AdWords geautomatiseerde regels

21 juli 2014

Doorlopend je CPC-biedingen optimaliseren op basis van zelfgekozen criteria? Het kan met geautomatiseerde regels van Google AdWords. Het blijkt een krachtige mix tussen menselijk inzicht en techniek. In dit artikel het hoe, wat en waarom van geautomatiseerde regels.

Hoe werkt het?

In de AdWords interface is via de button ‘Automatiseren’ een breed scala aan opties te vinden om toekomstige acties te automatiseren. Eén van deze opties is Standaard max. CPC voor advertentiegroep wijzigen wanneer. Binnen deze optie is het mogelijk om CPC-biedingen te laten wijzigen op basis van zelfgekozen frequentie en criteria.

Button Automatiseren

Doorlopende optimalisaties

De frequentie en volledigheid van handmatige optimalisaties is niet zelden afhankelijk van de tijd en focus van de betreffende Campagne Manager. Door eenmalig een gedegen biedstrategie uit te denken en deze door middel van automatische regels structureel ten uitvoer te brengen bewerkstellig je frequente en volledige optimalisaties.

Voorbeeld

In onderstaande automatische regel worden de CPC-biedingen van alle actieve advertentiegroepen met 20% verhoogd wanneer:

Automatische regels

In bovenstaand filter wordt actie ondernomen binnen alle goedlopende advertentiegroepen. Uiteraard is een soortgelijke automatische regel aan te maken voor advertentiegroepen die niet of slecht renderen, waarbij de CPC-biedingen automatisch worden verlaagd.

Direct anticiperen

Naast bovenstaand voorbeeld zijn er tal van biedstrategieën denkbaar. Zo hebben we een opdrachtgever in een zeer competitieve branche die te allen tijde een nr. 1 positie wil innemen, zo lang de CPC niet boven de 8 euro komt. Concurrenten zijn frequent aan het experimenteren om de nr. 1 positie over te nemen. Door middel van automatische regels wordt direct, op dagelijkse basis, geanticipeerd op de resultaten en acties van concurrenten.

Tot slot

De kracht van automatische regels is in onze optiek de combinatie tussen menselijk inzicht en techniek. Het succes is afhankelijk van een gedegen implementatie. Het advies: test verschillende regels, blijf de resultaten monitoren en profiteer van de structurele optimalisaties. Meer weten? Neem gerust contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar pieter@rocketdigital.nl.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op