Dynamische remarketing voor dienstverlenende bedrijven
29 januari 2016
Dynamische remarketing is niets nieuws en de meeste e-commerce bedrijven zien het als een waardevolle toevoeging aan de marketingmix. Dat dynamische remarketing ook beschikbaar is voor dienstverlenende bedrijven zal lang niet bij iedereen bekend zijn. In deze blog leg ik uit hoe je aan de slag kan gaan met dynamische remarketing voor dienstverlenende websites.
Dynamische Remarketing: wat is het?
Dynamische remarketing is een veelgebruikte methode binnen de detailhandel en voor de meeste adverteerders een bekend begrip. Voor wie niet bekend is met dynamische remarketing; het heeft veel overeenkomsten met traditionele remarketing. Traditionele remarketing stelt adverteerders in staat om mensen te bereiken die de website eerder hebben bezocht, of de mobiele app eerder hebben gebruikt.
Het verschil met traditionele remarketing is dat dynamische remarketing adverteerders de mogelijkheid geeft om bezoekers advertenties te laten zien met producten en diensten die ze eerder hebben bekeken op de website.
Wat heb je nodig?
Dynamische remarketing bestaat uit drie losse onderdelen die met elkaar samenwerken: een servicefeed, tag met aangepaste parameters en een goed ingestelde dynamische remarketing campagne.
Servicefeed
Een servicefeed is een bestand met daarin alle services, samen met details over elk item (unieke ID, prijs, afbeelding, etc.). De feed voorziet Adwords van de juiste gegevens om in de dynamische advertenties te plaatsen. Dienstverlenende bedrijven kunnen de feed uploaden in de Gedeelde Bibliotheek in het gedeelte ‘Bedrijfsgegevens’.
Gezien het dynamische karakter van de interface en werkwijze van Google, zal ik niet in detail ingaan op alle stappen voor het maken van een feed en de feedspecificaties. Om je op weg te helpen vind je hier uitgebreide informatie over het maken van een feed en de feedspecificaties voor elk type bedrijf: Helpcentrum voor AdWords.
Belangrijk om te weten over servicefeeds:
Een servicefeed heeft een van de volgende bestandstypen: .csv, .tsv, .xls of xlsx.
Zorg dat de feed alle vereiste kenmerken bevat voor het type bedrijf waarvoor je de feed bouwt. Tip: download een feedsjabloon voor jouw type bedrijf.
De rijen bevatten de diensten. De kolommen bevatten de kenmerken voor elke dienst, zoals afbeeldingen of prijzen.
Tag met aangepaste parameters
Net als bij een traditionele remarketing campagne dien je een remarketing tag te plaatsen op de website. De dynamische remarketing tag bevat aangepaste parameters die gegevens verzamelen over de diensten, zoals de ID’s van diensten die mensen op uw website hebben bekeken, de typen pagina’s die ze hebben bekeken (zoals: home, dienstenpagina, winkelwagenpagina, categoriepagina, etc.) en de totale waarde van items.
De Adwords remarketing tag is te vinden in de Gedeelde Bibliotheek in het gedeelte ‘Doelgroepen’. Hieronder een voorbeeld van de dynamische remarketing tag van een luchtvaartmaatschappij:
Wanneer je de campagne-instellingen naar wens hebt ingesteld en een advertentiegroep hebt gemaakt, kan je aan de slag gaan met het maken van dynamische advertenties. Gebruik hiervoor de Advertentiegalerij van Google Adwords:
Succes met het opzetten van een dynamische remarketing campagne! Vragen? Stel ze hieronder.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!