Facebook retargeting | Dynamische productadvertenties opzetten in 4 stappen
14 juli 2016
Met dynamische productadvertenties kun je de bezoekers van je website op Facebook retargeten. Dynamische productadvertenties (ook bekend als Facebook Dynamic Product Ads) maakt het mogelijk om relevante advertenties te tonen aan mensen die je website of app hebben bezocht, of aan mensen die iets bij je hebben gekocht. Hoewel deze campagnevorm al enige tijd beschikbaar is, wordt er nog weinig gebruik van gemaakt. Zelf geen idee waar je moet beginnen? In vier stappen laat ik zien hoe eenvoudig het is om te starten met dynamische productadvertenties.
Stap 1: Zorg dat je een Bedrijfsmanager account hebt
De eerste en meest eenvoudige stap is het aanmaken van een Facebook Bedrijfsmanager account. Een Bedrijfsmanager account is een gratis middel om meerdere advertentieaccounts, pagina’s, apps en de personen die eraan werken in één tool te beheren.
Stap 2: Maak en upload een productcatalogus
De volgende stap is het aanmaken en uploaden van een productcatalogus. Een productcatalogus is een bestand (csv, tsv of xml) met een lijst van alle producten en een aantal belangrijke productkenmerken. Facebook kent een aantal vereiste en optionele kenmerken. Vereist is dat elke regel van de productcatalogus een beschrijving van het product bevat, inclusief de product-ID, titel, prijs, landingspagina-URL, afbeeldings-URL, beschikbaarheid, conditie, titel en de gtin. In plaats van gtin kan je ook kiezen voor de mpn of het merk van het product.
Wanneer de productcatalogus gereed is, upload je het bestand naar Facebook. Log in op business.facebook.com en selecteer onder Bedrijfsmanager de optie Productcatalogi. Daar klik je op Nieuwe productcatalogus toevoegen en doorloop je de stappen.
Stap 3: Configureer en plaats de Facebook pixel
De Facebook pixel houdt bij welke acties bezoekers uitvoeren op je website; welke producten ze hebben bekeken, toegevoegd aan hun winkelwagen of gekocht. De producten waar een interactie mee is geweest wordt gematcht met de producten in je productcatalogus om mensen zo relevant mogelijke advertenties te laten zien.
De Facebook pixelcode is te vinden in je advertentieaccount onder Middelen > Pixels. Aan de pixelcode moeten enkele regels worden toegevoegd, zodat de drie vereiste gebeurtenissen worden gemeten:
ViewContent – Welke producten worden bekeken.
AddToCart – Welke producten zijn toegevoegd aan de winkelwagen.
Purchase – Welke producten zijn gekocht.
Op deze pagina in de developer gids van Facebook wordt uitgelegd welke regels toegevoegd moeten worden aan de pixelcode. Zorg dat een developer de code aan de hand van deze gids aanpast, zodat de vereiste gebeurtenissen goed worden gemeten.
Met behulp van de Chrome extensie Facebook Pixel-helper kun je controleren of de gebeurtenissen en de juiste product-id’s worden gemeten.
Stap 4: Start je campagne
Nu de pixel is geplaatst en de gebeurtenissen worden gemeten, kun je de campagne inrichten. Maak een nieuwe campagne aan en kies voor de marketingdoelstelling Een productcatalogus promoten. Bepaal vervolgens je targeting in de advertentieset van de campagne: selecteer een productcatalogus, bepaal welke doelgroep de advertenties mag zien, geef aan waar de advertenties moeten worden weergegeven en stel een budget en een planning in.
De laatste stap voordat je campagne live gaat is het maken van een dynamische advertentie template. Hiervoor kies je tussen een advertentie met één afbeelding of een advertentie met meerdere afbeeldingen in een carrousel.
Voorbeeld: advertentie met meerdere afbeeldingen in een carrousel
Met het uitvoeren van deze vier stappen ben je klaar om te starten met dynamische remarketing op Facebook en je meest waardevolle bezoekers te targeten met relevante en actuele advertenties. Hieronder nog enkele tips:
Bepaal je toeschrijvingsmodel. Heeft de campagne een CPA, ROI of ERS doelstelling? Hou er rekening mee dat het toeschrijvingsmodel van Facebook standaard is ingesteld op 1 dag na het bekijken van de advertentie en 28 dagen na het klikken op de advertentie. Wanneer dit niet de meest ideale toeschrijving is voor je campagne, heb je de mogelijkheid om het model aan te passen.
Zorg dat de afbeeldingen een formaat hebben van 600 x 600 pixels. Alle andere formaten hebben het risico dat ze niet volledig in de advertentie worden weergegeven.
Hulp nodig bij het instellen van dynamische productadvertenties of meer weten van deze vorm van retargeting? Neem gerust contact op via erik@rocketdigital.nl.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!