords Optimalisatie: Hoe ga je om met een beperkt budget?

9 augustus 2016

Elke marketeer of startende ondernemer die werkt met een beperkt AdWords budget heeft de uitdaging om dit budget zo effectief mogelijk in te zetten. Een slecht gestructureerd AdWords account dat niet wordt geoptimaliseerd is funest voor elk account, vooral voor accounts met een beperkt budget. Voor accounts met een klein budget is het (extra) belangrijk dat elke euro goed wordt benut. Deze blog biedt handvatten en tips voor het optimaliseren en structureren van AdWords accounts met een beperkt budget. Het blog is geschreven voor bedrijven en starters die als hoofddoelstelling hebben om met een beperkt budget kwalitatieve leads en klanten binnen te halen.

1. Zorg voor een goede (conversie) meting

Voorafgaand aan het maken van je eerste AdWords campagne, is het belangrijk dat alle website acties – waaronder conversies – goed worden gemeten. Het is belangrijk dat conversies in AdWords en in Analytics worden gemeten, zodat je inzichtelijk krijgt welke zoekwoorden zorgen voor kwalitatieve leads/ klanten. Hiermee voorkom je dat het budget opraakt aan zoekwoorden die geen leads genereren. De status van de conversie meting is zowel in AdWords als in Analytics te controleren.

# Tip: Gebruik Google Tag Manager voor het instellen van de meting. Het is een gratis en eenvoudige tool waarmee je – veelal zonder tussenkomst van IT – tags toevoegt aan de website en hiermee automatisch acties bijhoudt.

2. Voer een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit

Onderzoek doen naar zoekwoorden is een van de belangrijkste taken bij het opzetten van een nieuwe AdWords campagne. Met een zoekwoordenonderzoek leer je aan welke zoekwoorden je het budget het beste kan spenderen en kom je meer te weten over je doelgroep. De Zoekwoordplanner van Google is een hulpmiddel die je kan gebruiken bij een zoekwoordenonderzoek. Het is een gratis tool van AdWords waarmee je zoekwoordideeën kan opdoen, historische statistieken op kan vragen en een indicatie krijgt van de kosten.

# Tip: Start met een klein aantal specifieke zoekwoorden en stel voor alle zoekwoorden een competitief bod in. Leg de focus op kwaliteit, niet op kwantiteit.

3. Stel een uitgebreide lijst met uitsluitingszoekwoorden op

Er is niets zo erg als geld verspillen aan irrelevante zoekwoorden. Voorafgaand aan de start van een nieuwe campagne voer je een zoekwoordenonderzoek uit naar uitsluitingszoekwoorden. Wanneer je een zoekwoord toevoegt als uitsluitingszoekwoord, zal je advertentie niet meer gevonden worden op het zoekwoord. Hiermee verlaag je de kosten en verhoog je het rendement van de campagne. Zorg ervoor dat je op regelmatige basis – minimaal een keer per maand – uitsluitingszoekwoorden toevoegt.

# Tip: Gebruik naast de Zoekwoordplanner ook je eigen inzichten om te bepalen welke zoekwoorden als uitsluitingszoekwoord toegevoegd moeten worden. Denk hierbij aan: concurrenten, plaatsen, diensten, conditie (nieuw, tweedehands, gebruikt), zoekintentie (informatief, commercieel oriënterend, servicegericht, commercieel transactioneel, merkgerelateerd) en de doelgroep.

4. Stem de campagne-instellingen af op de doelstelling en het budget

De standaard campagne-instellingen van AdWords zijn in veel gevallen niet de beste, zeker niet voor accounts met een beperkt budget. Een standaardinstelling van campagnes met het campagnetype ‘Alleen in het Zoeknetwerk’ is dat advertenties standaard op het Zoeknetwerk en het zoekpartner netwerk van Google (bijvoorbeeld: Marktplaats, YouTube, Telegraaf, NU.nl) worden weergegeven. Een andere standaardinstelling van campagnes die het Zoeknetwerk targeten is dat advertenties op alle apparaten (computers, mobiele apparaten en tablets) worden weergegeven. Dit zijn twee voorbeelden van standaardinstellingen waarvan je moet bedenken of ze voor jou de beste zijn.

# Tip: Verdiep je in de campagne-instellingen van AdWords, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

5. Behoud de controle over zoekwoorden

Met een beperkt budget wil je veel controle hebben over welke zoekopdrachten je advertenties activeren. Focus je daarom in eerste instantie op exacte en woordgroep zoekwoorden. Hiermee beperk je weliswaar het verkeerspotentieel, maar verlaag je de kosten en de kosten per conversie. Wanneer je deze zoektypen volledig onder de knie hebt, kan je de modifier voor breed zoeken gebruiken.

# Tip: Lees alles over de verschillende zoektypen van AdWords en hoe de functies werken.

6. Maak niet te veel campagnes

De meeste blogs die tips geven over het structureren van een AdWords account zijn gericht op accounts met een onbeperkt budget. De beste voorbeelden die gegeven worden – om campagnes te segmenteren – zijn op basis van de website menu structuur, op basis van de producten en diensten die aangeboden worden of op basis van geografische locaties. Voor accounts met een beperkt budget is het niet gewenst om dit te doen. Deze manier van segmenteren betekent in veel gevallen dat er veel campagnes worden gemaakt. Het risico van veel campagnes is dat de dagbudgetten teveel worden verspreid en te laag zijn om advertenties weer te geven.

# Tip: Start met een handvol campagnes. Zorg ervoor dat de structuur die je voor ogen hebt bij een groter budget, is verwerkt in de advertentiegroepen. Op deze manier hoef je bij het uitbreiden van de campagnes niet veel aan te passen.

7. Target de juiste geografische locaties

Met de functie ‘Targeting op locatie’ selecteer je zelf op welke geografische locaties je advertenties worden weergeven. Hiermee wordt het nog eenvoudiger om je doelgroep te bereiken. Een kapperszaak in Utrecht die alleen lokale klanten wil bereiken met een AdWords campagne, wil niet dat zijn advertenties worden weergegeven aan mensen die op zoek zijn naar een kapper in Den Haag. Targeting op locatie zorgt ervoor dat je het aantal geografische locaties kan selecteren en je advertenties kan optimaliseren per locatie.

# Tip: Heb je geen afgebakend werkgebied en weet je niet waar je doelgroep is vertegenwoordigd? Raadpleeg je webstatistieken of backoffice systeem en bekijk waar je klanten wonen.

8. Maak gebruik van een aangepaste advertentieplanning

Voor een bedrijf dat telefonische leads wil genereren is het een logische keuze om advertenties alleen weer te geven op dagen en uren dat het bedrijf bereikbaar is. Voor een webshop is deze keuze minder eenvoudig. Op het tabblad Dimensies in AdWords kan je zien hoe advertenties per uur en dag presteren. Een webshop dat alleen op werkdagen zijn pakketjes verzendt, kan erachter komen dat zijn advertenties op zaterdagen minder presteren dan op werkdagen. Op basis van deze inzichten kan de webshop eigenaar een aangepaste advertentieplanning instellen en biedingen verlagen op momenten dat de eigenaar de advertenties minder prominent (of helemaal niet) wil weergeven.

# Tip: Heeft je campagne in de afgelopen 30 dagen minimaal 15 conversies gegenereerd? Stel een flexibele biedstrategie in en geef het algoritme van Google de controle over je advertentieplanning.

9. Ga voor een maximale kwaliteitsscore

Het behalen van een maximale kwaliteitsscore van 10 is een uitgangspunt voor elk zoekwoord en voor elk account. Dit geldt niet alleen voor een account met een beperkt budget. Omdat een maximale kwaliteitsscore de kosten per klik enorm kan verlagen, willen we niet dat deze ontbreekt in dit overzicht. Advertenties worden gerangschikt op basis van drie variabelen: het cpc bod, de kwaliteitsscore en de advertentie-extensies. Het verhogen van de kwaliteitsscore zorgt er in theorie voor dat je met een lager bod dezelfde advertentiepositie behaald. Bekijk de acht minuten durende video van Hal Varian, de Chief Economist bij Google, en krijg meer inzicht in de advertentiepositie, advertentierangschikking en de werkelijke kosten per klik.

# Tip: Wil je het maximale halen uit AdWords advertentie-extensies? Lees ons tweedelig blog over extensies: Excelleren met extensies deel 1 en Excelleren met extensies deel 2.

10. Zorg voor een automatische noodrem

Een AdWords account kan nog zo goed zijn afgestemd op het beschikbare budget. Toch blijft de mogelijkheid bestaan dat dit budget wordt overschreden. Dit komt omdat AdWords niet de mogelijkheid biedt om alle campagnes in een account te pauzeren zodra het account zijn budgetlimiet heeft bereikt. Met behulp van Google AdWords scripts is dit wel mogelijk. Het AdWords script van Michael Climer maakt het mogelijk om alle campagnes in een account te pauzeren zodra het account zijn budgetlimiet heeft bereikt.

# Tip: Benieuwd naar het script van Michael Climer en hoe je het instelt? Lees het in ons blog AdWords Scripts voor beginners.

Veel succes met optimaliseren!

Gerelateerde berichten

Adwords scripts 2018

5 Google Ads scripts die je in 2019 gebruikt moet hebben

De vijf Google Ads scripts die je moet proberen Heatmaps Bodaanpassing per uur van de dag Getallen vanaf bestemmingspagina’s in je advertentie gebruiken Automatiseren uitsluitingen […]

Google Ads Search

Het einde van Gemiddelde Positie

Waarom Gemiddelde Positie gaat verdwijnen De Gemiddelde Positie bestaat al meer dan vijftien jaar. Door de jaren heen heeft deze statistiek een andere betekenis gekregen. […]

volg ons op