Dynamische remarketing voor dienstverlenende bedrijven

29 januari 2016

Dynamische remarketing is niets nieuws en de meeste e-commerce bedrijven zien het als een waardevolle toevoeging aan de marketingmix. Dat dynamische remarketing ook beschikbaar is voor dienstverlenende bedrijven zal lang niet bij iedereen bekend zijn. In deze blog leg ik uit hoe je aan de slag kan gaan met dynamische remarketing voor dienstverlenende websites.

Dynamische Remarketing: wat is het?

Dynamische remarketing is een veelgebruikte methode binnen de detailhandel en voor de meeste adverteerders een bekend begrip. Voor wie niet bekend is met dynamische remarketing; het heeft veel overeenkomsten met traditionele remarketing. Traditionele remarketing stelt adverteerders in staat om mensen te bereiken die de website eerder hebben bezocht, of de mobiele app eerder hebben gebruikt.

Het verschil met traditionele remarketing is dat dynamische remarketing adverteerders de mogelijkheid geeft om bezoekers advertenties te laten zien met producten en diensten die ze eerder hebben bekeken op de website.

Wat heb je nodig?

Dynamische remarketing bestaat uit drie losse onderdelen die met elkaar samenwerken: een servicefeed, tag met aangepaste parameters en een goed ingestelde dynamische remarketing campagne.

Servicefeed

Een servicefeed is een bestand met daarin alle services, samen met details over elk item (unieke ID, prijs, afbeelding, etc.). De feed voorziet Adwords van de juiste gegevens om in de dynamische advertenties te plaatsen. Dienstverlenende bedrijven kunnen de feed uploaden in de Gedeelde Bibliotheek in het gedeelte ‘Bedrijfsgegevens’.

Dynamische remarketing feed uploaden

Gezien het dynamische karakter van de interface en werkwijze van Google, zal ik niet in detail ingaan op alle stappen voor het maken van een feed en de feedspecificaties. Om je op weg te helpen vind je hier uitgebreide informatie over het maken van een feed en de feedspecificaties voor elk type bedrijf: Helpcentrum voor AdWords.

Belangrijk om te weten over servicefeeds:

Tag met aangepaste parameters

Net als bij een traditionele remarketing campagne dien je een remarketing tag te plaatsen op de website. De dynamische remarketing tag bevat aangepaste parameters die gegevens verzamelen over de diensten, zoals de ID’s van diensten die mensen op uw website hebben bekeken, de typen pagina’s die ze hebben bekeken (zoals: home, dienstenpagina, winkelwagenpagina, categoriepagina, etc.) en de totale waarde van items.

De Adwords remarketing tag is te vinden in de Gedeelde Bibliotheek in het gedeelte ‘Doelgroepen’. Hieronder een voorbeeld van de dynamische remarketing tag van een luchtvaartmaatschappij:

dynamische-remarketing-tag-vluchten
De aangepaste parameters kunnen zowel aan de Google Analytics tag als aan de Google Adwords remarketing tag worden toegevoegd. Afhankelijk van de implementatie is het belangrijk dat de tag op elke pagina van de website is geplaatst, vlak voor de tag </body>.

Lees hier een handleiding over het implementeren van de dynamische remarketing tag via Google Tag Manager.

Dynamische remarketing campagne maken

Maak in Adwords een campagne aan met het campagnetype ‘Alleen Display Netwerk’. Kies vervolgens het marketingdoel dat het beste aansluit bij het beoogde doel van de campagne. Adwords toont automatisch de bijbehorende functies die het beste aansluiten bij het gekozen doel.

Belangrijk voor elke dynamische remarketing campagne is dat je onder ‘Instellingen voor dynamische advertenties’ aanvinkt dat je dynamische advertenties wilt gebruiken.

Vervolgens selecteer je de bijbehorende feed:

dynamische-remarketing-campagne-instellen

Wanneer je de campagne-instellingen naar wens hebt ingesteld en een advertentiegroep hebt gemaakt, kan je aan de slag gaan met het maken van dynamische advertenties. Gebruik hiervoor de Advertentiegalerij van Google Adwords:

dynamische-advertentie-galerij-2

Succes met het opzetten van een dynamische remarketing campagne! Vragen? Stel ze hieronder.

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op