Afgekeurde advertenties op Facebook voorkomen

16 juni 2021

Facebook is een populair platform onder adverteerders. Het platform heeft een hoop regels waar de gebruikers zich aan moeten houden.

Soms denk je je goed aan de regels te houden, maar worden je advertenties toch afgekeurd. Maar hoe kan het dat advertenties worden afgekeurd op Facebook?

Tot voorkort verwees Facebook altijd naar het advertentiebeleid en was het onduidelijk waarom de advertenties werden afgekeurd. Het was dan een kwestie van opnieuw de advertenties maken of aanpassen en hopen dat de advertenties dan wel goedgekeurd worden.

Maar er is een lichtpuntje!

Facebook heeft recent een update gegeven waarin ze meer zicht geven in hoe het beoordelingsproces verloopt. In deze blog lees je alles wat je hierover moet weten, hoe je afgekeurde advertenties kunt oplossen en wat de meest voorkomende redenen zijn voor een weigering.

Het beoordelingsproces van Facebook

Tijdens het beoordelingsproces worden drie aspecten in de advertentie gecontroleerd: de tekst, de afbeelding of video en de landingspagina.

Daarnaast wordt gekeken of de targeting aansluit bij je advertentie. Het beoordelingsproces wordt uitgevoerd door een geautomatiseerd algoritme en duurt ongeveer 24 uur. Meestal duurt het korter.

Wanneer de advertenties worden afgekeurd door het algoritme, kan er een aanvraag worden gedaan om de advertenties te laten beoordelen door het team van menselijke beoordelaars. De afbeelding hieronder laat het proces zien, dat Facebook zelf heeft geplaatst in hun blog.

Facebook geeft nadrukkelijk aan dat een herbeoordeling je reputatie bij Facebook niet schendt.

afgekeurde advertenties facebook

Afgewezen advertenties op Facebook

Om inzicht te krijgen in welke advertenties afgewezen zijn, kun je op accountniveau alle gemaakte advertenties inzien. Je kan de afgekeurde advertenties vinden onder Account Kwaliteit.

Per account of catalogus worden het aantal afgewezen advertenties getoond. Wanneer je al in een account zit, kun je dit vinden onder Handelsbeheer > catalogus > problemen. Af en toe geeft Facebook een duidelijke reden voor de afwijzing en hier kun je ook per advertentie een herbeoordeling aanvragen.

Het kan zijn dat meerdere advertenties de op de status “afgewezen” staan of de foutmelding “Deze artikelen zijn afgewezen omdat ze niet voldoen aan ons advertentiebeleid of handelsbeleid” hebben. Dan is het helaas niet mogelijk om één keer alle advertenties als bulk, opnieuw te laten controleren.

Oplossing? Het is mogelijk om een medewerker van Facebook te spreken via de chatfunctie. De chatfunctie valt te vinden onder Handelsbeheer. Hier kan de vraag worden neergelegd om meerdere advertenties tegelijk te laten beoordelen.

Kleine kanttekening: Facebook is bezig om het introduceren van deze chatfunctie en dit gebeurt geleidelijk. Daarom kan het zo zijn, dat de chatfunctie niet beschikbaar is voor jou.

Per account wordt er een ‘trust-score’ gegeven, Facebook geeft aan dat deze niet wordt geschaad wanneer er een herbeoordeling wordt aangevraagd.

Waarom advertenties op Facebook worden afgewezen

Een advertentie mag niet discrimineren, intimideren, tot geweld aanzetten of seksueel getint zijn. Oftewel, zoals de foutmelding aangeeft “…niet voldoen aan het advertentiebeleid of handelsbeleid“.

Wanneer je met een advertentie mensen persoonlijk aanspreekt, kan Facebook dit al als ongepast zien. Vervolgens keuren ze het af. Echter, draait erom hoe je bepaalde onderwerpen verwoord, dus advertenties over gevoeligere onderwerpen zijn wel mogelijk.

Facebook geeft in de richtlijnen veel voorbeelden van de manier van verwoording. Zo wordt ‘Hulp bij depressies’ goedgekeurd, maar “Last van een depressie? Krijg nu hulp!” afgekeurd.

Ook mogen namen niet worden gebruikt, maar het woord “naam” mag dan weer wel. Dus stel je verkoopt gepersonaliseerde producten met namen, verwerk dan geen naam in je advertentie. Zelfs leeftijden mogen niet exact worden benoemt, zo wordt “dienst voor mensen tussen de 18 en 24 jaar” en “ontmoet andere senioren” afgekeurd.

Volgens Facebook zijn de drie meest voorkomende redenen:

Naast dat Facebook zijn gebruikers wil beschermen, zijn ze ook erg beschermend naar hun eigen merk. Schrijf daarom Facebook altijd in hetzelfde lettertype, met een hoofdletter en niet in meervoud.

Stel je maakt een afbeelding en wilt verwijzen naar je social kanalen in de afbeelding, dan kan Facebook je advertentie afkeuren, omdat je het logo gebruikt zonder het woord “Facebook”.

Landingspagina

Zorg voor een werkende landingspagina. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw product wil promoten op Facebook of Instagram, maar je website is nog niet volledig af, dan is er een kans dat je advertentie hierdoor wordt afgekeurd. Daarnaast moet de inhoud van de website overeenkomen met de advertentietekst en afbeelding.

Afbeelding

Afbeeldingen en video’s kunnen niet ontbreken aan je advertentie. Hier zijn ook regels voor. Bijvoorbeeld niet-bestaande functionaliteit op afbeeldingen in advertenties, zoals speelknoppen, notificatiepictogrammen of selectievakjes kunnen leiden tot een afkeuring.

Voorheen gold de 20% regel, dit hield in dat een afbeelding niet meer dan 20% tekst mocht bevatten. Tegenwoordig is dit afgeschaft en worden afbeeldingen hierdoor niet meer afgekeurd. Er is wel een maar, afbeeldingen die minder dan 20% tekst bevatten, presteren beter. Oftewel, probeer afbeeldingen te gebruiken met tekst die beknopt en duidelijk zijn.  

Heb je hulp nodig bij het maken van Facebook-campagnes en -advertenties? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan via ons contactformulier of via 050 700 15 35.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op