Campagnebeheer tijdens de COVID-19-crisis: deze simpele tips helpen jou!
30 maart 2020
Als adverteerder krijg ook jij waarschijnlijk te maken met uitdagingen die voortkomen uit de maatregelen die getroffen zijn vanwege COVID-19. Per locatie, zowel nationaal als internationaal, zijn er verschillende maatregelen getroffen waar jij rekening mee zult moeten houden. Om jou niet volledig in het duister te laten tasten hebben wij een aantal tips voor je opgesteld die kunnen helpen met het beheren van de online campagnes. Zo kun jij als adverteerder snel aanpassingen doorvoeren om onder de huidige marktomstandigheden de advertenties te laten renderen.
Evalueer de online Ads
Context: Evalueer nauwkeurig de gebruikte woorden in advertenties of bijvoorbeeld de context op een bestemmingspagina. Woorden als ‘virus’, ‘controle’ en ‘preventie’ hebben een dubbele betekenis, en daarmee verschillende effecten op de doelgroep. Controleer de toon van de koppen, beschrijvingen en bestemmingspagina’s. Adverteer jij internationaal? Besef dan goed dat er lokale termen bestaan die verwijzen naar COVID-19 en regionale onderbrekingen. Deze verschillen uiteraard per land.
Gebruik van visuele content: Vraag jezelf af of de huidige visuele content die je gebruikt, zoals afbeeldingen of video’s, passend zijn in de huidige situatie. Zo kan content bestaande uit grote groepen mensen of menselijke interactie mogelijk negatieve reacties oproepen.
Maak het bericht nuttig: Controleer of de informatie die de klant krijgt via één van de Ads nog steeds accuraat is. Een veranderd aspect waar veel bedrijven mee te maken hebben zijn de veranderingen in de levertijd. Controleer daarom de verzend- en leveringsvoorwaarden van het bedrijf. Ook de afleverlocatie is hierbij belangrijk aangezien het niet in alle gevallen meer mogelijk is om iets thuis te laten bezorgen. Breng daarom de klant, indien mogelijk zelfs van tevoren, op de hoogte van de afleverlocatie.
Openingstijden: Als de openingstijden zijn gewijzigd, pas dat dan aan binnen het bedrijfsprofiel op Google. Tenslotte wilt niemand klanten voor een dichte deur laten staan!
Naast het evalueren van de online Ads zijn er nog een aantal andere tips die we graag met jou willen delen, waardoor jij als adverteerder mogelijk nog beter kunt omgaan met de huidige situatie en de eisen die aan je worden gesteld.
Dynamische marktomstandigheden
Monitor lokale ontwikkelingen: Het is belangrijk om als adverteerder op de hoogte te blijven van de lokale ontwikkelingen. Daarbij zorgen de huidige omstandigheden voor schommelende gemoedstoestanden bij de doelgroep, wat een nieuwe verhouding van vraag & aanbod met zich kan meebrengen. Kun je hierbij meer inzicht gebruiken? Dan raden we de pagina Google Trends aan; een overzicht van de meest gebruikte zoekopdrachten en de ontwikkelingen hiervan. Je kunt per locatie de trends monitoren waardoor het altijd relevant voor jou is!
Check de prestaties: Veel adverteerders zien in eerste instantie veranderingen in zoekvolume en conversies terug. Wat echter ook aan wijzigingen onderhevig is is het tijdstip en de dag waarop zoekopdrachten worden uitgevoerd. Onder de huidige omstandigheden is het denkbaar dat men vaker en meer tijd spendeert op het internet. Adverteer jij bijvoorbeeld al met een beperkt budget of benut jij niet de volledige potentie? Het is dan goed mogelijk dat het budget onder de huidige omstandigheden al ergens in de middag verbruikt is, daar waar je voorheen de volledige dag hiermee kon adverteren. Hierdoor loop je mogelijk flink wat vertoningen en potentiële conversies mis. Controleer ook goed de doelstellingen van (automatische) biedstrategieën om te bepalen of deze nog wel voldoen. Pas bijvoorbeeld uw doelen voor ‘slim bieden’ aan om een realistischer doel voor het algoritme te schetsen waardoor deze beter kan renderen onder de huidige omstandigheden.
Analyseer producten & services: Controleer voor welke producten er minder vraag is en voer waar nodig aanpassingen door. Ben je onzeker over het feit of een product tijdig op voorraad is? Een mogelijkheid is dan om deze te labelen als ‘niet op voorraad’ om onzekerheden te voorkomen.
Gebruik van tools: Ben je niet in staat om constant je campagnes te monitoren, maar wel afhankelijk van prestaties door snel op kansen te anticiperen? Maak dan gebruik van tools die jou hierbij assisteren. Denk bijvoorbeeld aan de mobiele App van Google Ads die jou via een mobiele telefoon de prestaties laat bijhouden.
Hopelijk helpen deze tips jou om de online advertenties te laten renderen binnen de dynamische marktomstandigheden waaraan ze onderhevig zijn. Mocht je hier verder vragen over hebben, of heeft dit blog nieuwe vragen opgeroepen, schroom dan niet om contact met ons op te nemen!
Wil je iedere maand nieuwe informatie ontvangen over de ontwikkelingen op het gebied van online marketing? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!