De concurrentiestatistieken: pak die vertoningen!

22 januari 2015

Zijn jouw advertenties bij relevante zoekwoorden niet altijd zichtbaar? Dat is vast niet de bedoeling! Binnen Google AdWords kun je via de concurrentiestatistieken eenvoudig bijhouden wat het vertoningspercentage van je advertenties is. De concurrentiestatistieken zijn al sinds 2012 beschikbaar, maar maak je hier ook gebruik van? Een duik in de statistieken is zeker de moeite waard. De beschikbare data kunnen je helpen je campagnes te verbeteren!

Welk deel van de vertoningen is van mij?

Op campagne, advertentiegroep of zoekwoordniveau wil je als adverteerder graag weten welk deel van alle advertentievertoningen aan jou toebehoort.

Stel dat je de eigenaar bent van een pizzeria die ook pizza bezorgt. Je wilt bij zoekwoorden als ‘pizza bestellen’ hoe dan ook worden vertoond in de zoekresultaten. Dit geldt echter ook voor andere pizzeria’s in de buurt. Worden jouw advertenties aan hongerige zoekers vertoond? Of gaan de bestellingen aan je neus voorbij, omdat je concurrenten meer vertoningen pakken?

De concurrentiestatistieken bieden uitkomst!

Door het bijhouden van de concurrentiestatistieken zie je hoe vaak jouw advertenties worden vertoond en of jij meedoet aan de race om die pizzabestelling binnen te halen.

Er zijn diverse concurrentiestatistieken beschikbaar. Een overzicht.

1. Het vertoningsaandeel voor zoeken:

Wanneer je deze statistiek selecteert, zie je hoe vaak je in de zoekresultaten verschijnt op de momenten dat jouw zoekwoord(en) meedoen met de veiling. Het aandeel wordt berekend door het percentage vertoningen dat je hebt ontvangen, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor je in aanmerking kwam. Onder andere je biedingen, targeting-instellingen en kwaliteitsscore bepalen of je in aanmerking komt.

2. Het vertoningsaandeel voor exacte zoekwoorden:

Je ziet enkel het vertoningsaandeel voor exacte zoekwoorden weergegeven.

3. Het verloren aandeel door een beperkt budget:

Je ziet in één oogopslag het percentage van de tijd dat je vertoningen hebt gemist vanwege een beperkt budget. Deze data zijn alleen op campagneniveau beschikbaar.

4. Het verloren vertoningsaandeel vanwege een slechte advertentiepositie:

Dit geeft het percentage van de tijd weer dat je vertoningen hebt gemist vanwege een te lage advertentiepositie.

Met uitzondering van het vertoningsaandeel voor exacte zoekwoorden, zijn bovenstaande statistieken ook beschikbaar voor campagnes in het Display Netwerk.

Meer vertoningen, meer bestellingen

Het vertoningsaandeel biedt een handvat voor het optimaliseren van je campagnes met als doel het vergroten van het aantal relevante bezoekers. Om bij de pizzeria te blijven: meer pizza’s bij klanten bezorgen!

Vertoningsaandeel verloren door een beperkt budget:

Wanneer je bij de campagne ‘Bestellingen’ slechts een vertoningsaandeel hebt van 60% door een beperkt budget, dan kun je verschillende dingen doen:

Minder vertoningen door een lage advertentiepositie:

In het geval dat het verloren vertoningsaandeel vanwege een slechte advertentiepositie erg groot is, zijn er de volgende opties om je ranking te verbeteren:

Aan de slag!

De concurrentiestatistieken zijn eenvoudig toe te voegen aan je Google Ads tabel met statistieken.

Ga naar Kolommen en klik op Kolommen aanpassen.

Kolommen aanpassen

Selecteer vervolgens de concurrentiestatistieken en voeg de kolommen naar wens toe aan de tabel in Ads.

Kolom Concurrentiestatistieken

Kortom: het is aan te bevelen je eens in de concurrentiestatistieken te verdiepen, zodat je in de toekomst geen relevante vertoningen mist en enkel de ovens van je concurrenten overuren draaien!

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op