De laatste tijd is de SEA-marketeer flink verwend met nieuwe opties binnen Google AdWords. Wat te denken van ‘’Customer Match’’ en de lokale voorraadadvertenties? Ook op social advertising gebied staan de ontwikkelingen niet stil. Nog niet zo lang geleden heeft facebook een nieuw type advertentie gelanceerd; Lead Ads voor mobiele apparaten.
Facebook Lead Ads; wat en waarom?
Zoals de naam al doet vermoeden zijn Lead Ads advertenties die als doel hebben leads te genereren. Voorheen maakte je hiervoor een reguliere Facebook advertentie waarmee je verkeer doorstuurde naar de website. Eenmaal op de website kon men de benodigde gegevens, zoals naam en telefoonnummer, achterlaten. Deze methode is echter niet optimaal.
Door een mobiele bezoeker door te sturen naar de website, loop je de kans dat deze afhaakt door bijvoorbeeld een lange laadtijd. Zeker voor gebruikers die niet op wifi zitten is dit zeer aannemelijk. Eenmaal op de website moet de bezoeker een formulier invullen. Nog vaak zien we dat dit formulier niet geoptimaliseerd is voor mobiel wat het invullen lastig maakt. Ook dit kan er voor zorgen dat de gebruiker uiteindelijk niet de gewenste handeling afrond. Tevens is het een algemene wetmatigheid dat hoe minder stappen iemand hoeft uit te voeren, hoe groter de kans op conversie is. Er is ons dus alles aan gelegen om het invulproces zo makkelijk mogelijk te maken.
Met de komst van Lead Ads heeft leadgeneratie via Facebook een grote sprong voorwaarts gemaakt. Wanneer je in een Lead Ad de call-to-action button aanklikt word je niet doorverwezen naar de website, maar naar een ingebouwd formulier binnen Facebook. Hier kan iemand de benodigde gegevens invullen. Het mooie is dat gegevens die bekend zijn bij Facebook, zoals bijvoorbeeld een e-mailadres, al automatisch zijn ingevuld. Dit maakt het niet alleen erg makkelijk, de drempel om gegevens achter te laten wordt ook kleiner.
Een Facebook Lead Ad maken
Lead Ads kunnen enkel gemaakt worden in de Facebook Power Editor. Download de advertentieaccount-gegevens naar de Power Editor en ga als volgt te werk:
Klik linksboven op “+ Nieuwe campagne maken”.
Geef de campagne een naam en kies onder kooptype voor “Veiling”.
Selecteer onder doel de optie “Leads genereren”.
Nu kunnen we een advertentieset maken, hier moeten ook de servicevoorwaarden geaccepteerd worden omtrent het gebruik van Lead Ads.
Maak vervolgens de advertentie (tekst, kop, afbeelding etc.)
Klik op “Nieuw formulier maken” in het veld Leadformulier.
Geef je formulier een naam en kies de taal voor het formulier.
Nu kunnen we de vragen aanvinken die we willen stellen.
We kunnen tevens zelf een vraag formuleren via de optie “Aangepaste vraag toevoegen”.
De volgende stap is het toevoegen van een link naar het privacybeleid op de website. Dit is verplicht aangezien er persoonlijke en privacygevoelige informatie verzameld wordt.
Voeg op de volgende pagina een link naar je website toe.
Je krijgt nu een voorbeeld van je Lead Ad advertentie te zien.
De leads die verzameld worden kun je downloaden via de Facebook pagina die je gekoppeld hebt aan de Lead Ad campagne. Hiervoor ga je naar “Publicatietools” en vervolgens naar “Formulierenbibliotheek”. Hier vind je het betreffende formulier terug en kun je de leads downloaden in een .csv bestand.
Hulp nodig bij het instellen van Lead Ads? Neem gerust contact op via julius@rocketdigital.nl.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!