Google Ads breidt uitgebreide tekstadvertenties uit

6 september 2018

Eind augustus heeft Google uitgebreide tekstadvertenties nog meer uitgebreid. Expanded text ads (ETA) bevat nu niet twee maar drie velden voor de kop en maar liefst twee beschrijvingsregels. Daar bovenop mogen deze beschrijvingen nu elk 90 tekens bevatten in plaats van 80. In het kort, adverteerders hebben nu 270 tekens om hun boodschap te communiceren in advertentieteksten, waar dit voorheen maximaal 140 was. Google verwacht hiermee dat adverteerders 15% meer klikken zullen generen.

Wanneer worden de nieuwe ETA’s vertoond?

Natuurlijk houdt Google altijd een vinger in de pap welke (delen van je) advertenties wel of niet vertoond worden. In het geval van de uitgebreidere uitgebreide tekstadvertenties zijn de derde kop en de tweede beschrijvingsregel optioneel. Google biedt geen 100% garantie dat alle elementen van de nieuwe variant vertoond zullen worden. Ze zullen alleen vertoond worden wanneer er genoeg ruimte voor is.

Bijvoorbeeld, als je gebruik maakt van oproepextensies, kan de bel-knop ruimte in beslag nemen van de advertentietekst. Daarnaast kunnen bredere tekens zoals “m” meer ruimte in beslag nemen dan bijvoorbeeld de “i”. Daarom kan het zo zijn dat de koppen meer ruimte in beslag nemen dan dat er beschikbaar is voor sommige browser groottes. Met als gevolg dat de derde kop niet altijd vertoond wordt.

Hoe komt dat er dan uit te zien?

Nou, zo dus:

Google Ads Uitgebreide tekstadvertentie

Uploaden naar Google Ads Editor

Excel is natuurlijk niet meer weg te denken uit het leven van de search advertiser. Via de Google Ads Editor kunnen we in Excel-gebouwde setups uploaden naar Google Ads. Gelukkig zijn in de nieuwste versie van de editor de nieuwe uitgebreide tekstadvertenties ook beschikbaar.

Conclusie

Omdat niet altijd de nieuwe elementen getoond worden, zijn we wat voorzichtig in het trekken van conclusies. Helemaal ook omdat de vorige uitrol van de ETA niet een directe stijging liet zien in CTR. Desalniettemin betekent meer tekst meer zichtbaarheid. En daarbovenop meer mogelijkheden om de potentiële klant te overtuigen. Absoluut het testen waard dus!