Excelleren met extensies – Deel 2

13 mei 2016

In deel 1 van het blog Excelleren met extensies hebben we besproken wat advertentie-extensies zijn, hoe ze werken en waarom ze zo belangrijk zijn. In deel 2 van dit blog gaan we dieper in op de verschillende soorten advertentie-extensies en hoe je deze zo effectief mogelijk inzet. Om de informatie enigszins behapbaar te houden laten we de automatisch gegenereerde extensie in dit blog buiten beschouwing.

Sitelink extensies


De meest voorkomende variant zijn de sitelink extensies. Door middel van sitelinks kun je onder de advertentie links naar specifieke pagina’s opnemen. Als het goed is sluit je landingspagina al goed aan op de advertentie, toch kun je een potentiële bezoeker op een nog relevantere (diepere) pagina laten landen met sitelink extensies.

Voorbeeld: Stel dat je een website in sportartikelen hebt en je verkoopt voetbalschoenen. Als landingspagina heb je de categoriepagina ‘voetbalschoenen’ ingesteld. Door middel van sitelink extensies kan je een potentiële bezoeker nóg relevanter laten landen door sitelink extensies met ‘Nike voetbalschoenen’, ‘Adidas voetbalschoenen’ etc. toe te voegen. Naast het gebruikersgemak verhoog je hiermee ook de kans op conversie!

Sitelinks

Tip: Voeg ook de sitelinkbeschrijving toe. Hiermee kan je een potentiële bezoeker duidelijk maken wat ze kunnen verwachten als ze op een sitelink klikken. Sitelinkbeschrijvingen worden alleen getoond als je Ad Rank hoog genoeg is.

Highlight-extensies


Highlight-extensies biedt de adverteerder de mogelijkheid om extra tekst toe te voegen aan de advertentie. Hiermee kun je een potentiële bezoeker al voor een eventuele klik informatie geven over je website, bedrijf, services of producten. Highlight-extensies zijn bij uitstek geschikt om de unique selling points van je bedrijf of webshop weer te geven. Denk hierbij aan ‘gratis verzending’ of ’24/7 support’.

Highlights

Tip: Je kunt highlight-extensies ook gebruiken om de belangrijkste boodschap van je advertentie te ondersteunen.

Locatie-extensies

Door middel van een locatie-extensie kun je je bedrijfsadres en aanvullende informatie zoals openingstijden en recensies tonen in de AdWords advertentie. Bij een klik op de locatie-extensie opent Google Maps en wordt er een speld geplaatst op de kaart. Op mobiele apparaten kunnen locatie-extensies ook knoppen bevatten waarmee potentiële klanten kunnen bellen of een routebeschrijving naar je bedrijf kunnen instellen. Locatie-extensies zijn per definitie geschikt om gebruikers aan te moedigen je winkel persoonlijk te komen bezoeken.

locatie extensie

De bedrijfsadressen kun je beheren via Google Mijn Bedrijf. Door dit account te linken met AdWords kun je vervolgens locatie-extensies instellen. Het is overigens mogelijk om meerdere locaties toe te voegen. Google zal in dat geval de dichtstbijzijnde vestiging tonen in de AdWords advertentie.

Oproepextensies


Met een oproepextensie kan je als adverteerder je telefoonnummer weergeven in je AdWords advertentie. Hiermee vergroot je niet alleen je advertentie-omvang, het straalt ook een bepaalde mate van vertrouwen uit. Zeker wanneer je met je AdWords campagne aanstuurt op telefonische leads is een oproep-extensies de manier om het aantal telefoontjes te stimuleren.

Als online marketeer mogen we ook zeker de impact van mobiele apparaten niet onderschatten. Cross-device conversies meten is niet voor niets een hot-topic momenteel. Een oproep-extensie wordt op mobiele apparaten weergegeven door middel van een belknop. Bij een klik wordt een gebruiker doorgestuurd naar het oproepscherm van zijn of haar telefoon. Super handig, men kan je dus gemakkelijk bellen wanneer ze bijvoorbeeld onderweg zijn!

Oproepextensie

Tip: Onder ”Geavanceerd” kun je je telefoonummer plannen, deze wordt dan enkel weergegeven als het bedrijf daadwerkelijk telefonisch bereikbaar is.

App-extensies

Heeft je website/webshop een mobiele app? Voeg dan een app-extensie toe aan je AdWords advertentie! Met een app-extensie kun je een mobiele- of tablet-app promoten door deze onder de advertentie weer te geven. Bij een klik op de link wordt de gebruiker doorgestuurd naar de Appstore of Google Play Store.

app extensie

Recensie-extensies


Één weinig gebruikte extensie is de recensie-extensie, niet te verwarren met de automatisch gegenereerde verkopersbeoordelingen. Met een recensie-extensie kun je positieve recensie van derden uitlichten in je AdWords advertentie door middel van een citaat. Dit citaat moet zich richten op je bedrijf als geheel, en afkomstig zijn uit een individuele persoonlijke beoordeling. Zelf een recensie-extensie toevoegen? Lees dan de beleidsregels omtrent recensie-extensies door!

recensie extensie

Tip: Je mag zowel een exact of anders verwoord citaat gebruiken.

Extensie voor website-informatie


De meest recente toevoeging op het gebied van AdWords extensies is de extensie voor website-informatie. Door middel van een extensie voor website-informatie kun je aanvullende informatie over jouw producten, diensten of services in de AdWords advertentie weergeven. Een potentiële bezoeker krijgt hierdoor een beter beeld van wat hij/zij kan verwachten wat je advertentierelevantie ten goed komt.

extensie website-informatie

Bij het aanmaken van een extensie voor website-informatie kies je als eerste de koptekst die het beste past bij de informatie die je wilt weergeven. Vervolgens vul je de waarden in die je wilt tonen. Extensies voor website-informatie kunnen complementair getoond worden ten opzichte van highlight-extensies. Zorg er dus voor dat ze elkaar niet overlappen, maar elkaar juist aanvullen. Highlight-extensies zijn meer geschikt om de USP’s van je website/webshop te benadrukken, extensies voor website-informatie zet je in om kenmerken van producten, diensten of services uit te lichten.

Extensie voor website-informatie

Tip: We hebben al meerdere keren twee extensies voor website-informatie in één advertentie voorbij zien komen. Het kan dus lonen om meerdere varianten toe te voegen!

Hopelijk heb je via dit tweeluik voldoende handvatten om advertentie-extensies optimaal te gaan benutten. Mocht je ondersteuning nodig hebben, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Gerelateerde berichten

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

Adwords scripts 2018

5 Google Ads scripts die je in 2020 gebruikt moet hebben

De vijf Google Ads scripts die je moet proberen Heatmaps Bodaanpassing per uur van de dag Getallen vanaf bestemmingspagina’s in je advertentie gebruiken Automatiseren uitsluitingen […]

volg ons op