Content creëren ten tijde van COVID-19

4 juni 2020

De afgelopen weken hebben veel bedrijven zich afgevraagd hoe en of ze überhaupt hun bedrijf moeten promoten ten tijde van de crisis. Het is logisch dat veel bedrijven zich dit afvragen, maar het korte antwoord op deze vraag is; ja natuurlijk moet je nog steeds je bedrijf promoten.

Wanneer je nu zou stoppen met je marketingactiviteiten heb je een veel zwakkere positie ten opzichte van je concurrenten zodra deze crisis voorbij is. Het is nu niet de juiste tijd om te stoppen met je marketingactiviteiten, je zou alleen meer doordacht en strategisch moeten nadenken over je uitingen. Een aantal bedrijven kan momenteel geen diensten aanbieden en/of producten verkopen, dus welke content creëer je dan?

 

Hoe creëer ik geschikte content tijdens deze crisis?

Bij het creëren van content is het erg belangrijk om rekening te houden met de situatie. Het wel belangrijk dat je als bedrijf niet onsympathiek overkomt. Het is misschien niet het juiste moment om ‘demand-driving’ content te maken, maar het is wel belangrijk om de relatie met klanten de onderhouden.

Mensen lijden aan een natuurlijk ‘optimism bias’, wat ervoor zorgt dat mensen niet aan de realiteit willen denken wanneer dit een vorm van angst opwekt. Daarom zouden bedrijven marketing moeten gebruiken als afleiding en niet het negatieve aspect van deze crisis moeten benadrukken. Uit onderzoek is gebleken dat mensen het helemaal niet erg vinden om marketing uitingen te zien tijdens deze crisis, maar het is wel van belang dat de uitingen bestaan uit informatie over hoe jouw merk bijdraagt aan ‘the new way of life’.

Houd in gedachten bij het maken van nieuwe content dat de content relevant en waardevol moet zijn. Je publiek zoekt inspiratie en wil daarnaast vermaakt worden. Probeer dit op een creatieve manier samen te laten komen. Tot slot is de ‘toon’ van het bericht ook erg belangrijk. Juist nu is de warmte van menselijk contact extra belangrijk, houd dit dus in gedachten.

Zorg ervoor dat jouw content in ieder geval een van deze aspecten bevat

5 andere redenen om content te blijven creëren

  1. Mensen brengen veel meer tijd door online
  2. Klanten zijn opzoek naar afleiding
  3. Content is een lange termijn investering
  4. Ook al genereer je minder conversies, content kan zorgen voor meer volgers
  5. Na de financiële crisis in 2008 is gebleken dat bedrijven die tijdens de crisis bleven investeren in hun merk, het snelst herstelden

Doordat veel mensen thuis zitten of thuis aan het werk zijn, hebben ze veel tijd om online door te brengen. Mensen zijn opzoek naar afleiding en zijn opzoek naar vermaak en interessante content wanneer ze verder weinig te doen hebben.

Hoe zou je hier als bedrijf op in kunnen spelen? Wanneer je bijvoorbeeld een bedrijf hebt dat kleding verkoopt, plaats dan een blog over hoe je op een effectieve manier je kast kan opruimen om ruimte te maken voor de nieuwe collectie. Het maakt niet uit welk type bedrijf je hebt, er zijn altijd manieren om mensen afleiding te bieden.

Brand loyalty

Door de economische instabiliteit en aankomende recessie, zijn mensen minder snel geneigd om aankopen te doen. Het komt dus niet als een verrassing dat er minder conversies plaatsvinden tijdens deze pandemie. Desondanks is het erg belangrijk om content te blijven creëren.

Het schrijven van blogs, berichten plaatsen op social media en het starten van campagnes is niet alleen bedoeld om meer inkomsten te genereren. Het gaat ook om het werven van volgers op verschillende platformen. Mensen volgen een bedrijf niet alleen voor het aanschaffen van producten of diensten, ze volgen bedrijven omdat ze zich met het bedrijf willen verbinden. Dus, maak gebruik van het feit dat mensen veel tijd online op diverse mediaplatforms doorbrengen. Zorg ervoor dat jouw bedrijf dit ook doet. Op deze manier kun je meer brand loyalty creëren, wat in de toekomst voor inkomsten kan zorgen.

Bedrijven die zich blijven focussen op het creëren van content tijdens deze crisis komen uiteindelijk beter uit deze strijd dan concurrenten die dit niet doen. Bij content marketing draait het om de lange termijn. Ook al staat de wereld even stil, je marketing uitingen hoeven dit niet te doen. 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

volg ons op