AdWords campagne optimaliseren

20 juli 2012

Het doel van het optimaliseren van een AdWords campagne is in veel gevallen eenvoudig; meer conversies genereren tegen minder of gelijkblijvende kosten. Eén van meest effectieve optimalisatieslagen om dit te realiseren is het optimaliseren van de CPC-biedingen (kosten per klik). Doorgaans zijn optimalisaties van de CPC-biedingen direct terug te zien in de resultaten.

CPC-biedingen verhogen en verlagen

Bij een dergelijke optimalisatieslag wil je meer kliks generen op zoekwoorden die goed converteren. Door het CPC-bod te verhogen zal de positie van de advertentie stijgen, waardoor je doorgaans meer kliks genereerd. Uitzondering hierop is uiteraard wanneer je reeds een nummer 1 positie inneemt op het betreffende zoekwoord.

Andersom geldt hetzelfde; als adverteerder wil je minder of zelfs geen kliks genereren op zoekwoorden die weinig tot geen conversies opleveren maar wel kosten maken. Door het CPC-bod te verlagen zal de positie van de advertentie dalen en daarmee het aantal kliks. Een andere optie is om het zoekwoord te onderbreken.

Maar waar moet je beginnen? In een AdWords account die meerdere campagnes en tientallen of zelf honderden advertentiegroepen bevat kan het een behoorlijke uitdaging zijn om de juiste aanpassingen door te voeren. Daarom bij deze twee tips!

Tip 1: Zoek het zwaartepunt

Na het optimaliseren van de CPC-biedingen wil je hier graag snel resultaten van zien. Focus je dus op de belangrijkste 10 à 20 zoekwoorden; de zoekwoorden die de meeste kliks, kosten of conversies gegenereerd hebben. Deze zoekwoorden hebben het grootste aandeel in het totaalresultaat. Het effect van een aantal forse CPC optimalisaties zul je hierdoor snel terugzien in de resultaten.

Stap 1: Navigeer naar alle zoekwoorden

Alle zoekwoorden

Stap 2: Sorteer zoekwoorden op kosten

Sorteer op alle kosten V2

Na onderstaande sortering kun je de CPC verlagen van de zoekwoorden met een te hoge kosten per conversie. Naast de sortering op kosten raden we aan om ook te sorteren op conversies. De CPC van zoekwoorden die in verhouding goed converteren (lage kosten, veel conversies) kunnen opgeboden worden.

Tip 2: Maak gebruik van een filter

Een goede manier om snel effectieve CPC optimalisaties aan te brengen is het creëren van een filter. Het optimaliseren van de CPC-biedingen kost op deze manier slechts enkele minuten. Met het vinkje onderin het filter-scherm kun je het gecreëerde filter opslaan. Hierdoor kun je deze op bijvoorbeeld wekelijkse basis uitvoeren; een frequente en consistente optimalisatie!

Stap 1: Navigeer naar het filter

Filter maken

Stap 2: Vul het filter in

Filter

In onderstaand voorbeeld hebben we een filter aangemaakt voor alle zoekwoorden die goed converteren. Bij deze een toelichting op de ingevulde waarden:

Conclusie

Het in korte tijd optimaliseren van CPC-biedingen hoeft niet complex te zijn. Focus je op het zwaartepunt en maak het jezelf makkelijk door een filter te creëren. Hiermee voorkom je blindstaren op veelal duizenden zoekwoorden.

Vragen? Neem contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar pieter@rocketdigital.nl.

Gerelateerde berichten

Nieuwe Slimme Shopping opties; boost je sales!

Sinds de uitbraak van het coronavirus wordt ‘online’ steeds belangrijker. Veel webshops zien stijgende verkoopcijfers sinds maart. Voor webwinkels een uitgelezen kans om nieuwe klanten binnen te halen.

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

volg ons op