Customer Match via Google AdWords: focus op mobiel!

27 november 2015

Sinds afgelopen maand biedt Google AdWords een nieuwe mogelijkheid om advertenties te targeten: Customer Match. Wat is het, hoe werkt en wat kun je ermee?

Customer Match: wat is het?

Via customer match kan een doelgroep worden bereikt via emailadressen. Zodra de persoon van het emailadres is ingelogd bij een service van Google, dan wordt deze ‘herkend’ en kan deze worden getarget. De advertenties kunnen worden getoond via de zoekmachine, Gmail en YouTube.

Het inzetten van Customer Match lijkt veel op retargeting. Interessant verschil met retargeting: cookies verwijderen heeft geen invloed op het bereik!

Hoe groot is het bereik?

Nou, dat is behoorlijk groot! Google heeft immers een serie populaire producten waarmee een groot netwerk wordt gevormd. Denk aan o.a. Gmail, YouTube, Chrome, Android en een zoekmachine. Het merendeel van de mobiele gebruikers is bewust of onbewust ingelogd bij Google.

Focus op mobiel!

Via mobiel is nagenoeg het gehele emailbestand bereikbaar. Het bereik via Android is zeer groot: elk nieuw apparaat met Android moet immers worden geactiveerd met een Google account. Na het activeren is dit emailadres automatisch ingelogd bij Google en kan deze persoon worden getarget. Het marktaandeel van Android bedraagt zo’n 65% in Nederland! Ook op iOS is Google goed aanwezig. Wie kijkt geen video’s op YouTube?

Bij het inzetten van Customer Match adviseren wij een strategie mobile first!

Waarvoor zet je het in?

Er zijn volop mogelijkheden. Per doelgroep moet worden bepaald hoe deze het beste kan worden benaderd. Denk aan:

Het succes valt of staat met de kwaliteit van het emailbestand. Hoe specifieker deze lijst, hoe gerichter een campagne kan worden ingezet, hoe groter de kans dat doelen worden behaald.

Combineren

De lijst(en) met emailadressen wordt als segment ingezet onder doelgroepen. Dit segment kan vervolgens binnen een campagne worden gecombineerd met andere doelgroepen, zoals retargeting segmenten. Dit biedt diverse mogelijkheden om een creatieve targeting in te zetten.

Hoe stel ik Customer Match in?

Het instellen binnen Google AdWords is relatief eenvoudig. De te ondernemen stappen:

Stap 1: Zorg voor een kwalitatief goed emailbestand bestandsformaat .csv .

Stap 2: Ga binnen Google AdWords naar “doelgroepen” onder het tab “gedeelde bibliotheek”.

Stap 3: Kies bij nieuwe doelgroep “e-mails van klanten”.

Stap 4: Upload het emailbestand & bepaal de gewenste segmenten.

Stap 5: Bepaal een geniale (mobiele) strategie en activeer de campagne!

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op