Wellicht is het je al opgevallen dat ook Bing tegenwoordig Shopping resultaten laat zien. Sinds enkele weken is Microsoft namelijk bezig met een pilot voor shopping campagnes. Dit is vier jaar na introductie in de UK.
Wij hebben de Shopping campagnes reeds voor enkele klanten getest en zullen je in deze blog uitleggen hoe je de campagnes aanmaakt en hoe het functioneert.
Bing Shopping campagnes maken
Als je al gebruikmaakt van Google Shopping is het inrichten van je Bing Ads campagnes kinderlijk eenvoudig. Microsoft heeft namelijk, net als voor de gewone campagnes, een importfunctie gemaakt voor de Shopping campagnes. Bovendien kan je je Microsoft Merchant Center koppelen aan die van Google. Door deze combinatie heb je binnen Bing Ads zowel de beschikking over je geoptimaliseerde campagnes (inclusief biedingen en uitsluitingszoekwoorden) als over je geoptimaliseerde feed.
Microsoft Merchant Center aanmaken
Om een Merchant Center aan te maken binnen Bing kies je vanuit je account voor Tools en vervolgens Microsoft Merchant Center. Als je deze knop nog niet ziet dan is Bing Shopping nog niet geactiveerd voor het betreffende account.
Kies op het volgende scherm voor Winkel maken en vul alle gegevens waarom gevraagd wordt in. Om het account te verifiëren moet je de webmaster tools van Bing of de UET-tag in gebruik hebben.
Vervolgens zal je op het overzicht van je winkel komen. In het menu zal je de knop import aantreffen.
Via dat scherm kan je de koppeling met je Google Merchant Center maken en beginnen met het importeren van je feed.
Shopping campagnes importeren
Het importeren van de Shopping campagnes wijkt nauwelijks af van de standaard import actie (waar we eerder over schreven). Het enige waar je op moet letten is dat je onder het kopje Other options de koppeling maakt het aangemaakt Merchant Center.
Wil je serieus aan de slag met het optimaliseren van je Bing campagnes? Maak dan gebruik van conversietracking via de UET-tag.
Eerste resultaten Bing Shopping
Zoals gezegd lopen de Shopping campagnes nu enkele weken. Onderstaande zaken vallen tot nu toe op:
Het vertoningsvolume van Shopping in Bing ads is laag t.o.v. Google Shopping. Ook als je rekening houdt met het lagere marktaandeel. Dit zal vast zijn omdat Shopping bij Bing nog een pilot is.
De frequentie waarin Shopping resultaten vertoond worden in de zoekresultaten fluctueert sterk.
Het doorklikratio in Bing Ads is lager dan in Google Shopping.
Er is een behoorlijk vertoningsvolume benodigd om de zoektermen zichtbaar te krijgen.
De kosten per klik zijn ook voor Bing begrippen laag. Al zal dat waarschijnlijk samenhangen met het volgende punt.
Dankzij de pilot zijn er nog weinig partijen actief met Bing Shopping.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!