Optimaliseer je taalinstellingen

1 augustus 2013

Een AdWords campagne wordt getarget op een locatie en taal. De targeting op locatie bepaalt in welke geografische locatie de advertenties weergegeven worden. Met de instelling ‘Talen’ kunnen advertenties weergegeven worden op basis van de taalinstelling van de Google interface van de Google gebruiker. Doorgaans wordt taalinstelling “Nederlands” of “Alle talen” gehanteerd in AdWords campagnes. Maar welke optie is het meest effectief?

Een voorbeeld

Met de locatie-instelling ‘Nederland’ en taalinstelling ‘Nederlands’ en ‘Engels’ worden de advertenties getoond aan mensen die zoeken vanuit Nederland en hun Google interface op Nederlands of Engels hebben staan. Verder moet de zoekopdracht van de betreffende Google gebruiker uiteraard gematcht worden aan een zoekwoord in de AdWords campagne.

Welke taalinstelling hanteren?

In de praktijk – bij campagnes getarget op Nederland – komen we doorgaans twee verschillende taalinstellingen tegen: “Nederlands” en “Alle talen”. Bij de optie “Alle talen” worden de advertenties ook geserveerd aan mensen die zoeken vanuit Nederland op een Nederlands zoekwoord, maar een andere taalinstelling hanteren in hun Google interface.

Doorgaans adviseren we om de campagne te targeten op “Alle talen”, daar we hierdoor extra (relevante) bezoekers kunnen genereren. Interessant vraagstuk: wat is het additionele aantal klikken en conversies door “Alle talen” te targeten in plaats van enkel op “Nederlands”? We hebben het geanalyseerd door een campagne op te splitsen in twee campagnes: één campagne is getarget op Nederlands, de andere campagne is getarget op “Alle talen” behalve Nederlands. In onderstaand overzicht is het aandeel vertoningen, klikken en conversies te zien van beide campagnes ten opzichte van het totaal.

Aandeel talen

Advies

Staan je taalinstellingen op dit moment op “Nederlands”? Het aanpassen van deze instelling naar “Alle talen” zal vermoedelijk direct resulteren in een stijging van het aantal vertoningen, klikken en conversies. Het gaat slechts om enkele procenten, op grote schaal en lange termijn is het echter een interessante aanvulling.

volg ons op