Eind 2020 introduceerde Microsoft een nieuw analysetool: Microsoft Clarity. Deze gratis tool biedt website eigenaren de mogelijkheid om screen recordings en heatmaps van website bezoeken te maken. Functies die we herkennen van applicaties zoals Hotjar.
Een groot voordeel ten opzichte van Hotjar is dat Clarity standaard van alle pagina’s heatmaps en recordings maakt. Op die manier heb je data vanaf de installatie en niet pas vanaf het moment dat je besluit op een specifieke pagina in te zoomen.
Zie jij soms door de bomen het bos niet meer en kun je niet altijd even makkelijk de weg vinden in de Google Tag Manager?
Don’t worry, deze handleiding helpt je een heel eind op weg!
Google PageSpeed Insights (PSI) is een welbesproken tool die je kunt gebruiken om de snelheid van je website te testen. Google heeft de tool flink geupdated, in dit blog zijn de grootste wijzigingen op een rij gezet.
Voor het uitvoeren van A/B tests zijn verschillende tools op de markt. Bekende tools zijn bijvoorbeeld VWO, Optimizely en sinds 2017 Google Optimize. In dit blog gaan we verder in op het gebruik van Google Optimize.
Het is je wellicht opgevallen dat websites zoals Booking.com of Coolblue continu in ontwikkeling zijn. Soms veranderen er kleine dingen, zoals een knopkleur, en soms grotere dingen zoals de aanduiding van een menuknop. Wanneer je op een van deze sites aan het browsen bent is de kans groot dat je in een zogenaamde A/B test terechtgekomen bent. Bij een A/B test worden twee of meer varianten van een pagina naast elkaar getest op een vooraf bepaalde hypothese. Door op basis van je resultaten steeds verder door te testen kan je ervoor zorgen dat je website zijn doel, zoals productverkopen of genereren van leads, steeds beter dient.
Update 15 november 2018: Google PageSpeed Insights heeft een grote update gehad! Benieuwd naar de veranderingen? In dit blog zijn de grootste wijzigingen op een rij gezet.
Wil je weten hoe je de laadtijd van jouw website verbetert? Dan ben je op de juiste plek. In deze uitgebreide gids leer je alles over de punten waarop Google PageSpeed Insights je website beoordeelt. Daarnaast geven we je voor elk punt concrete actiepunten om je website sneller te maken. Laten we beginnen!
Leestijd: 25 minuten
Heb je nu geen tijd om het blog te lezen? Download dan gratis het E-book!
Een 404 error is de meest voorkomende foutmelding die gebruikers op het internet tegenkomen. De 404 error is een status code die aangeeft dat je op een pagina bent gekomen die niet bestaat, terwijl de server wel is gevonden. Er zijn meerdere redenen dat gebruikers deze foutmelding te zien krijgen. De belangrijkste redenen:
Op de Google Security blog is een aankondiging verschenen over de duiding van onveilige websites. In de huidige situatie worden enkel pagina’s waarop om gegevens gevraagd wordt en niet zijn voorzien van een https verbinding gelabeld als onveilig. Denk hierbij aan contact- of inlogpagina’s. Vanaf Google Chrome versie 68, welke in juli zal verschijnen, zullen alle pagina’s die niet over https beschikken dit niet mis te verstane label krijgen.
Afgelopen 20 weken heb ik voor mijn studie Commerciële Economie aan de Hanze Hogeschool te Groningen stage gelopen bij Rocket Digital. Mijn stage bestond uit twee onderdelen: meewerken aan hele toffe klanten en het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek. In dit blog deel ik graag de uitkomsten en bevindingen van het klanttevredenheidsonderzoek.
Het leven van een blogger is een stuk leuker als hij weet dat zijn blogs gelezen worden. Met de basis configuratie van Google Analytics kan je niet zien of mensen je blog volledig hebben gelezen. Hier gaan we verandering in brengen door het scrollgedrag van je bezoekers te meten.
Het wordt al jaren voorspeld dat het internetgebruik van smartphones dat van desktop zou overstijgen. Voor vele websites is dit inmiddels al het geval. Onderstaande afbeelding is een willekeurig voorbeeld van een website waar het mobiele verkeer (oranje) dat van desktop (blauw) overstijgt.
Eind januari kondigde AdWords een nieuwe functionaliteit aan op haar Google+ pagina: Attribution Modeling. Standaard worden conversies toegekend aan de laatste klik, daar zoekers mogelijk een heel pad afleggen alvorens ze overgaan tot het doen van een aankoop. Is het reëel dat het laatste zoekwoord er met de credits vandoor gaat? Liggen er kansen om meer potentiële klanten te bereiken door het zoekwoord dat de ‘voorzet’ gegeven heeft ook mee te laten delen in de conversie?