Microsoft Clarity, de nieuwe standaard voor heatmaps en screen recordings?

21 januari 2021

Eind 2020 introduceerde Microsoft een nieuw analysetool: Microsoft Clarity. Deze gratis tool biedt website eigenaren de mogelijkheid om screen recordings en heatmaps van website bezoeken te maken. Functies die we herkennen van applicaties zoals Hotjar.

Een groot voordeel ten opzichte van Hotjar is dat Clarity standaard van alle pagina’s heatmaps en recordings maakt. Op die manier heb je data vanaf de installatie en niet pas vanaf het moment dat je besluit op een specifieke pagina in te zoomen.

Het Clarity dashboard

Het hoofdscherm van Microsoft Clarity biedt gelijk een mooi overzicht met wat er op de website gebeurd. Mooi aan dit dashboard is dat er gelijk een aantal pijnpunten uitgelicht worden waarbij je met een enkele muisklik bij de bijbehorende screen recordings kan komen.

Zo kan je gelijk inzoomen op sessies met loze klikken, rage clicks (woedende klikken klinkt toch niet zo lekker), sessies met javascript fouten en pagina’s die de bezoeker snel terugjagen naar de vorige pagina.

dead clicks en rage clicks
Nog best een aantal loze klikken in deze situatie, rage clicks komen gelukkig zelden voor.

Heatmaps maken met Clarity

Zoals genoemd hoef je na de installatie dus geen specifieke pagina’s in te stellen voor het maken van heatmaps. Deze worden automatisch aangemaakt voor al je pagina’s. Met behulp van heatmaps kan je verschillende zaken op je pagina inzichtelijk krijgen. Zo kan je zien hoeveel mensen hoever binnen een pagina scrollen. Bereikt een groot deel van de mensen het deel van de pagina met de waardevolle content niet? Dan kan je daarop inspelen.

Voor het bovenstaande blog over Google Optimize zijn de meeste mensen wel bereid naar de content te scrollen.

Hadden we op bovenstaande pagina bijvoorbeeld gezien dat een groot deel van de mensen uitstapt bij de afbeelding, dan hadden we blijkbaar duidelijker moeten maken dat het blog daaronder verder gaat.

Naast de scrolldiepte geven de heatmaps inzicht in het klikgedrag van gebruikers. Wordt er bijvoorbeeld veel geklikt op elementen die niet klikbaar zijn? Dan verwachten bezoekers daar mogelijk toch een interactiemogelijkheid. Een mooi voorbeeld is onze dienstenpagina.

Een klik heatmap met Microsoft Clarity

In bovenstaande situatie kan het gebeuren dat enkel de pijl linkt naar de trainingen pagina. In dat geval zouden we een hoop klikken hebben die niet de gewenste interactie opleveren. Het was voor de dienstenpagina dus een goede zet om de gehele blokken klikbaar te maken (wat reeds het geval is).

Screen recordings

De tweede belangrijke functie van Clarity zijn de screen recordings. In de basis is dit zoals we dat kennen van Hotjar. Er wordt een opname gemaakt van het gedrag van een gebruiker op de website waarbij in de tijdlijn zichtbaar is als iemand klikt of van pagina veranderd.

Een opname van een gebruiker die de blog over Google Optimize bekijkt.

Zoals eerder genoemd kan je vanuit het dashboard direct naar sessies toe springen die bepaalde kenmerken vertonen. Daardoor kan je eenvoudig inzoomen op de pagina’s waar deze problemen zich voordoen.
Ook als je al in de screen recordings zit is het nog mogelijk om op deze kenmerken, plus nog een hoop andere, te filteren.

Filtermogelijkheden bij screen recordings in Microsoft Clarity
Filtermogelijkheden bij screen recordings in Microsoft Clarity

Wat missen we nog in Clarity?

Clarity neemt niet alle functies over zoals je die in een pakket als Hotjar ziet. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om polls of surveys op je pagina te plaatsen. Toevoeging hiervan past ook niet echt binnen het huidige plaatje van Clarity.

Een functie die wel binnen de huidige opzet zou passen en een mooie aanvulling zou zijn, is een conversiefunnel. Dat zou de optie creëren om in te zoomen op sessies waar in een bepaalde fase van die funnel uitgestapt wordt.

Vervolgstappen

Met een analysepakket zoals Clarity kan je eenvoudig obstakels binnen je website vinden. De volgende stap is om deze obstakels voor je bezoekers weg te nemen. In sommige gevallen is de bron van het probleem erg duidelijk en kan je deze direct oplossen. In andere gevallen zullen uit het nieuwe inzicht hypotheses over de oorzaak ontstaan. In dat geval kan je de bedachte oplossing in een AB-test gieten.

Wil je aan de slag met het verbeteren van je website door Microsoft Clarity in te zetten? Overweeg dan de conversie optimalisatie door een bureau uit te laten voeren.

volg ons op