AdWords setup, waar te beginnen?

6 juli 2012

Het efficiënt bouwen van een complete Google AdWords campagne blijkt vaak een behoorlijke klus. Denk aan het samenstellen van een complete woordenlijst en het clusteren van alle woorden in specifieke campagnes en advertentiegroepen. De drang naar het creëren van de perfecte AdWords campagne resulteert niet zelden in lange lijsten met zoekwoorden waarvan slechts een klein percentage resultaten genereert. Dit kan op zich geen kwaad, al is het weinig efficiënt het maakt het een AdWords account onnodig onoverzichtelijk.

Start klein en leer van alle data!

Het is vrijwel onmogelijk om bij aanvang van een AdWords campagne een volledige woordenlijst samen te stellen en deze effectief te clusteren in specifieke campagnes en advertentiegroepen. Je weet nog niet waar het zwaartepunt zal liggen qua kliks, kosten en conversies. Bovendien zoeken Google gebruikers op termen die je op voorhand nooit bedacht zou hebben.

Begin klein en leer van alle resultaten! Door Google’s Broad en Phrase matching ben je vindbaar op allerlei varianten op de zoekwoorden in je campagne. Een voorbeeld:

BMM

In bovenstaand voorbeeld ben je met één zoekwoord vindbaar op een breed scala aan zoekopdrachten. De woorden in het zoekwoord bevatten een plusteken, waardoor deze woorden altijd terugkomen in de zoekopdracht. Hierdoor beperk je het aantal irrelevante vertoningen.

Hoe analyseer je de zoekopdrachten?

Bovenstaand voorbeeld laat zien dat er een groot verschil is tussen de zoekwoorden en de zoekopdrachten. Inzicht krijgen in alle zoekopdrachten is eenvoudig: Selecteer een zoekwoord en navigeer naar ‘Zoekwoorddetails’.

Zoekopdrachten analyseren

En dan verder?

Zodra er voldoende data is kunnen alle zoekopdrachten geanalyseerd worden. Zoekopdrachten die veel vertoningen, kliks of conversies genereren kunnen opgenomen worden als zoekwoord. Dit heeft als voordelen:

Conclusie

Feitelijk bouw je de AdWords campagne in fases. Je leert continu van alle resultaten waardoor de campagne naar verloop van tijd steeds effectiever wordt. Bovendien staan er voornamelijk relevante zoekwoorden in de campagne en door de doorlopende optimalisaties ken je de campagne door en door.

Vragen? Neem contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar pieter@rocketdigital.nl.

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op