Bespaar tijd met deze 6 Adwords Editor functies

22 december 2015

Sinds het begin van dit jaar zijn er vijf updates geweest van de Adwords Editor. Grote kans dat er door de vele updates een aantal functies aan je voorbij zijn gegaan. In deze blogpost lees je 6 functies die je vooral bij het beheren van meerdere accounts of veel campagnes enorm veel tijd besparen.

1. Advertenties als sitelinks toevoegen

Een functie die je waarschijnlijk vaker in de Editor gebruikt dan in de interface is de functie Kopiëren en Plakken. Deze functie is al sinds de allereerste release van de Adwords Editor aanwezig en is een van de meest gebruikte functies.

Kopiëren en Plakken anno 2006:

adwords-editor-1.0-copy-paste

Het schrijven van sitelinks inclusief beschrijvingsregels kan een tijdrovende klus zijn, zeker als je enorm veel campagnes beheert. Gelukkig kan je de Kopiëren en Plakken functie gebruiken en hiermee veel tijd besparen.

Advertenties als sitelinks toevoegen:

Stap 1: Selecteer de advertenties die je wil toevoegen als sitelink.

Stap 2: Kopieer de geselecteerde advertenties.

Stap 3: Ga naar Gedeelde Bibliotheek > Gedeelde sitelinks en klik op Meerdere wijzigingen aanbrengen.

Stap 4: Klik op Plakken vanuit Klembord.

Stap 5: Zorg dat alle kolommen op ‘Niet importeren’ staat, behalve deze vier:

* De Kop. Hernoem deze kolomnaam naar Linktekst.
* Beschrijvingsregel 1.
* Beschrijvingsregel 2.
* Uiteindelijke URL.

Stap 6: Klik op Verwerken.

2. Vind dubbele zoekwoorden

Beheer je een bestaand Adwords account dat je net aan je MCC hebt toegevoegd? Of staan er oude accounts in die door de jaren heen flink zijn gegroeid in omvang? Dan is het niet vreemd als er dubbele zoekwoorden tussen zitten. Gelukkig bestaat de functie Dubbele zoekwoorden zoeken.

Met deze functie zie je snel welke zoekwoorden je dubbel target en kun je op basis van je eigen segmentatie bepalen welk zoekwoord je houdt en welke niet.

Hoe je dubbele zoekwoorden zoekt:

Stap 1: Ga naar Hulpprogramma’s > Dubbele zoekwoorden zoeken.

Stap 2: Selecteer vervolgens in welke campagnes van het account je wil zoeken naar dubbele zoekwoorden.

Stap 3: In hetzelfde scherm kies je vervolgens de criteria voor de volgende onderwerpen:

* Woordvolgorde
* Opties voor zoekwoorden
* Locatie van duplicaten
* Optioneel: Duplicaten verbergen

Stap 4: Klik op Dubbele zoekwoorden zoeken.

Hieronder een screenshot van de criteria zoals ik hem vaak instel:

adwords-editor-dubbele-zoekwoorden

3. Labels

Het heeft even geduurd, maar sinds dit jaar is het eindelijk mogelijk om labels te maken en bewerken in de Editor. Met deze functie kun je snel je campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden in delen.

Je kan nieuwe labels maken, bewerken, toepassen, verwijderen en op labels filteren en sorteren.

Nieuwe labels maken

Stap 1: Klik in het account op de Gedeelde bibliotheek.

Stap 2: Selecteer Labels.

Stap 3: Klik op Label toevoegen.

Stap 4: Geef een naam voor het label op. Wijzig desgewenst de kleur en voeg een beschrijving toe.

Een bestaand label bewerken

Stap 1: Klik in het account op de Gedeelde bibliotheek.

Stap 2: Selecteer Labels.

Stap 3: Kies het label dat je wil bewerken in de gegevensweergave.

Stap 4: Wijzig de naam, beschrijving en kleur in het bewerkingspaneel.

Wil je weten hoe je kan filteren en sorteren op labels? Lees het op het officiële Helpcentrum van AdWords Editor.

4. Kopieer en plak de advertentieplanning

Het maken van een aangepaste advertentieplanning kan een dagtaak zijn als je dit voor 100+ campagnes moet doen. Met Adwords Editor is dit verleden tijd, want je kan de advertentieplanning eenvoudig kopiëren.

Hoe kopieer ik een advertentieplanning?

Stap 1: Selecteer links in het campagne-overzicht de campagne met de advertentieplanning die je wil kopiëren.

Stap 2: Selecteer Bewerken > Shell kopiëren.

Stap 3: Selecteer een of meerdere campagnes waarin je de planning wil plakken, of selecteer een sitelink in Advertenties en extensies > Sitelinks.

Stap 4: Klik op Plakken in het bewerkingspaneel naast ‘Advertentieplanning’.

5. Hoofdlettergebruik wijzigen

Elke adverteerder adopteert wel eens een bestaand account dat er uitziet als een aflevering van ‘Help, mijn man is Klusser!’. Een account met enkel brede zoekwoorden, advertentiegroepen met meer dan 200 zoekwoorden en advertenties met veelvuldig hoofdlettergebruik. Voor dat laatste probleem is een oplossing bedacht, namelijk de functie Hoofdlettergebruik wijzigen.

Met de functie Hoofdlettergebruik wijzigen kun je, zoals de naam al doet vermoeden, snel het hoofdlettergebruik van geselecteerde items in je account aanpassen, zoals de advertentietekst of de namen van campagnes en advertentiegroepen.

Hoofdlettergebruik wijzigen:

Stap 1: Selecteer in de dataweergave de rijen die je wil bewerken.

Stap 2: Ga naar Bewerken > Hoofdlettergebruik wijzigen.

Stap 3: Selecteer op welke velden je het hoofdlettergebruik wil wijzigen

Stap 4: Selecteer een van de drie opties bij Hoofdlettergebruik wijzigen in:

* Hoofdlettergebruik van titel: elk woord begint met een hoofdletter, zoals in ‘Kop Van Mijn Advertentie’.
* Hoofdlettergebruik van zin: de eerste letter van elke regel begint met een hoofdletter, zoals in ‘Kop van mijn advertentie’.
* kleine letters: geen hoofdlettergebruik, zoals in ‘kop van mijn advertentie’.

Stap 5: Optioneel: als je de oorspronkelijke rijen wil bewaren en een duplicaat aan wil maken, vink dan ‘Geselecteerde rijen dupliceren’ aan.

Stap 6: Klik op Hoofdlettergebruik wijzigen.

6. Standaard campagne-instellingen

Gebruik je vaak de campagnetype ‘Alleen in het Zoeknetwerk’ en sluit je de zoekpartners altijd uit? Wijzig dan je standaard campagne-instellingen in de Editor. Deze instellingen zijn van toepassing op alle nieuwe campagnes die je maakt in Adwords Editor.

Standaard campagne-instellingen wijzigen:

Stap 1: Selecteer Hulpprogramma’s > Instellingen.

Stap 2: Selecteer het tabblad ‘Standaardcampagne-instellingen’.

Stap 3: Selecteer bij ‘Standaard campagnetargeting’ de Taal en Locatie. Helaas is het (nog) niet mogelijk om meer dan één locatie of één taal te selecteren. Wellicht dat dit in een nieuwere versie wel mogelijk wordt.

Stap 4: Selecteer bij ‘Standaardnetwerken’ je standaard netwerkinstellingen.

Stap 5: Klik op OK.

Elke Editor update bevat weer tal van nieuwe functies en mogelijkheden. Iedereen heeft zijn eigen favoriete functies en functies die in de vergetelheid raken.

Heb jij nog Adwords Editor functies die je een hoop tijd besparen?

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op