Let op! De uitgebreide tekstadvertenties (ETA’s) gaan verdwijnen!
21 oktober 2021
De manier waarop zoekmachines als Google gebruikt worden door hun gebruikers verandert continu. Nog steeds is meer dan één op de tien zoekopdrachten uniek. Hierdoor blijft het ook noodzakelijk om Google Ads campagnes te blijven onderhouden. Denk hierbij aan het toevoegen en uitsluiten van nieuwe zoekwoorden en het optimaliseren van advertentievarianten.
De rol van een online marketeer verschuift steeds meer richting het op de juiste manier voeden van de algoritmes (machine learning) van Google. Waar het voorheen gangbaar was om een bod per zoekwoord in te stellen, wordt er nu waar mogelijk geschakeld op een automatische biedstrategie. Automatisering gaat de komende jaren een steeds grotere rol spelen binnen de online marketing.
Medio 2022 staat er een ingrijpende wijziging gepland in de advertentie mogelijkheden. Vanaf de zomer van volgend jaar is het niet meer mogelijk om de bekende uitgebreide tekstadvertenties (expanded text ads) te maken of te bewerken. ETA’s die op dat moment live staan kunnen nog wel worden weergegeven naast responsieve zoekadvertenties. Daarnaast blijven alle benodigde statistieken over de ETA’s wel gewoon beschikbaar. Enkel de mogelijkheid om nieuwe ETA’s te maken of bestaande ETA’s te bewerken verdwijnt.
Geen uitgebreide tekstadvertenties meer. Wat nu?
Google adviseert om campagnes voor de overgang goed voor te bereiden op deze wijziging. Hierbij wordt geadviseerd om ten minste één responsieve zoekadvertentie per advertentiegroep live te zetten vóór 30 juni 2022. Responsieve advertenties combineren de creatieve input van de marketeer met de kracht van “machine learning”. Bij voldoende volume is dit een gouden combinatie: Uit interne data van Google over juni 2021 blijkt dat accounts die overgeschakeld zijn op responsieve zoekadvertenties gemiddeld 7% meer conversies genereren tegen gelijke kosten.
Wat zijn responsieve zoekadvertenties?
Responsieve zoekadvertenties zijn advertenties die logischerwijs responsief zijn. Dit wil zeggen dat de advertentie per vertoning automatisch wordt aangepast aan de beschikbare advertentieruimte op dat moment. Hierbij wordt de advertentie zo aangepast dat klanten meer tekst en een zo relevant mogelijke boodschap te tonen. Door zo veel mogelijk tekst te tonen zal de advertentie meer opvallen ten opzichte van concurrenten die de mogelijkheden nog niet optimaal gebruiken.
Bij een responsieve zoekadvertenties levert de marketeer verschillende koppen en beschrijvingen voor de advertentie aan. Gedurende de looptijd test Google Ads automatisch verschillende combinaties van de koppen en beschrijvingen, waardoor het systeem leert welke combinaties het beste presteren. Doordat op basis van deze resultaten de content van de advertentie afgestemd kan worden op de zoektermen van de Google gebruikers zal de campagne beter presteren.
Voor goede prestaties is het noodzakelijk om het systeem goed te ‘voeden’. Denk hierbij aan voldoende koppen die ook onderscheidend zijn en een andere boodschap hebben.
Voorbeelden van koppen kunnen zijn:
Gratis verzending vanaf €20
Nu besteld, morgen in huis
Grootste online collectie
Klantenbeoordeling 9,5
Merknaam
Officiële dealer van [merk]
Kies uit honderden opties
Weekenddeals nu beschikbaar
Zodra er voldoende data is geeft Google diverse adviezen, zoals: Voeg meer koppen toe, Vervang kop x, Gebruik populaire zoekwoorden in de koppen, Zorg ervoor dat beschrijvingen van elkaar verschillen.
Daarnaast geeft Google zelf de volgende inzichten, tools en praktische tips om responsieve zoekadvertenties te maken:
Gebruik goed presterende content uit uw uitgebreide tekstadvertenties opnieuw. Let hierbij vooral op de effectiviteit van uw advertenties. Adverteerders die de effectiviteit van hun responsieve zoekadvertenties weten te verbeteren van Slecht naar Uitstekend, genereren gemiddeld 9% meer klikken en conversies.3
Bekijk de pagina Aanbevelingen in uw account. Hier vindt u advies op maat zodat u snel responsieve zoekadvertenties kunt toevoegen en verbeteren.
Zet koppen of beschrijvingen vast op bepaalde posities in uw responsieve zoekadvertenties. Dit is handig als u bepaalde boodschappen heeft die u altijd wilt laten zien. Als u de vastzetfunctie gebruikt, probeer dan minstens 2-3 opties op een positie vast te zetten.
Gebruik advertentievarianten. Hiermee kunt u verschillende versies van uw items op grote schaal testen en ziet u hoe ze het in verschillende campagnes doen.
Beoordeel het succes van uw advertenties aan de hand van de extra vertoningen, klikken en conversies die uw advertentiegroepen en campagnes genereren. Met responsieve zoekadvertenties komt u in aanmerking voor meer veilingen. Hierdoor geven prestaties en statistieken op advertentieniveau, zoals klikfrequentie en conversiepercentage, mogelijk geen volledig beeld van uw prestaties.
Responsieve advertenties x Slim bieden
Volgens Google is de combinatie tussen responsieve zoekadvertenties, brede zoekwoorden én slim bieden bij voldoende data goud waard. In dit blog lees je meer over de mogelijkheden om te groeien met smart bidding en broad matching. Adverteerders over gaan van uitgebreide tekstadvertenties naar responsieve zoekadvertenties in campagnes waarvoor ook brede zoekwoorden en ‘Slim bieden’ worden gebruikt, genereren gemiddeld 20% meer conversies tegen gelijke kosten per conversie. We adviseren wel te allen tijde kritisch te blijven op de resultaten en naast de adviezen van Google zelf afwegingen te maken.
Aan de slag met de Google Ads updates
Wil jij graag het maximale uit jouw campagnes halen en kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan via ons contactformulier of via 050 700 1535.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!