Alleen bellen-advertenties

4 december 2015

Sinds februari 2015 heeft Google zogenaamde “alleen bellen-advertenties” toegevoegd aan de advertentiemogelijkheden binnen AdWords. Hoewel het inzetten van dit type advertenties alweer een tijdje mogelijk is, wordt er nog relatief weinig gebruik van gemaakt. Dat is jammer. De stijging in het gebruik van mobiele apparaten is al een tijd gaande en zet gestaag voort. Hierop inspelen kan je dus nét die voorsprong op de concurrent opleveren.

Wat zijn het en hoe zien ze eruit?

Alleen bellen-advertenties zijn bedoeld om het aantal telefoontjes van potentiële klanten te stimuleren. In tegenstelling tot reguliere advertenties wordt iemand niet doorgeleid naar de website, maar naar het oproepscherm waar het telefoonnummer al staat weergegeven.

Alleen bellen-advertenties verschillen niet veel van reguliere AdWords advertenties. Zo is er een kop aanwezig, twee beschrijvingsregels en zelfs een zichtbare URL. Het grootste verschil zit hem in de kop van de advertentie, deze bestaat uit een zakelijk telefoonnummer. De kop is samen met de aanwezige belknop klikbaar.

Alleen bellen-ad's - 2

Maar we hebben toch al oproepextensies?

Een alleen bellen-advertentie is eigenlijk een upgrade van de bekende oproepextensie. De oproepextensie is slechts een toevoeging aan een reguliere advertentie welke ook op desktop pc’s wordt vertoond. De alleen bellen-advertentie wordt alleen op mobiele apparaten vertoond en genereert geen verkeer naar de website. Daarnaast worden de advertenties flexibel weergegeven zodat deze er zo goed mogelijk uitzien op mobiele apparaten.

Heb je al een oproepextensie ingesteld en wil je upgraden naar een alleen bellen-advertentie? Volg dan deze handleiding.

Voor wie is dit interessant?

Het voelt in eerste instantie wat onwennig om bezoekers niet door te sturen naar de website. Toch zijn er genoeg voorbeelden te bedenken waarvoor dit type advertenties erg geschikt zijn. Neem bijvoorbeeld restaurants; met één klik direct kunnen bellen voor een reservering. Ideaal toch?

Voornamelijk voor dienstverlenende bedrijven is deze optie interessant. Stel dat je de huissleutel bent verloren waardoor je jezelf hebt buitengesloten. Je wilt uiteraard zo snel mogelijk weer naar binnen en zoekt op je mobiel een slotenmaker. Doorverwezen worden naar de website is slechts een extra handeling. Hier een alleen bellen-advertentie inzetten kan het aantal leads een flinke boost geven!

Blijf altijd kritisch kijken of deze manier van communicatie past bij de doelgroep en de branche waarin je je bevindt. Maar bovenal; test het eens!

Wat kost het?

Aan het gebruik van alleen bellen-advertenties zijn geen extra kosten verbonden, er kan gewoon geboden worden op basis van CPC. Houd bij het instellen van het CPC-bod rekening met wat een telefoontje jou waard is. We bieden immers op een oproep, niet op een klik naar de website!

Hoe maak je een alleen bellen-advertentie

Alleen bellen-advertenties maken is eenvoudig en kunnen simpelweg worden toegevoegd aan bestaande campagnes. Ga als volgt te werk:

  • Klik op ‘’+ ADVERTENTIE’’ in de advertentiegroep waaraan je een alleen bellen-advertentie wilt toevoegen.
  • Selecteer ‘’Alleen bellen-advertenties’’.
  • Alleen bellen-ad's - 3
  • Er klapt een veld open; vul hier de bedrijfsnaam, het zakelijk telefoonnummer, de advertentietekst en de zichtbare URL in.
  • Tot slot vul je de ‘’Verificatie-URL’’ in. Deze URL moet leiden naar een pagina waarop het zakelijk telefoonnummer staat zodat Google deze kan verifiëren.
  • Alleen bellen-ad's - 5
  • Klik vervolgens op opslaan. Het duurt gemiddeld één werkdag alvorens de advertentie is goedgekeurd.
  • Tip: Stem de advertentietekst af op het doel van de advertentie, telefonisch contact.

    Tip: Voeg advertentieplanning toe zodat de advertentie enkel getoond wordt op dagen en tijden waarop het bedrijf ook daadwerkelijk telefonisch bereikbaar is.

    Google doorschakelnummers

    Alleen bellen-advertenties kunnen momenteel enkel beoordeeld worden op basis van klikken. Een klik wil echter niet zeggen dat er ook daadwerkelijk een gesprek heeft plaatsgevonden. Hoewel het voorlopig nog toekomstmuziek is, komt hier hoogstwaarschijnlijk verandering in door middel van Google doorschakelnummers.

    Via Google doorschakelnummers wordt er een uniek telefoonnummer aan de alleen bellen-advertentie (of oproepextensie) gekoppeld. Wanneer een potentiële klant belt wordt de oproep doorgeschakeld naar het zakelijke telefoonnummer. Hierdoor worden allerlei details zoals oproepduur, begin- en eindtijd van een oproep en zelfs het netnummer van de beller inzichtelijk.

    Het grootste voordeel is dat we nu geen klikken, maar echt conversies kunnen meten. Het is namelijk mogelijk om alleen een conversie te tellen wanneer de oproep daadwerkelijk is verbonden. Hier kan zelfs een bepaalde duur aan gekoppeld worden, bijvoorbeeld enkel oproepen >1 minuut meetellen als conversie.

    Google doorschakelnummers zijn nog niet beschikbaar in Nederland. Wanneer dit wordt uitgerold is helaas nog niet bekend. Mocht je echter ook campagnes draaien in België dan is er goed nieuws; hier zijn Google doorschakelnummers wel beschikbaar! Wil je weten in welke landen deze functie nog meer beschikbaar is? Kijk dan even op deze pagina.

    Vond je dit interessant?

    Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

    volg ons op