Enhanced Conversions van Google Ads: Dit moet je weten.

29 november 2022

Enhanced Conversions is een tijdje geleden uitgerold binnen Google Ads. Wellicht heb je dit voorbij zien komen in het tabblad Aanbevelingen en ben je nu op zoek gegaan wat je hier toch mee moet. Well, look no further! We vertellen je er graag meer over.

Wat is Enhanced Conversions?

Enhanced Conversions, ofwel “Verbeterde Conversies” is een feature binnen Google Ads die de nauwkeurigheid van je conversiemeting kan verbeteren. Het doel hiervan is dat (vooral automatische) biedstrategieën effectiever worden.

Goed om te weten: Enhanced Conversions is dus een toevoeging aan je bestaande conversiemeting. Deze optie is alléén beschikbaar voor accounts die gebruik maken van de Google Ads Conversie-tracking, niet voor geïmporteerde Google Analytics conversies.

Concreet zul je, zodra een conversie doorschiet naar Google Ads, extra data meesturen. Het gaat daarbij om gegevens zoals e-mailadres, telefoonnummer, postcode, land, voornaam en achternaam. Welke gegevens je verstuurt is natuurlijk aan jou, met alleen e-mailadressen hebben wij ook prima resultaten gezien! Maar, hoe meer gegevens je meestuurt, hoe groter de kans dat deze feature impact maakt op jouw biedstrategieën. Daarbij rijst misschien direct de vraag op: persoonsgegevens versturen, dat is toch niet privacy-vriendelijk?

Privacy

Het is goed om te weten dat gegevens die je opstuurt, worden gehasht. Dat houdt in dat ze via een protocol worden geanonimiseerd, voordat ze naar Google worden gestuurd. Google koppelt vervolgens deze hash-gegevens aan bekende gebruikersgegevens, mits beschikbaar. Doordat gegevens worden gehasht, en dus niet kunnen worden ingezien door Google, is deze methode in principe privacy-vriendelijk.

Voordelen van Enhanced Conversions

Er zijn twee varianten:

  1. Enhanced Conversions voor web;
  2. Enhanced Conversions voor leads.

We vertellen wat over beide varianten, onderin de pagina tref je documentatie om alles voor jouw website in te richten. Natuurlijk willen we graag dat je alles weet en leest, maar laten we realistisch zijn: lees vooral de onderdelen die voor jou van belang zijn. Allereerst vertellen we je graag meer over onze ervaring en de prestaties binnen accounts waar we Enhanced Conversions hebben ingesteld.

Onze ervaring

Uiteraard hadden we dit blog al maanden geleden kunnen schrijven. Maar als je ons kent, dan weet je dat we waarde hechten aan getoetste kennis. Niet zomaar roepen, eerst testen.

We geven je een voorbeeld van twee klanten waarvoor we Enhanced Conversions hebben ingesteld, binnen dezelfde maand. De resultaten daarvan zijn als volgt:

Klant 1

1) Upload klantenmatchlijst: tijdelijke verhoging in ROAS, stabiele verhoging conversievolume.

2) Storing, trackingproblemen met forse invloed op conversievolume en ROAS.

3) Installatie Enhanced Conversions: langdurig verhoogd conversievolume (tot op heden +28%). De ROAS is nog niet helemaal op het oude niveau, sinds de trackingproblematiek: deze ligt nog 3% onder de periode van voor de installatie van Enhanced Conversions.

Klant 2

1) Einde hoogseizoen voor deze klant. Normaliter lopen conversies vanaf dit moment terug, tot aan het voorjaar.

2) Installatie Enhanced Conversions.

De ROAS voor deze klant ging tijdelijk enorm omhoog, wederom door de upload van een klantenmatchlijst. Daarna zagen we een stabilisering van de ROAS en een stijging in het conversievolume van 5%. Dat lijkt weinig, maar is ten opzichte van vorig jaar een aanzienlijke verbetering (afgelopen jaren liepen de conversies terug in deze periode; het hoogseizoen is namelijk afgelopen voor deze klant).

Samenvattend: voor twee volledig verschillende klanten, zien we interessante ontwikkelingen. In beide gevallen een positieve trend. Hiervan zijn veel meer voorbeelden te geven, maar met deze twee geven we je vast een beeld van wat je kunt verwachten.

Enhanced Conversions voor web

Enhanced Conversions voor web is de door ons meest toegepaste versie. Deze versie is relevant voor adverteerders die aankopen en gebeurtenissen bijhouden, die plaatsvinden op een website. Denk aan e-commerce, maar ook downloads of andere gebeurtenissen die je bijhoudt en waaraan je waarde hecht. Het doel is verbetering van online conversies. Het proces ziet er als volgt uit:

Wat heb je nodig?

Enhanced Conversions voor Leads

Dit is relevant voor adverteerders die verkopen buiten een website willen bijhouden, die afkomstig zijn van een websitelead. Denk aan telefoontjes en mails. Het doel is verbetering van offline conversies die uit websiteleads komen. Het proces ziet er als volgt uit:

Het onderdeel Enhanced Conversions wordt hier dus ingesteld voor stap 2. Deze methode is een alternatief voor de standaardversie van offline conversies importeren met een GCLID en heeft een aantal voordelen:

Door Enhanced Conversions voor web in te stellen, i.p.v. de standaardversie van offline conversies importeren, hoef je geen GCLID’s te gebruiken. Je kunt alles instellen via Google Ads en via de Google-tag of Tagmanager.

Enhanced Conversions instellen

Er zijn 3 manieren om Enhanced Conversions te installeren. Welke je gebruikt, hangt af van de manier waarop je op dit moment je conversies meet.

  1. Google Tagmanager;
  2. De Google-Tag;
  3. Google Ads API.

Omdat de derde optie aanzienlijk ingewikkelder is (vermoedelijk heb je een webbouwer nodig), laten we deze vandaag buiten beschouwing. Mocht je geïnteresseerd zijn, dan kun je hier de documentatie van Google vinden.

Enhanced Conversions activeren in Google Ads

Voordat je begint met instellen via één van de bovenstaande opties, moet je eerst de feature activeren binnen Google Ads. Dit doe je via Tools & Instellingen > Conversies. Klik vervolgens op de conversie waarvoor je dit wil instellen. Hier zie je een onderdeel dat “Verbeterde conversies” heet. Zodra je deze hebt opengeklapt, kun je de functie activeren door deze aan te vinken:

Tot slot moet je de servicevoorwaarden accepteren en de methode aanklikken die je wil gebruiken (Google-tag / Tagmanager of API). Klik op “Volgende” en voer de URL van je homepagina in.

Google Ads geeft vervolgens de methode aan die nodig is om Enhanced Conversions in te stellen. Mocht je de Google Tagmanager gebruiken, dan krijg je hier de optie om direct door te gaan naar de Google Tagmanager interface.

Enhanced Conversions instellen via de Google Tagmanager

Enhanced Conversions voor web

Video-instructie: https://youtu.be/vUNLL5MFLgg

De uitgeschreven installatie, inclusief veel voorkomende vragen/fouten, tref je hier.

Enhanced Conversions voor leads

De uitgeschreven installatie, inclusief veel voorkomende vragen/fouten, tref je hier.

Enhanced Conversions instellen via de Google-tag

Enhanced Conversions voor web

Video-instructie: https://youtu.be/AbBqCVgXUbU

De uitgeschreven installatie, inclusief veel voorkomende vragen/fouten, tref je hier.

Enhanced Conversions voor leads

De uitgeschreven installatie, inclusief veel voorkomende vragen/fouten, tref je hier.

Enthousiast geworden over de mogelijkheden van Enhanced Conversions?

Neem dan gerust contact met ons op en wij gaan graag met je in gesprek. Dit kan via onderstaand contactformulier of via 050 700 1535.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op